×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
«باغ گیاهان دارویی فیروزه» برای آشنایی خانواده‌ها با گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، مهدی فرخویی در نشست علمی قوم گیاه شناسی در باغ فیروزه با اشاره به اهمیت وجودی این باغ اظهار کرد:باغ گیاه شناسی دارویی فیروزه با محوریت گیاهان سمی و دارویی در مرکز و ۴حلقه به نام های چهار فصل در اطراف آن طراحی شده است .

وی در ادامه گفت: ۱۱اقلیم آب و هوایی از مجموع ۱۳اقلیم در ایران وجود دارد که این خود زمینه ای مستعد را برای کشت گیاهان دارویی نایاب فراهم می کند .

فرخویی با اشاره به استفاده ۸۰ درصدی مردم جهان از گیاهان دارویی افزود: سه سال پیش با توجه به علاقه شخصی و ضرورتی که برای آموزش ، تحقیق و ترویج استفاده از گیاهان دارویی دیدم این باغ را تأسیس کردم .

بنیانگذار باغ فیروزه خاطر نشان کرد:ابتدا در نظر داشتم در این باغ یک پژوهشکده ایجاد کنم که در آن کارشناسان گیاه شناسی با حضور در آن به تبادل نظر های علمی بپردازند که این امر تا کنون محقق نشده است .

او افزود : امروزه کشورهای تولید کننده داروهای شیمیایی به سراغ گیاهانی می روند که بیشترین ماده موثر را داشته باشند که خوشبختانه گیاهان دارویی کشور ما این ویژگی را دارند اما داروهای تولید ی ایران تنها نیم درصد منشا گیاهی دارند.

فرخویی یکی از اهداف راه اندازی این باغ را بهره گیری از گیاهان دارویی و سنتی اعلام کرد و گفت :قصد داریم با گسترش فعالیت ها به شکلی فرهنگ سازی کنیم که مانند گذشته مردم گیاهی را نکارند مگر اینکه خاصیتی داشته باشد در این صورت است که متوجه می شوند گیاهان دارویی قبل از اینکه معالجه کننده باشند نقش پیشگیرانه دارند .

وی در ادامه با اشاره به موضوع قوم گیاه شناسی گفت : مردم ایران با قومیت های متفاوت به روش های مختلف از گیاهان دارویی بهره می گیرند و این شاید به دلیل کشت گیاهان دارویی در اقلیم های متفاوت است که بر خاصیت گیاهان تأثیر مستقیم دارد .

فرخویی با اظهار امیدواری گفت: در آینده نزدیک با تعاملی که میان باغ فیروه و پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بر قرار خواهد شد ،در کنار شناساندن باغ گیاه شناسی دارویی به مردم فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی را نیز گسترش دهد .

**ترویج استفاده از گیاهان دارویی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی نادر سوری مدیر باغ گیاه شناسی دارویی فیروزه در ادامه گفت:باغ گیاه شناسی دارویی فیروزه پس از مطالعه باغ های مشابه در دنیا به شیوه ای منحصر به فرد با جمع آوری گیاهان دارویی در بهار سال ۹۱گشایش یافت .

وی بیان داشت: باغ گیاه شناسی دارویی فیروزه در فصل های مختلف از سال جلوه های مختلفی از گیاهان دارویی و شفا بخش را به نمایش می گذارد .

سوری با بیان اینکه طراحی باغ گیاه شناسی دارویی فیروزه و چیدمان گیاهان در آن با الهام از نظام طبیعت شکل گرفته است افزود:بازدید از باغ گیاه شناسی دارویی فیروزه برای عموم علاقه مندان آزاد است .

وی با بیان اینکه هم اکنون ۲۰نوع از گیاهان دارویی این باغ به صورت گلدان آماده فروش است گفت:سعی داریم در آینده مقدمات راه اندازی یک رستوران گیاه خواری را در این باغ فراهم کنیم .

وی در ادامه افزود: گسترش آگاهی و فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی ، تولید و عرصه گیاهان دارویی ، ترویج استفاده از گیاهان دارویی از اهداف ایجاد باغ گیاه شناسی فیروه است.

**به کار گیری محتوای فرهنگی در کنار محتوای زیستی برای معرفی باغ فیروزه

علیرضا حسن زاده رییس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود: پژوهشکده مردم شناسی در نظر دارد کتاب هایی را در زمینه قوم گیاه شناسی منتشر کند.

وی در ادامه گفت: باغ گیاه شناسی دارویی فیروزه یک فضای زیست محیطی فوق العاده است که می توان با پیوند زدن ویژگی های آن با فرهنگ قدم های بزرگی در معرفی و شناساندن آن برداریم .

حسن زاده با اشاره به این که باید مخاطب شناسی صورت بگیرد افزود:این باغ مخاطبانی در گروه های مختلف نظیر گیاه شناسان، علاقه مندان به منابع طبیعی ، افراد با رویکرد میان رشته ای و افرادی که از مبنای هویتی به باغ نگاه می کنند دارد .

رییس پژوهشکده مردم شناسی تصریح کرد :برای معرفی و شناساندن این باغ به مردم باید محتوای فرهنگی کنار محتوای زیستی مورد توجه قرار گرفته و به این باغ هویت روایی بخشید .

وی با اشاره به اینکه هر کدام از این گیاهان در روایت ها کاراکتر های خاصی دارند که از ویژگی و تأثیر گذاری آنها نشأت می گیرد گفت:برای پیوند زدن ویژگی های این باغ با مقوله مردم شناسی باید این کاراکتر ها در کنار خاصیت گیاهان معرفی شوند .

**اهمیت تغذیه طبیعی در سلامت جامعه

سونیا هاشمی متخصص تغذیه ورژِیم درمانی نیز در ادامه آموزش و بهره گیری از رسانه ها ی گروهی را عاملی موثر در شناساندن گیاهان دارویی و خواص آنها دانست و گفت : با به کار گیری این دو مقوله می توان گیاهان دارویی موجود در باغ گیاه شناسی دارویی فیروزه را به مردم معرفی کرد .

وی با اشاره به اهمیت تغذیه طبیعی در سلامت جامعه افزود :باید با آگاهی بخشی گیاهان دارویی را به سر سفره های مردم بیاوریم تا مانند گذشته استفاده از آنها مرسوم شود .

وی با اشاره به تأثیر دم نوش های گیاهی در تأمین سلامت گفت: باید شیوه ای را پیش بگیریم که با استفاده از ظرفیت های گیاهی این باغ استفاده از دم نوش ها را بین مردم رواج دهیم .

**گردآوری بخشی از اطلس ‘مردم گیاه درمانی ‘

هما حاج علیمحمدی پژوهشگر پژوهشکده مردم شناسی نیز در ادامه به بیان گوشه ای از فعالیت های این پژوهشکده در حوزه قوم گیاه شناسی پرداخت و گفت: پژوهشگران پژوهشکده مردم شناسی در زیر مجموعه مردم شناسی زیست محیطی به فعالیت در حوزه طب عامه که در اصل گیاه درمانی هم بخشی از آن است می پردازند .

وی با اشاره به اینکه دراین حوزه مشخصا به تحقیق در اتنوبوتانی (روایت های مردمی) می پردازیم افزود:پژوهش های گروه مردم شناسی با ترجمه ۲کتاب انسان ، گیاه و فرهنگ و روش های تحقیق در زمین آغاز شد که نتیجه آن به گرد آوری بخشی از اطلس مردم گیاه درمانی انجامید .

وی یکی دیگر از پژوهش های پژوهشکده مردم شناسی در حوزه قوم گیاه شناسی را اتنوبوتانی روستای میمند اعلام کرد که در آن پژوهشگران به ارتباط انسان و گیاه در ساخت خانه، خوراک ، صنایع دستی، اقتصاد ، طب سنتی و… پرداختند .

وی گفت: در حال حاضر پژوهشکده مردم شناسی اجرای طرح های مختلفی را با همکاری مراکز پژوهشی مرتبط در دست اقدام دارد .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.