×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سود ۸۰۰ برابری صنعت فرآوری گل محمدی بلغارستان نسبت به ایران!

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری فارس، محمدحسن عصاره در کارگروه گیاهان دارویی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه تکیه بر نفت در اقتصاد موجب می‌شود تا دشمنان در برهه‌های خاص برای اقتصاد کشور مشکل ایجاد کنند، اظهار کرد: عربستان به قیمت ضرر خودش حاضر است که قیمت نفت را پایین بیاورد تا جمهوری اسلامی را با مشکل مواجه کند.

وی گفت: اسپانیا فکر کرد که می‌تواند با ایران رقابت کند و از ۷ هزار تن زعفران که تولید می‌کرد اکنون تنها ۷۰۰ کیلوگرم تولید می‌کند و اکنون فهمیده که نمی‌تواند با ایران رقابت کند.

این مسئول افزود: خداوند موهبتی به ما داده که در اختیار دیگران نیست و تا فهمیدند که از نظر کیفی و کمی به پای ایران نمی‌رسند کار را تعطیل کردند.

عصاره بیان کرد: زعفران به این خوبی و با کیفیتی در ایران تولید می‌شود و ما به درستی از آن استفاده می‌کنیم.

این مسئول گفت: افغانستان از ایران پیاز زعفران به صورت غیرقانونی برده و عربستانی‌ها و آمریکایی‌ها در حال هزینه برای رسیدن به کیفیت ایران هستند ولی هنوز موفق نشده‌اند. عصاره افزود: در بازدید قاچاقی که به آن‌جا رفتم، مشاهد کردم که در زعفران به این زودی به گرد ایران نمی‌رسند.

وی بیان کرد: الان متوسط عملکرد ما ۳ تا ۴ کیلوگرم در هکتار است که با مختصر کاری می‌توانیم به ۶ تا ۷ کیلوگرم در هکتار برسانی و این گیاه کم‌توقع‌ترین گیاه از نظر آب است و دوره رویشی آن هم تنها دو تا سه ماه است.

عصاره گفت: در اراضی خاصی که بیابانی است رویش دارد و باید پرسید آیا این ظرفیت نباید به یک اقتصاد جهانی بزرگ تبدیل شود؟

وی گفت: به راحتی سطح زیر کشت زعفران که امروزه حدود ۹۰ هزار هکتار است، قابل افزایش به ۲۰۰ هزار هکتار تا پایان برنامه ششم توسعه است.

این مسئول گفت: امسال پیش‌بینی تولید ۱۰۰ تن را داریم و به راحتی می‌توانیم تا ۲۵۰ تن افزایش محصول دهیم و بازار دنیا را محکم در چنگ داشته باشیم.

عصاره خاطرنشان کرد: این محصول را نباید در آینده مفت به دنیا بدهیم چراکه آن‌ها در هر موضوعی به دنبال گرفتن گلوی ما هستند.

وی افزود: دولت مقتدری می‌تواند بگوید که دو سال زعفران را می‌خرم و در دریا می‌ریزم چراکه اکنون مفت از ایران خریداری می‌شود.

عصاره اظهار کرد: داروی آلزایمر فقط از طریق زعفران تولید می‌شود و جایگزین شیمیایی ندارد و اکنون در فرانسه با زعفران با یک گردش مالی بزرگ در حال تهیه این دارو هستند.

این مسئول در ادامه به یک محصول دیگر اشاره کرد و گفت: در گل محمدی سطح زیر کشت در کشور ۲۰ هزار هکتار است و رتبه اول جهان را داریم و کشور دوم رقیب ما بلغارستان است که سطح زیر کشت آن‌ها تنها دو هزار هکتار است.

وی گفت: درآمد بلغارستان ۴ میلیارد دلار و درآمد ما تنها ۵۰ میلیون دلار است.

عصاره تصریح کرد: در این کار دانش به کار نبرده‌ایم و از ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال پیش گلاب‌گیری سنتی داریم که محصول سنگین و حجیم و بی‌ارزش می‌فروشیم اما آن‌ها به سمت صنعت اسانس رفته‌اند.

وی گفت: هر لیتر اسانس آن‌ها ۵۵ میلیون تومان درآمد دارد و اگر ما به این سمت برویم قابلیت تولید اسانس یک لیتر در هر هکتار از مزارع گل محمدی را داریم.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.