×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
عطاریهای غیرمجاز ورامین و نیاز به نظارت بیشتر بر آنها

استفاده از داروهای گیاهی در سه دوره تاریخی هخامنشیان ، ساسانیان و دوران اسلامی رونق خاصی داشته و ایرانیان با شناخت کامل از خصوصیات بارز گیاهان دارویی، از ترکیب بسیاری از آنان در درمان بیماری ها استفاده می کردند ، به طوری که ابوعلی سینا دانشمند بزرگ ایران همواره از گیاهان دارویی در درمان اصلی بیماری ها استفاده می کرد و در کتاب قانون خود نیز خواص درمانی گیاهان دارویی را شرح داده است.

اما آنچه امروز از آن به عنوان طب سنتی یاد می شود و گیاهانی که در بسیاری از مغازه هایی که به نام عطاری موسوم شده به فروش می رسد ، با اصل طب سنتی که امروز به یکی از شاخه های مهم علوم پزشکی تبدیل شده تفاوت دارد و در بسیاری از موارد تجویزهای عطاران امروزی که اغلب آنان را جوانانی بی تجربه در امر شناخت خواص گیاهان دارویی تشکیل می دهند نتیجه عکس برای فرد به همراه دارد .

امروز در بسیاری از مناطق شهرستان ورامین عطاری های متعددی دیده می شود که بر روی شیشه آنها تبلیغات متنوعی از معجون باز کننده بخت گرفته تا درمان بیماری های صعب العلاج و حتی سرطان به چشم می خورد، تبلیغاتی که هرچند زرق و برق چندانی ندارند ولی می تواند هر گرفتاری را وسوسه نماید تا برای یک بار هم که شده بخت خود را در درمان بیماری خود در این مراکز بیازماید .

عدم نظارت مستمر و دقیق بر روی فعالیت این مراکز باعث شده تا برخی از اتباع بیگانه نیز اقدام به فروش داروهای گیاهی در مناطق مختلف ورامین کنند ، افرادی که علاوه بر فروش داروهای گیاهی ، معجون های بازکننده بخت نیز به فروش می رسانند.

متأسفانه برخی از این واحدهای عطاری داروهای غیرمجاز را خارج از محل مغازه و با تماس های تلفنی به مشتریان ارائه می دهند.
رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان ورامین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت : رسیدگی به وضعیت عطاری های شهرستان ورامین در دو حوزه صنفی در خصوص داشتن مجوز فعالیت و مسائل بهداشتی مورد بررسی قرار می گیرد که در حوزه صنفی اداره صنعت ، معدن و تجارت و در حوزه بهداشت ، شبکه بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی وظیفه رسیدگی به این مراکز را دارند.

حسن میرزایی افزود : اداره صنعت ، معدن و تجارت با برگزاری طرح های مشترک با شبکه بهداشت و نیروی انتظامی به وضعیت مجوز ، بهداشت و عرضه کالاهای قاچاق این مراکز نظارت می کند و تا کنون با چند واحد عطاری به دلیل تخلفات بهداشتی ، عدم ارائه مجوز فعالیت و فروش محصولات قاچاق برخورد قانونی صورت گرفته است .

وی بیان داشت: هم اکنون بیش از ۲۵ واحد عطاری مجاز و غیر مجاز در سطح شهرستان مشغول به فعالیت هستند که فعالیت های برخی از آنان خارج از محدوده قانون است.

وی تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از داروهای ارائه شده در این واحدها مربوط به مسائل جنسی و مواد مخدر است که به صورت قاچاق عرضه می شود و به دلیل آن که فروش آن ها خارج از مغازه و به صورت تلفنی صورت می گیرد نمی توان به میزان قابل توجهی از این داروها در هنگام بازرسی دست پیدا کرد.

معاون بهداشت شبکه بهداشت و درمان شهرستان ورامین نیز از بازرسی مستمر از واحدهای عطاری سطح شهرستان ورامین خبر داد و اظهار کرد: با وجود آن که شبکه بهداشت ورامین با کمبود نیروی انسانی مواجه است تلاش می گردد تا با سرکشی مستمر از واحدهای عطاری، از تخلفات آنان جلوگیری به عمل آید.

محمد حسن شاکری گفت: در بازدیدهای کارشناسان غذا و داروی شبکه بهداشت از مراکز عطاری شهرستان چندین مورد تخلف مشاهده شده که با تشکیل پرونده ، متخلفین به دستگاه قضایی معرفی شده اند ولی متأسفانه احکام صادره برای این متخلفین بازدارنده نبوده و کافی نمی باشد.

وی تصریح کرد: واحدهای عطاری حق فروش محصولات دارویی را ندارند و این در حالی است که برخی از این واحدها نسبت به تهیه و فروش داروهای ترکیبی نیز اقدام می کنند که برخورد با این تخلفات نیازمند قوانین بازدارنده ای است که از تکرار آن جلوگیری شود.

وی گفت : نظارت های شبکه بهداشت بر عملکرد عطاری های که گاه فعالیت آنان در حوزه جادو و دعانویسی نیز ورود پیدا می کند مستمر می باشد و باید بستر قانونی برخورد با این تخلفات نیز فراهم شود.

شاکری از مردم خواست تا برای هرگونه درمان از داروخانه ها و مراکز پزشکی استفاده کنند .

وی افزود : متأسفانه باور عمومی بر این است که داروهای گیاهی از عوارض جانبی کمی برخوردار می باشند در صورتی که برخی از این گیاهان عوارضی به مراتب بیشتر از داروهای شیمیایی داشته و در صورت استفاده غیر مجاز از آنان ، می تواند مشکلاتی را برای فرد به همراه داشته باشد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.