×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۲۵ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تدریس دوباره طب ایرانی و قانون ابن سینا در اروپا!

دانشکده طب سنتی دکتر حسین رضایی زاده

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از روابط عمومی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، نشست مشترک برقراری همکاریهای آکادمیک ایران و اتریش با حضور دکتر فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و راینهلد میتر لهنر معاون صدراعظم و وزیر علوم، تحقیقات و اقتصاد اتریش، دکتر محمد باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و برخی رؤسای دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ایران و اتریش روز چهارشنبه ۱۸ شهریور ماه در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

در این نشست یادداشت تفاهم همکاری میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با آژانس همکاریهای بین المللی اتریش در زمینه آموزش و پژوهش (OeAD) به علاوه هشت تفاهم نامه همکاری با دیگر دانشگاه های ایران به امضا رسید که از این جمله، در حوزۀ علوم پزشکی، تفاهم نامه دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران و آکادمی طب سنتی اروپایی اتریش نیز منعقد شد.

گفتنی است با پیگیریهای معاونت بین الملل دانشکده و پس از گفتگوها و مکاتبات متعدد این معاونت و رایزنی با معاونت محترم بین الملل دانشگاه و همکاری صمیمانه ایشان، با شناسایی ظرفیتها، امکانات و نیازهای آکادمی طب سنتی اروپایی اتریش و دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران و به دنبال دو نوبت بازدید مدیران ارشد آکادمی فوق از دانشکده طب سنتی، زمینه انعقاد این تفاهم نامه گردید.

آکادمی طب سنتی اروپایی اتریش از سال ۲۰۰۶ توسط هلموت اولسکو با هدف تبادل و احیاء دانش کهن طب سنتی و قابلیت به روز رسانی آن تاسیس شده است و یکی از منابع درسی این آکادمی برای آشنایی با طب سنتی، کتاب قانون ابن سینا است و با توجه به دشواری درک مفاهیم بنیادین این کتاب، مدیران این آکادمی خواستار حضور استادان دانشکده طب سنتی در اتریش برای تدریس این کتاب شدند. همچنین علاقه مندی پزشکان و داروسازان این آکادمی برای شرکت در دوره های آموزشی بالینی کوتاه مدت و بلند مدت در دانشکده طب سنتی خواسته دیگر ایشان بود.

اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ سفر مرحوم هلموت اولسکو بنیانگذار و رییس سابق آکادمی طب سنتی اروپایی وین به ایران صورت گرفت که طیّ آن از دانشکده طب سنتی بازدید کردند و نسبت به برقراری تعاملات گسترده و همکاریهای مشترک ابراز تمایل کردند. علاقه وافر این آکادمی خصوصی به گسترش روابط علمی ـ پژوهشی با دانشکده طب سنتی زمینه ساز ادامه مذاکرات گردید و در همین راستا رئیس جدید آکادمی، خانم ارنا یانیش به همراه مدیران و استادان آکادمی در اردیبهشت ماه سال جاری به منظور ادامه رایزنی ها از دانشکده طب سنتی بازدید کردند. در دومین بازدید نخستین گامهای اجرایی همکاری مشترک دانشکده طب سنتی و پزشکان و داروسازان علاقه مند اروپایی برداشته شد.

این تفاهم نامه را در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۹۴، دکتر حسین رضایی زاده سرپرست دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران و اِرنا یانیش، رییس آکادمی طب سنتی اروپایی اتریش امضا کردند.

در مقدمه این تفاهم نامه آمده است:

با اراده‌ مشترک و با توجه به دغدغه‌ جهانی برای محافظت از میراث فرهنگیِ ناملموسِ بشری و به منظور ساختن پُل‌هایی پایدار برای تبادل دانش و برای تقویت تعاملات و پیوندهای بین المللی، و به منظور گسترش روابط علمی و فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اتریش در راستای برنامه‌های تبادلِ فرهنگی، علمی و آموزشیِ توافق شده میان دو کشور، آکادمی طب سنتی اروپایی اتریش و دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران تفاهم‌نامه‌ای را در روز نهم سپتامبر ۲۰۱۵ امضا کردند.

به طور خلاصه بر اساس این تفاهم نامه طرفین توافق کردند فعالیت‌های مشترک در زمینه‌های آموزش آکادمیک و کلینیکی داشته باشند که شامل این موارد خواهد بود:

  1. تبادل داده‌های علمی، دانشگاهی و فنی؛
  2. همکاری در بهره برداری از امکانات دو طرف شامل فضاهای آموزشی، پژوهشهای مشترک و برگزاری سخنرانیهای علمی، سمینارها و کنفرانس‌ها و شناسایی فرصت ‌های مرتبط؛
  3. تبادل استاد و دانشجو و دانش آموختگان که جزئیات در توافقی جداگانه مشخص خواهد شد؛
  4. انتشار مقاله، کتاب‌، گاه‌نامه‌ و مجله علمی مشترک؛
  5. همکاری برای تعریف دوره‌های آموزشی آکادمیک جدید؛
  6. برگزاری کارگاه برای تبادل نظر و بهره گیری از تجربیات علمی و عملی بین اعضای هر دو آکادمی؛
  7. راه اندازی کلینیک‌های مشترک در هر دو کشور؛
  8. به کارگیریِ اشکال دارویی که به صورت مشترک و با رعایت استانداردهای طرفین ساخته شوند؛
  9. برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت و کارگاه‌های آموزش طب سنتی ایران و مکمل توسط دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در اتریش

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.