×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، طب سنتی و فرآورده های طبیعی استان قزوین

نمایشگاه گیاهان دارویی قزوین

نخستین نمایشگاه و جشنواره گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی استان قزوین

عنوان نمایشگاه:
نخستین نمایشگاه و جشنواره گیاهان دارویی ، فرآورده های طبیعی و طب سنتی TMPFAIR از نهم شهریور ماه تا سیزدهم شهریور ۱۳۹۴ در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی استان قزوین برگزار خواهد شد .

در استان قزوین بیش از هزار و ۲۰۰ گونه گیاه دارویی شناسایی شده است که از این میزان ۲۲۰ نوع آن برای تولید دارو پرورش داده می شود. از کوههای سلسله جبال البرز که به سمت جنوب سرازیر می شویم در دامنه جنوبی این کوهها به منطقه ای می رسیم که از لحاظ رشد گونه های گیاهی در ایران منحصر بفرد است و برخی گونه های نادر گیاهی از جمله سوسن  چلچراغ و پونه سای ها در این منطقه می روید.

این منطقه از لحاظ آب و هوایی دارای اقلیم چهار فصل است و در تاریخ گذشته آن به واسطهء حضور گروههایی نظیر حسن صباح که در زمینه تولید گیاهان دارویی تبحر داشتند ، به حشاشین یا (دارو سازان) معروف شده است.

استان قزوین در زمینه تولید گیاهان دارویی و صادرات به خارج از کشور در سالهای اخیر گام های خوبی برداشته است و به لحاظ سابقه تاریخی در تولید داروهای گیاهی یکی از مناطق شناخته شده برای تجار خارجی خصوصا چین می باشد

ایستگاه تحقیقات گیاهان دارویی در روستای زرآباد منطقه الموت قزوین ، برای پرورش ۲۰۰ نوع گیاه دارویی تاسیس شده است  . استان قزوین از حیث پرورش گیاهان دارویی ، یکی از استانهای مستعد کشور به لحاظ زیست محیطی و غنای ژنتیکی در تولید این گیاهان است.

متکی بودن اقتصاد ایران بردرآمدهای نفتی و تاثیرپذیری درآمدها ازمسائل سیاسی و اقتصادی، آسیب پذیری اقتصاد کشور را موجب شده است. یکی از راه های مقابله با این چالش، توسعه تولیداتی است که ضمن بهبود وضع اقتصاد داخلی سبب افزایش صادرات غیرنفتی می شود.ارزش دارویی، تقاضای بازارو سطح فراوری از مهم ترین شاخص های سنجش اقتصادی یک گیاه دارویی می باشد .

به گزارش سازمان خواربار جهانی ، ارزش تجارت جهانی گیاهان دارویی که درحال حاضر حدود صد ملیارد دلار درسال است ، درسال ۲۰۵۰ میلادی به رقم پنج تریلیون دلارخواهد رسید.

روند صادرات جهانی گیاهان دارویی نشان می دهد که اقبال به این دسته از گیاهان در سالهای اخیر روبه رشد بوده است و حجم تجارت جهانی این گیاهان از ۱٫۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۹ به ۳٫۳ میلیارد دلار درسال ۲۰۱۳ رسیده است که نزدیک به ۲۰۰ درصد رشد را نشان می دهد . سهم ایران از تجارت جهانی گیاهان دارویی کمتر از ۳درصد است.

هر سال حدود ۴ هزار تن از محصولات جنگلی و مرتعی‌مان به ارزش فقط ۲ میلیون دلار را به خارج از کشور صادر میکنیم که این مقدار در مقایسه با توان اکولوژیکی و پتانسیل‌های تولیدی‌مان رقم چشمگیری نیست.

 امروز سهم ایران از بازار گیاهان دارویی دنیا ۶۰ میلیون دلار است که اگر زعفران را از این فهرست حذف کنیم رقمی حدود ۲۴ میلیون دلار باقی می‌ماند.
تعداد گونه های گیاهی  شناخته شده در ایران بین ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ برآورد می شود تعدادگونه گیاهان دارویی  تا ۲۳۰۰ گونه برآور می شود که رقم بسیار بالا و در خورتوجهی است.

در حال حاضر بیش از ۵۰ گونه گیاه دارویی در ایران کشت می شود که این میزان در مقایسه با کشوری نظیر چین با ۲۰۰ گونه زیر کشت، رقم بسیار اندکی است
بررسی های انجام شده نشان می دهد که در حال حاضر حدود ۱۱۰۰قلم داروی گیاهی (طبیعی ) در کشور پروانه ساخت گرفته اند که حدود ۴ درصد داروهای مورد مصرف جامعه را تشکیل می دهند.

 در بین این داروها که برای درمان تعداد اندکی بیماری بکار می روند، گاه یک دارو با چندین نام مختلف به وسیله شرکتهای داروسازی مختلف عرضه می شود. تعداد گیاهان مورد استفاده برای تهیه این داروها (طبق گزارش وزارت بهداشت) حداکثر ۲۰۰گونه گیاهی است.

اهداف نمایشگاه:
۱)    برگزاری نمایشگاه جشنواره گیاهان داروئی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی گامی است در جهت ایجاد بستری برای عرضه و شناساندن توانمندی های موجود در صنعت گیاهان داروئی

۲)    ترویج، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های گیاهی (بند ۳ راهبردها،سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی)

۳)    ایجاد انسجام و همکاری مستمر و موثر میان موسسسات، شرکت ها و تشکل های مرتبط با حوزه گیاهان دارویی اعم از دولتی و خصوصی (بند ۴ راهبردها، سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی )

۴)    ترویج فرهنگ تبادل فناوری و بکارگیری دانش روز با استفاده از فضای علمی –تخصصی برای متقاضیان برگزاری کارگاههای تخصصی

۵)    فراهم کردن شرایط مناسب برای سرمایه گذاران و بازرگانان و معرفی محصولات نوین تولیدی و استاندارد جهت مصارف داخل کشور و صادرات

۶)    ایجاد بستری جهت ارائه خدمات و هم فکری بین بخشهای علمی،تولیدی و اجرایی و بازرگانی فعال در حوزه گیاهان داروئی و فراوری سالم و طبیعی

۷)    معرفی فراورده های  مکمل و طبیعی و انواع طعم دهنده ها ، عرقیات اسانس های گیاهی ، داروهای گیاهی و سایر فراورده های گاهی و فرآوری شده

حوزه های مرتبط :

مخاطبان این نمایشگاه ، جشنواره به طور خاص شرکت ها و موسسه های خصوصی و دولتی و پژوهشگران و صاحبان صنایع و کارآفرینان و سرمایه گذاران  علاقه مند به سرمایه گذاری دراین حوزه  ، پزشکان ، تولید کنندگان فرآورده های گیاهی و  دارویی ، مخترعان و فناوران مرتبط با جشنواره و دانشجویان و سایرمتخصصان علاقه مند و استفاده از داروهای گیاهی و گیاه درمانی و ارزش های طب سنتی و به طور عام همه مردم است.

پتانسیل های نمایشگاه و جشنواره

۱-   امکان فروش محصولات در محل نمایشگاه

۲-   امکان دعوت از فعالان عرصه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی و طب سنتی

۳-   ارسال دعوت نامه به مسوولان نهاد های دولتی و خصوصی و فعالان اقتصادی جهت حضور و بازدید از نمایشگاه

۴-   امکان برگزاری مراسم معرفی محصولات و کارگاه های علمی و آموزشی در آمفی تئاتر محل برگزاری نمایشگاه

۵-   امکان انتشار فراخوان نمایشگاه و جشنواره در مراکز آموزش عالی و انجمن ها و سازمان ها و نهاد های مرتبط

مکان و زمان برگزاری نمایشگاه :

نمایشگاه و جشنواره گیاهان دارویی ، فرآورده های طبیعی و طب سنتی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان قزوین واقع در بلوار امام خمینی(ره)،جنب صدا و سیما برگزار می گردد.

این نمایشگاه در مساحتی بالغ بر ۳۶۰۰مترمربع و فضای مفید استقرار غرفه ها به مساحت نزدیک به ۲۰۰۰مترمربع برگزار خواهد شد.

پارکینگ اختصاصی ، بوفه،رادیو نمایشگاه،اجاره تجهیزات نمایشگاهی و … بخشی از امکانات و خدمات موجود در محل برگزاری نمایشگاه می باشد.

تبلیغات:­

۱-   تبلیغات محیطی : این تبلیغات در قالب ۲۰۰ عدد کارتن پلاست،بیش از ۲۰ دستگاه فیکسچر و بیلبورد تبلیغاتی در شهر قزوین و دو دستگاه فیکسچر و بیلبورد تبلیغاتی در استان البرز و زنجان می باشد.

۲-   ارسال پیامک های اطلاع رسانی در سطح استان های کشور

۳-   تبلیغات رادیویی و تلویزیونی در سطح شبکه استانی کشور

۴-   توزیع تراکت های تبلیغاتی و نصب پوستر نمایشگاه

خدمات جانبی:

۱-   حضور و امکان رزرو فضای تبلیغاتی در کتاب نمایشگاه : این کتاب به صورت نفیس و در تیراژ حداقل ۵۰۰ نسخه منتشر و علاوه بر توزیع میان مشارکت کنندگان نمایشگاه به ادارات و موسسات و نهادهای مرتبط با امر ارسال خواهد شد.

۲-   طراحی و ساخت غرفه : امکان طراحی و ساخت غرفه توسط دپارتمان معماری شرکت نمایشگاه های بین المللی استان قزوین امکان پذیر می باشد.

۳-   فروش تجهیزات مدولار نمایشگاهی : فروش تجهیزات نمایشگاهی نظیر کانتر،پاپ آپ،رول آپ استند،جا بروشوری مدولار به همراه خدمات چاپ و نصب دپارتمان تبلیغات شرکت امکان پذیر می باشد.

۴-   اسپانسرینگ : امکان معرفی محصولات و خدمات مرتبط با موضوع نمایشگاه در قالب اسپانسرینگ اقلام تبلیغاتی نظیر کتاب،نقشه،دعوتنامه ها،کارت پارکینگ،تبلیغات محیطی تراکت و پیامک های مشترک امکان پذیر می باشد.

۵-   طراحی و چاپ اقلام متنوع تبلیغاتی : طراحی و چاپ بروشور ، کاتالوگ و …

توجه: جهت آگاهی از نحوه استفاده از این خدمات لطفاً به سایت نمایشگاه به آدرس www.tmpfair.ir درخواست خود را ارسال فرمایید.

 • دانلود کاتالوگ فراخوان نمایشگاه
دانلود کاتالوگ معرفی
دانلود فرم درخواست مشارکت
دانلود قرارداد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.