×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

این یادداشت در خبرگزاری تسنیم و بدون درج نام نویسنده منتشر شده و انعکاس آن در شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی صرفا جنبه اطلاع رسانی و آشنایی با نظرات مختلف داشته و الزاما به معنای تأیید یا رد محتوای آن نمی باشد.


متأسفانه در چند سال اخیر با رونق گرفتن علم طب سنتی و استقبال بی‌نظیر مردم نسبت به گیاهان دارویی برخی از سودجویان به‌دنبال انحصاری کردن فروش گیاهان دارویی به‌اشکال گوناگون هستند که وظیفه دولت حذف این افراد از دستگاه دولتی و درخواست‌های آنها در این زمینه است.

با تأسیس دانشکده طب سنتی ایران در برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور زمزمه تأسیس و جایگزین کردن داروخانه‌های گیاهی به‌جای عطاری‌ها توسط مسئولان به گوش می‌رسد.

عطاران باسابقه و پرتجربه که در چند دهه اخیر وظیفه انتقال علم طب سنتی ایران را به نسل‌های بعدی داشتند با تبلیغات عوام‌فریبانه زیر چرخ این عمل لِه خواهند شد و این در حالی است که اساتید درجه یک نخستین دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی عطار بودند.

در کشور پهناور ایران عطاری‌های باسابقه‌ای وجود دارند که بیش از چند دهه است که در زمینه طب سنتی فعالیت دارند و متأسفانه وزارت بهداشت هیچ گونه برنامه‌ای برای این افراد و علم‌شان ندارد و در خیلی از موارد با عناوین گوناگون مثل دخالت در امور پزشکی و غیره آنها را مورد اذیت و آزار قرار می‌دهند، در صورتی که همین افراد اگر در کشورهای دیگر ساکن بودند و این اطلاعات و تجربیات را داشتند دولت علاوه بر مجوز فعالیت، به آنها کمک‌های مالی و اقتصادی نیز می‌کرد.

البته همان‌گونه که در همه اصناف حتی صنف پزشکان افرادی سودجو و بی‌انصاف وجود دارند میان عطاران هم برخی از آنها که غالباً طی دو سه سال اخیر مغازه تأسیس کردند به‌اشکال گوناگون و بدون اطلاعات کافی در این زمینه به فروش برخی از داروهای غیرمجاز دست زدند که باید به‌صورت جدی جریمه و پلمب شوند، اما نباید وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی همه عطاری‌ها را به‌خاطر برخی افراد سودجو تعطیل کنند.

متأسفانه به‌خاطر برخی از مصوبه‌های جدید دولت در زمینه طب سنتی ایران، خیلی از افراد مطلع و باتجربه که بیش از چند دهه در زمینه طب مکمل و طب سنتی مشغول به تحصیل و کسب علم هستند در حال خارج شدن از کشور هستند و باید برای آنها مصوبه‌ای اساسی و کارآفرین طراحی شود.

در کشورهای اروپایی و غربی و حتی در خیلی از کشورهای شرقی درمانگرهای طب مکمل پزشک نیستند ولی با اخذ مجوز مشغول فعالیت درمانی هستند، اینکه شخصی پزشکی نوین را به‌صورت آکادمیک طی نکرده و نگذرانده است, دلیل قانع کننده‌ای بر بی‌اطلاعی یا درمانگر نبودن او نیست و باید این افراد ساماندهی شوند، بنابراین دیدگاه مردم که به این افراد مراجعه کردند و مشکلاتشان برطرف شده است نباید با یک تبلیغات بی‌اساس از بین برود. نباید تجربه چند دهه برخی افراد به‌خاطر سوء استفاده چند نفر افراد جاهل و بی‌انصاف نادیده گرفته شود و آنها را از صحنه طب سنتی ایران خارج کرد.

زمانی که ما افرادی باتجربه و خبره در زمینه طب سنتی و گیاهان دارویی داریم چرا ابتدا آنها را ساماندهی نکنیم سپس در صورت نیاز دانشجوی جدید پذیرش کنیم؟ چرا برخی از افراد فکر می‌کنند اشخاصی که بیش از ۱۰ الی ۳۰ سال عمر خویش را در زمینه طب سنتی و گیاهان دارویی صرف کرد‌ه‌اند اطلاعاتشان کمتر از یک دانشجوی پزشکی که فقط به‌مدت کمتر از ۴ سال اطلاعات طب سنتی را به‌صورت آکادمیک خوانده است و بعد هم عنوان متخصص طب سنتی گرفته است، باید باشد؟

بر این اساس باید در قوانین اجرایی طب سنتی در کشور تجدید نظر شود وگرنه به‌زودی شاهد از بین رفتن خیلی از تجربه‌ها در زمینه طب سنتی ایران و گیاهان دارویی خواهیم بود و یقیناً این امر باعث بی‌توجهی مردم به سیستم آکادمیک پزشکی کشور نیز خواهد شد.

  1. عطار باشی

    سلام
    اینکه با هجوم به یک واحد صنفی مجوز دار یا بدون مجوز شروع به جمع آوری محصولات گیاهی میکنند مثل این میمونه یه قاچاقچی مواد رو تو پاتک گرفتن اگه تو دین اسلام گفتن بردن آبروی یک شاغل جلوی عموم کار درستی هست حرفی نیست ولی وقتی یک عطار برای کامل شدن عرضه محصولاتش جنسهای جدید شرکتی که تمام تایید های لازم رو داره خریداری میکنه جنسی که حتی مصرف با تجویز پزشک نداره رو بدون اطلاع قبلی بدون اخطار دادن با ابروریزی جنس رو میبرن چند برابر جریمه میکنن مغازرو پلمپ میکنن کار درست و قانونی انجام میدن ؟ وقتی فرقی بین یک متادون فروش با یک گیاه فروش نیست ریسک کردن و فروش مخدر خیلی بهتر از اینه جنسی رو بیاری گیاهی باشه عوارض نداشته باشه سیب سلامت داشته باشه بردارن ببرن.
    باشه اگه قراره ما ادویه بفروشیم کنارش متادون هم میفروشیم خرجمون در بیاد مگه دکتری که متادون میفروشه فکر مریضشه یا درامدش یا دکتر دکتر نیست یا مریض معتاد نیست که متادون سر از عطاری در میاره. وقتی به نفع داروخونه و دکترا به جون عطاریها میفتید چیزی جز چند برابری فروش مخدر نیست تا امروز حتی یدونه متادون یا کپسول گیاهی نفروختم ولی دیگه مجبورم جاساز کنم بفروشم از لطف شما سپاسگذارم کاش چنتا متخصص به کار ما رسیدگی میکرد. با تشکر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.