×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی به نقل از خبرگزاری مهر، رئیس دانشکده داروسازی اصفهان گفت: تاکنون فواید و به خصوص عوارض داروهای گیاهی از نظر علمی به طور کامل شناخته نشده بنابراین لازم است دانشمندان برای شناخت اثرات داروهای گیاهی به اندازه داروهای شیمیایی وقت بگذارند.

دکتر ابوالفضل مصطفوی اظهار داشت: نمی‌توان درمان بیماران را به داروهای سنتی یا شیمیایی منحصر کرد اما با توجه به اینکه بحث داروهای سنتی مدت کوتاهی است که رواج یافته لازم است تحقیقات علمی بیشتری درباره آنها انجام شود.

وی افزود: برخلاف برخی باورهای عمومی نمی‌توان تمامی داروهای گیاهی را مفید دانست و با توجه به اینکه بر خلاف تحقیق‌های مختلف بر روی داروهای شیمیایی این روند درباره داروهای گیاهی انجام نشده است لازم است این تحقیقات درباره داروهای گیاهی نیز انجام شود.

 

مفید بودن نوع دارو به کمک تحقیقات باید ثابت شود

رئیس دانشکده داروسازی اصفهان تاکید کرد: به طور قطع برای برخی بیماری‌ها داروهای شیمیایی و برای برخی داروهای سنتی و یا گیاهی مفیدتر است اما این مسئله‌ای است که باید به کمک تحقیقات علمی ثابت شود.

وی اضافه کرد: درباره تأثیر داروهای گیاهی و یا سنتی هنوز تحقیقات کاملی نکرده‌ایم و عوارض داروهای شیمیایی را نیز نمی‌توان انکار کرد بنابراین درباره مفید بودن داروی گیاهی، سنتی یا شیمیایی هیچ‌کس نمی‌تواند به طور قطعی اظهار نظر کند.

 

در درمان بیماری‌های حاد نمی‌توان از داروی گیاهی استفاده کرد

مصطفوی با اشاره به اینکه نمی‌توان برای بیماری‌های حاد داروی گیاهی استفاده کرد، گفت: تأثیر داروهای گیاهی کندتر از داروهای شیمیایی است و با داروهای کنونی موجود در بازار نمی‌توان افراد مبتلا به بیماری‌های حاد مانند سرطان را درمان کرد مگر اینکه داروهای جدیدی برای درمان این بیماری‌ها شناخته شود.

وی افزود: البته برخی داروهای شیمیایی در درمان بیماری‌های حادی مانند سرطان موثرند، منشأ گیاهی دارند بدین شکل که مولکول دارویی از گیاه جدا شده و به شکل شیمیایی درآمده است.

 

عوارض داروهای سنتی و گیاهی شناخته شده نیست

رئیس دانشکده داروسازی اصفهان با اشاره به اینکه عوارض برخی مولکول‌های گیاهی که به شکل داروهای شیمیایی درآمده، بسیار شدید بوده است، افزود: برخلاف داروهای شیمیایی هنوز عوارض داروهای گیاهی و سنتی شناخته شده نیست بنابراین جامعه علمی باید تلاش بیشتر کنند تا به زودی علم طب سنتی نیز به همین اندازه پیشرفت کند و شاهد دگرگونی‌هایی در علم داروسازی باشیم.

 

عدم آگاهی کافی از تاثیرات داروهای شیمیایی و گیاهی

وی با بیان اینکه در کشور ما در زمینه داروهای سنتی و شیمیایی آگاهی کافی وجود ندارد، گفت: افرادی که با هرکدام از این دو گروه دارو کار می‌کنند نسبت به تاثیرها و یا عوارض دیگر داروها اطلاعی ندارند.

 

راه‌اندازی گروه داروسازی سنتی در آینده نزدیک

مصطفوی تاکید کرد: با نوجه به لزوم تحقیقات بیشتر در زمینه داروهای سنتی دانشکده داروسازی اصفهان قصد دارد گروه داروسازی سنتی را در این دانشکده راه‌اندازی کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.