×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سال ۱۴۰۴، ایران کشوری توسعه یافته در عرصه گیاهان دارویی و طب سنتی

 

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی به نقل از گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، امروز اهمیت گیاهان دارویی و طب سنتی و شناساندن نقش حیاتی آن در پیشبرد اهداف ملی،‌ منطقه‌ای و جهانی برای سلامت و نشاط اجتماعی بر کسی پوشیده نیست .در نقشه جامع علمی کشور، گیاهان دارویی در اولویت الف حوزه علوم پایه و کاربردی و طب سنتی در اولویت ب حوزه سلامت قرار دارد و در افق ۱۴۰۴ پیش بینی شده که ایران کشوری توسعه یافته در عرصه صنایع گیاهان دارویی و طب سنتی با زیر ساخت‌های قوی است. 

گیاهان دارویی به دلیل اینکه حوزه وسیعی است و به وزارتخانه‌های مختلفی از جمله وزارت بهداشت، وزارت علوم، وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه مرتبط است و به همین دلیل نیاز به یک سند ملی دارد و سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی تدوین شده است.

دکتر پیمان صالحی دبیر نهایی کردن سند راهبرد ملی گیاهان دارویی و طب سنتی و دبیر شبکه ملی گیاهان دارویی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: در نقشه جامع علمی کشور حوزه گیاهان دارویی از اولویت‌های پیش بینی شده‌ای می‌باشد و حوزه گیاهان دارویی یک حوزه بزرگی است به بخش‌های مختلفی از جمله وزارتخانه‌های بهداشت،‌ علوم و جهاد کشاورزی مربوط است.

وی گفت: به دلیل اینکه گیاهان دارویی حوزه وسیعی  را در برمی گیرد، وجود یک سند ملی راهبردی در این زمینه ضروری به نظر می‌رسید تا بتوان به اهداف ۱۴۰۴ در زمینه طب سنتی برسیم در این سند ذکر شده  که وضعیت فعلی ما در حوزه صادرات گیاهان دارویی و فرآورده‌های آن ۳۵۰ میلیون دلار است که باید این رقم بیشتر شود و صادرات را بیشتر تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: قسمت‌های مختلفی در این سند وجود دارد از جمله اصول بنیادین، راهبردها و نهایتا اقدامات ملی همچنین شاخص‌های کمی نیز در این سند آمده و اینکه با توجه به وضعیت فعلی تا چه شیبی باید رشد کنیم.

دبیر نهایی کردن سند راهبرد ملی گیاهان دارویی و طب سنتی با اشاره به اهداف مربوط به حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهی، جلوگیری از انقراض گیاهان دارویی و خارج شدن بدون مجوز این گیاهان به عنوان مهمترین اهداف در سند ذکر شده است و هدف بزرگتر این است که از طب سنتی به عنوان یک راه حل دوم در کنار طب نوین یاد شده است.

وی خاطر نشان کرد: گسترش طب سنتی،‌ میزان تولید، میزان صادرات،‌ تولید دانش بومی و فناوری از دیگر اهداف می‌باشد.

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.