×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آشنایی با مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

اگر چه در نیم قرن گذشته، استفاده از داروهای شیمیایی و سنتزی به شدت رواج یافت، ولی به سرعت آثار زیان بار آن بر زندگی، سبب گرایش مجدد به گیاهان دارویی گردید و این نکته که توسل به گیاهان دارویی، جهت درمان بسیاری از بیماریها همواره در طول تاریخ یکی از روشهای مؤثر درمان بوده است به خوبی روشن می باشد. تنوع آب و هوایی در ایران، باعث رویش انواع گیاهان با خواص دارویی متنوع شده است. آب و هوای معتدل کوهستانی استان چهارمحال و بختیاری و بارش نسبتا” مناسب، سبب رویش بسیاری از گیاهان دارویی در این منطقه گردیده است.

مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان شهرکرد، یکی از مراکز فعال کشور در زمینه گیاهان دارویی است که بدنبال سفرریاست محترم جمهوری اسلامــی، به استــان چهارمحال و بختیاری و مصوبات جلسه هیأت دولت در آذر ماه سال ۸۴ و با پیگیری مستمر مسئولان دانشگاه، با اخذ موافقت اصولی در تیرماه ۱۳۸۶ تاسیس گردید.

رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، توسعه مدیریت پژوهشی در زمینه تحقیقات گیاهان دارویی از طریق تعیین اولویت های تحقیقات در زمینه گیاهان دارویی، ارتقاء کیفیت پژوهش در زمینه تحقیقات گیاهان دارویی از طریق تعیین معیارهای کارآیی ( منجر شدن به چاپ مقاله در مجلات داخلی یا خارجی ) و اثر بخشی طرحهای تحقیقاتی (استفاده از نتایج طرح در صنعت و تولیدداروهای جدید )، ارتقاء کمیت پژوهش در زمینه تحقیقات گیاهان دارویی از طریق تسریع درداوری و تصویب طرحهای ارائه شده به مرکز را از اهداف راه اندازی این مرکز عنوان کرد.

محمود رفیعیان، ارتقاء مشارکت برون سازمانی، در زمینه تحقیقات گیاهان دارویی از طریق جذب محققین توانمند به عنوان اعضاء هیأت علمی مرکز، تسهیل دستیابی پژوهشگران به بانکهای اطلاعاتی در زمینه بازیابی اطلاعات مربوط به گیاهان دارویی از طریق راه انداری سایت اینترنتی مرکز، کسب استقلال مرکز به عنوان یک مرکز تحقیقاتی مصوب وزارتی و جذب اعتنارات مالی مستقل را از دیگر اهداف این مرکز بر شمرد.

وی، با بیان اینکه ساختار برنامه راهبردی (استراتژیک)، مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه، دربرگیرنده ۶ بخش اصلی است، افزود: این بخش ها شامل: تحلیل، تعیین چشم انداز، ‌تعیین مأموریت، اهداف اصلی، اهداف عینی یا مقاصد، تعیین فعالیتها می باشد.

رفیعیان، شورای عالی مرکز را مهمترین رکن آن دانست و گفت: تصویب خط مشی پژوهشی مرکز، تصویب تفاهم نامه های همکاری با سایر دانشگاه ها و موسسات آموزشی پژوهشی داخل و خارج کشور و سازمان های بین المللی مطابق قوانین و ضوابط مربوطه، بررسی و تصویب گزارش سالانه فعالیت های مرکز، بررسی و تصویب بودجه سالانه مرکز در محدوده اعتبارات تخصیصی و با رعایت ضوابط قانونی، تصویب دستور العمل های مربوط به امور داخلی شورای عالی و دستور العمل های اجرائی مراکز تحقیقات، پیشنهاد سازمان و تشکیلات مرکز را از اهم وظایف این شورا اعلام کرد.

وی، شورای پژوهشی را یکی دیگر از شوراهای مرکز بر شمرد و انتخاب و تصویب طرحها، نظارت و ارزیابی طرحهای مصوب ، انتخاب ناظرین طرح ها و تهیه آئین نامه اجرائی و ارائه آن ها به شورای عالی مرکز، تعیین برنامه های پژوهشی مرکز، تعیین اولویتهای پژوهشی مرکز، تعیین و پیشنهاد بودجه پژوهشی مرکز، تصویب فرصت های مطالعاتی و کارگاه ها، بازبینی و بررسی سالیانه برنامه استراتژیک و ارائه پیشنهادات به شورای عالی مرکز را از اهداف این شورا عنوان کرد.

رفیعیان گفت: لاین های تحقیقاتی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه، توسط شورای عالی مرکز مشخص می گردد و با تکیه بر گیاهان دارویی منطقه می باشد.

به گفته وی، وجود تفکر پژوهشی ریاست دانشگاه و تعدادی دیگر از مسئولین و اعضاء هیئت علمی دانشگاه، وجود مراکز مختلف در زمینه های مختلف مرتبط با گیاهان دارویی، وجود مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در دانشگاه، وجود محققین علاقمند در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و دانشگاه های کشور، وجود زیرساختهای اولیه لازم و تجهیزات پیشرفته و بسیار عالی موجود در مرکز، همکاری خوب ریاست و مسئولین دانشگاه با مرکز، وجود تجربه های نسبتاٌ خوب دیگران در زمینه فعالیت های گیاهان دارویی، توجه دولت به تحقیقات در برنامه های توسعه از نقاط قوت این مرکز است.

رفیعیان افزود: توانمندی محققین کشور، در زمینه های گیاهان دارویی و وجود تمایل به همکاری بین دانشگاهی و سازمانی از یک سو و وجود تجهیزات خوب در داخل کشور، امکان جلوگیری از مهاجرت نخبگان را فراهم کرده است.

وی، عدم وجود نیروی انسانی متخصص به تعدادکافی، فقدان تفکر پژوهشی تعدادی از مسئولین و اعضاء هیئت علمی در دانشگاه، فقدان تجربه کافی در تحقیقات، عدم رعایت استاندارد های مدیریتی و حرفه ای، عدم تخصیص منابع مالی کافی و نیز عدم تخصیص به موقع منابع مالی، وجود بوروکراسی اداری، تعویض سریع مدیران، مشکلات اقتصادی محقق و کمبود دستمزد، انگیزه ناکافی، به روز نبودن محققین در ارتباط با مسائل علمی و پژوهشی جدید، تداخل مدیریتی در محیط کار و مرکز، فقدان اطلاعات کافی از تحقیقات داخلی، مشکل بودن نقل و انتقالات پرسنلی، نداشتن تشکیلات مصوب و ردیف بودجه را از نقاط ضعف مراکز تحقیقتات عنوان کرد.

رئیس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی گفت: استفاده کارآمد و اثر بخش از توانائیهای بالفعل و بالقوه دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و کشور در زمینه های گیاهان دارویی جهت بسط و ارتقاء سطح علمی ـ تحقیقاتی دانشگاه و کشور به منظور اعتلای سطح سلامت جامعه، هدف آرمانی یا چشم انداز ” vision ” مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد می باشد.

رفیعیان، معرفی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی به عنوان یکی از مراکز تحقیقاتی برتر کشور طی ۵ سال آینده را از تصمیمات این مرکز عنوان کرد.

برای دریافت اساسنامه این مرکز می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید:

 

اساسنامه مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.