×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افزایش ۳ برابری تولید گل محمدی در برنامه ششم توسعه

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری فارس، جهانگیر عرب در حاشیه نخستین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری با گل محمدی کشت بافتی که در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد، افزود: مطابق برنامه ششم توسعه در قالب طرحی با عنوان “توسعه باغ‌ها و گیاهان دارویی در اراضی شیبدار با تأکید بر گل محمدی” میزان تولید این محصول به سه برابر وضعیت فعلی خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: مطابق این برنامه، سطح زیر کشت گل محمدی در کشور به ۴۵ هزار هکتار و تولیدی معادل بیش از ۸۰ هزار تن می‌رسد.

عرب ادامه داد: تنوع در فرآورده‌های گل محمدی از برنامه‌هایی است که در وزارت جهاد کشاورزی دنبال می‌شود و علاوه بر آن، تولید زنجیره‌ای گل محمدی و حمایت از واحدهای کشت بافتی، از دیگر برنامه‌های این طرح خواهد بود.

صادرات گل محمدی به ۱۰ کشور دنیا

قائم‌مقام معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حال حاضر صادرات اسانس، گلاب، گل خشک و برگ‌های گل محمدی به ۱۰ کشور دنیا ازجمله ژاپن، اروپا، چین و… صادر می‌شود و در برنامه داریم که آن را توسعه دهیم.

وی یادآور شد: از هر سه کیلوگرم گل محمدی، یک کیلوگرم گلاب استحصال می‌شود که در برنامه داریم با تنوع در فرآورده‌ها بتوانیم علاوه بر گلاب، سایر محصولات را استحصال کنیم.

عرب تأکید کرد: متوسط سطح زیر کشت گل محمدی در کشور یک هکتار است که در برنامه ششم توسعه افزایش خواهد یافت و علاوه بر آن، در اراضی شیبدار نیز قصد داریم بتوانیم توسعه این گل را داشته باشیم تا علاوه بر آنکه از روان‌آب‌ها جلوگیری شود، سطح سفره‌های آب زیرزمینی نیز با هدایت آب توسط ریشه‌های این گیاه افزایش یابد.

وی اظهار داشت: دنیا برای توسعه گیاهانی چون گل محمدی، کشت متراکم را پیش گرفته است، اما از آنجا که ایران کشوری چهارفصل است، شرایط بهتری در اختیار است که بتوانیم مطابق برنامه ششم و هفتم توسعه، سیاست‌هایی را برای انتقال ۵۰۰ هزار هکتار از فضاهای باز کشور به سطح گلخانه‌ها داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای طرح‌هایی که سود اقتصادی و توجیه فنی داشته باشد، تسهیلات ارزان‌قیمت قائل است تا بتواند توسعه کشت این گیاه را افزایش دهد.

قائم‌مقام معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر گلاب و اسانس از مهم‌ترین فرآورده‌های گل محمدی هستند و کانکریت و ابسلوت که استفاده‌های دارویی دارند، در کشور امکان تولید ندارند که امیدواریم بخش خصوصی بتواند در این زمینه فعال‌تر عمل کند.

عرب ادامه داد: توسعه کشت گل محمدی با نهال‌های کشت بافتی به حفظ آب و مدیریت سفره‌های آب زیرزمینی کمک می‌کند و علاوه بر آن، تولید را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی با پژوهشکده گل و گیاهان زینتی و مرکز تحقیقاتی در این باره اقدام‌هایی را در دست انجام دارد که امیدواریم با تبادل اطلاعات این مراکز با محققان خارجی بتوانیم گام‌های مؤثرتری در این بخش برداریم.عرب درباره تفاوت گل محمدی و رز یادآور شد: تمامی این گل‌ها از یک خانواده به نام رزاسه هستند، اما تنوع ارقام موجود باعث شده به نام‌های مختلفی مشهور باشند.

وی تأکید کرد: بیش از ۷۵۰ رقم گل در خانواده رزاسه وجود دارد که ۱۰ تا ۱۲ رقم آن تجاری‌سازی شده و داری تنوع رنگی بالایی است.

عرب درباره توسعه کشت گیاهان دارویی و گل محمدی پس از تحریم اظهار داشت: در حال حاضر با ۱۰ کشور دنیا در صادرات این فرآورده‌ها همکاری داریم که به دنبال متنوع‌سازی آن هستیم.

وی در پایان گفت: بسیاری از کشورهای اروپایی به‌دنبال وصل شدن به بازار گل و گیاه ایران هستند که امیدواریم بتوانیم بازارهای صادراتی را در این بخش تنوع بخشیم.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.