×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آغاز برداشت کَوَر (هندوانه کوهی، کاپاریس) در آذربایجان غربی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از اخبار روستا، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پلدشت گفت : حدود ۶۰ هکتار از عرصه های طبیعی این شهرستان پوشیده از بوته های هندوانه کوهی است که از تیر ماه به بار می نشیند و باردهی آن تا اواخر شهریور ادامه می یابد.
آقای زراعتی افزود : علاقه مندان طبیعت از شهرستانهای مختلف آذربایجان غربی با سفربه پلدشت از اوایل تیر تا اواخر شهریور به جمع آوری هندوانه کوهی مشغول می شوند .
میوه کال و نرسیده آن برای تهیه چاشنی های غذایی از جمله ترشی استفاده می شود و میوه های رسیده و بزرگ آن به شکل خام بصورت تازه هم مصرف می شود .
هندوانه کوهی علاوه بر خواص غذایی از ویژگیهای دارویی هم برخوردار است .
بالا بردن مقاومت بدن در برابر سرماخوردگی ، ضد نفخ ، تحریک و تقویت کبد و ضد عفونی کردن کلیه از جمله خواص دارویی هندوانه کوهی به شمار می رود .
این گیاه پرخاصیت در مدیترانه ، هند ، سیلان و شمال آفریقا می روید و در ایران نیز در لرستان ، فارس ، کرمان ، سیستان وبلوچستان ، کویر لوت ، یزد و خراسان پراکنده است .
این گیاه مقاومت زیادی به کم آبی و شوری دارد و نام علمی آن کاپاریس است که در زبان ترکی به آن « داغ قارپوزی » و در زبان کردی « خیاروک » گفته می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.