×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دومین جلد «فارماکوپه گیاهی ایران» با ۱۰۰ تک‌نگاره تدوین می‌شود

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، دکتر امیرمهدی طالب درباره تألیف دومین جلد کتاب «فارماکوپه گیاهی ایران» اظهار کرد: دومین جلد از کتاب «فارماکوپه گیاهی ایران» با همکاری بیش از ۷۰ نفر از کارشناسان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از حدود هشت سال پیش در حال تدوین است.

عضو هیأت علمی معاونت آموزشی وزارت بهداشت افزود: در تدوین «فارماکوپه گیاهی ایران» متخصصانی از شاخه‌های فارماکوگنوزی، فارماکولوژی و گیاه‌شناسی همکاری می‌کنند. ابتدا به شرح قسمت دارویی هر گیاه و استاندارد آن بر حسب مهم‌ترین ماده مؤثره موجـود پرداخته شده و بررسـی ریخت‌شناسی گیاه و اندام دارویی آن نیز از دیگر بخش‌های این کتاب است.

برگزیده بخش پزشکی سی‌و‌دومین جایزه کتاب سال ادامه داد: ‌«فارماکوپه گیاهی ایران» منبع رسمی و مستند برای صنایع و واحد‌های تولید دارو‌های گیاهی است. واحد‌های نظارتی دولتی نیز مخاطب این کتاب هستند.

طالب گفت: تا به امروز ۴۰ تک نگاره برای تدوین «فارماکوپه گیاهی ایران» از سوی متخصصان تهیه شده است. تک‌نگاره‌ها از سوی داوران علمی مورد بررسی قرار گرفته و سپس در اختیار ویرایشگران ادبی قرار می‌گیرد.

عضو هیأت علمی انجمن علمی طب سنتی ایران اظهار کرد:‌ تدوین این کتاب فقط شامل متن نیست، بلکه فعالیت عملی و آزمایشگاهی شامل تست نیز باید درباره گیاهان صورت بگیرد. دومین جلد این کتاب مانند جلد نخست شامل ۱۰۰ گیاه است.

وی افزود: معاونت پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حامی و معاونت غذا و داروی این وزارتخانه نیز مجری طرح این کتاب هستند.

طالب درباره بازنگری جلد نخست «فارماکوپه گیاهی ایران» نیز گفت: مهم‌ترین دلیل بازنگری نخستین جلد «فارماکوپه گیاهی ایران» موضوع روز‌آمدی است. ترجمه این کتاب نیز در حال حاضر به‌عنوان یک ایده مطرح است.

  1. الیار مهرآسا

    کی تدوینش تموم میشه پس!!!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.