×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
بانک عصاره و اسانس گیاهان دارویی پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، دکتر صمد نژاد ابراهیمی به راه اندازی بانک عصاره و اسانس این پژوهشکده در سال گذشته اشاره کرد و گفت:در مرحله بعدی تلاش می کنیم تا در بازه زمانی پنج تا ۱۰ ساله، عصاره اغلب گیاهان کشور را وارد این بانک کنیم.
وی با اشاره به اینکه ۸ هزار گونه گیاهی در ایران تاکنون شناسایی شده است، مهمترین دلیل کندی کار را کمبود اعتبار اعلام کرد.
نژاد ابراهیمی تصریح کرد:در صورت تامین اعتبار مناسب در یک بازه زمانی مشخص، عصاره اغلب گیاهان کشور به خصوص گونه های دارویی جمع آوری خواهد شد.
عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه بانک عصاره و انسانس گیاهان دارویی فرصتی مناسب برای مقابله با بیماری های جدید و موجود است، گفت: فواید و مزایای این بانک مغفول مانده و به همین دلیل، مسوولان اهتمام جدی به این موضوع ندارند.
وی گفت:اغلب شرکت های دارویی بزرگ و مراکز تحقیقاتی دنیا چنین بانکی را برای خود ایجاد کرده اند تا در شرایط لازم از عصاره و اسانس برای کشف دارو استفاده کنند.

** لزوم ایجاد بانک عصاره از میکروارگانیسم ها
وی بر لزوم ایجاد بانک عصاره از میکروارگانیسم ها مانند باکتری ها و قارچ ها تاکید کرد و گفت: بسیاری از داروها از میکروارگانیسم ها بدست می آید و باید توجه بیشتری به این موضوع شود.
نژاد ابراهیمی اظهار کرد: هرچند جمع آوری عصاره از میکروارگانیسم ها زمان بر است اما امیدواریم با حمایت و پشتیبانی مسوولان بتوانیم این اقدام مهم را به سرانجام مطلوب برسانیم .

** حضور موثرتر خیرین در توسعه فعالیت های علمی و پژوهشی
وی از خیرین و نیکوکاران تقاضا کرد حضوری موثرتری در توسعه فعالیت های علمی و پژوهشی مانند بانک عصاره گیاهان دارویی داشته باشند تا از این طریق ضمن حفظ و نگهداری مناسب ذخایر کشور، امکان ارایه خدمات مطلوب تر به مردم را داشته باشیم.
نژاد ابراهیمی با اشاره به اینکه برخی از فعالیت های این مجموعه اعم از جمع آوری و خشک کردن گیاهان دارویی با هزینه های شخصی انجام می شود، گفت: شدت علاقه به انجام این کار و انگیزه بالا سبب شده تا از صرف هزینه های شخصی برای این کار دریغ نشود اما کمبود اعتبار سبب کندی فعالیت های این مجموعه شده است.
حدود هشت هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که از این تعداد ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰ گونه آن دارای خواص دارویی است.ایران با توجه به تنوع اقلیمی مکانی مناسب برای پرورش و کاشت گیاهان دارویی است.
علیرغم تنوع و قابلیت های کشور، گیاهان دارویی به صورت خام به فروش می رسد که باید اقدامات جدی برای فرآوری گیاهان دارویی در کشور فراهم شود.
بر اساس یک برآورد ۷۵۰ هزار گونه گیاهی در دنیا وجود دارد که از این تعداد حدود ۷۵ هزار گونه دارای خواص دارویی هستند و در حال حاضر ۲۰ هزار گونه آن مورد استفاده پزشکی قرار می گیرند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.