×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید داروهای قلمی گیاهی برای نخستین بار در کشور

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری مهر، رحیم بحری نجفی در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص پژوهش‌های دارویی در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: در پژوهش های مختلف موفق به تولید داروهای گیاهی از گیاه نعنا و آلو‌ورا به شکل قلمی یا ماتیکی برای بیماری‌های مختلف شدیم که هدف از تولید قلمی این داروهای گیاهی حمل آسان و استفاده راحت آن برای بیماران است.

وی بیان داشت: قلم آلوورا شکل جدید و متمایز از گیاه آلوورا است که برای اولین بار در کشور و شاید بتوان گفت در دنیا تولید می شود زیرا اغلب فرآورده های موجود آن به صورت ژل یا لوسیون و کرم وجود دارد.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: شکل قلمی یا ماتیکی این فرآورده به دلیل جامد بودن به راحتی قابل استفاده بوده و فرد می تواند آن را در جیب یا کیف خود حمل کرده و بدون استفاده از انگشت به هر قسمت از پوست خود بمالد.

وی اضافه کرد: این فرآورده چرب نبوده با آب شسته می شود و نیازی به صابون ندارد، به همین دلیل لطافت و اثر مرطوب کنندگی و ضد التهابی آن بر روی پوست باقی می‌ماند همچنین فرمولاسیون این قلم به دلیل داشتن ترکیبات دیگر دارای جذب سریع بوده و اثر آن بلافاصه قابل احساس است.

بحری نجفی گفت: این قلم در برطرف کردن خارش و التهاب گزیدگی زنبور و نیش حشرات، آفتاب سوختگی و التیام بسیاری از بریدگی ها، زخم ها، جراحت‌ها، اگزما و سوختگی های سطحی سودمند است و همچنین در درمان ترک بین انگشتان پا که یک بیماری قارچی است می تواند موثر باشد.

وی به تولید قلم محافظ پای بچه در این دانشکده اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات نوزادان به ویژه در فصل تابستان سوزش و التهاب ناشی از ادرار سوختگی به صورت قرمزی و جوش‌های قرمز در ناحیه‌ای از پای بچه است که معمولا از پوشک ناشی می شود.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: این تحریکات در کودکان زیر ۲ سال بیشتر دیده می‌شود و با شروع غذای کمکی به کودک شدت پیدا می کند. عامل اصلی ایجاد سوزش و التهاب  ادرار و مدفوع نوزاد است که سبب ایجاد رطوبت در ناحیه بسته می‌شود و محیطی مناسبی را برای رشد میکروارگانیسم‌ها فراهم میکند.

وی اضافه کرد: قلم محافظ پای بچه دارای ترکیبات روغنی به عنوان لایه محافظ، ویتامین E و اکسید روی است که از تماس مستقیم آلودگی و رطوبت با پوست جلوگیری می‌کند و التهاب و سوزش پوست را از بین می برد.

بحری نجفی اعلام کرد: ترکیب اکسید روی موجود در این فرآورده دارای اثر قابض، ضد التهاب و ضد میکروبی است که علاوه بر برطرف کردن التهاب و سوزش پوست از رشد میکروب ها جلوگیری می کند که شکل ویژه این فرآورده مانع از انتقال آلودگی از دست مادر خواهد شد و برای استفاده مادر هم مطلوب است.

وی بیان داشت: با توجه به میزان بالای اکسید روی موجود در این فرآورده برای سوختگی های سطحی و آفتاب سوختگی موثر است و می توان در بخش های سوختگی از آن استفاده کرد.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین از تولید قلم ماساژ ضد میگرن در اصفهان توسط پژوهشگران دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خبر داد و بیان داشت: این قلم از ماده موثره گیاه نعنا به نام منتول تولید می‌شود که منتول، مهم ترین ماده فعال موجود در نعناست که مصرف آن بر روی پوست سبب گشاد شدن عروق می‌شود و احساس سرما ایجاد می‌کند و به دنبال آن اثر ضد درد ظاهر می‌شود.

بحری نجفی اضافه کرد: مطالعات نشان داده که استعمال پوستی منتول اثر خوبی بر کاهش شدت سردرد و علایم همراه ایجاد می‌کند.

وی اعلام کرد: از اسانس خنک کننده نعناع فلفی یا همان منتول از قدیم برای گرفتگی بینی و دردهای موضعی سر و گردن استفاده می‌شده است.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اظهار اینکه معروفترین فرآورده این ماده در ایران پماد ویکس است، اظهار کرد: علاوه بر آن محلول و قطره آن هم در بازار وجود دارد.

وی اعلام کرد: ضد میگرن شکل جدید و متمایز از منتول است که برای نخستین بار در کشور تهیه می شود زیرا اغلب فرآورده های موجود آن به صورت پماد، محلول و قطره وجود دارند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.