×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ریشه شیرین بیان محافظ دندان

شیرین بیان از جمله گیاهان دارویی خودرو است . برگ های آن مرکب است و از ۴ تا ۷ زوج برگ به اضافه یک برگچه انتهایی تشکیل یافته ‌است .گل های این گیاه به رنگ های ارغوانی، زرد یا بنفش یا آبی مایل به سفید هستند و میوه‌اش شامل ۵ تا ۶ دانه مایل به قهوه‌ای است. ریشه و ساقه زیرزمینی آن مصرف دارویی دارد.

شیرین بیان Glycyrrhiza glabra

شیرین بیان Glycyrrhiza glabra

پژوهشگران اسکاتلندی در ادینبورگ دریافتند که گیاه شیرین بیان حاوی مواد طبیعی موجود موسوم به «ترنس کالکون» است که این ترکیبات  می‌توانند از فعالیت باکتری‌های تشکیل‌دهنده جرم‌های دندانی که اسید تولید کرده و سبب پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند، جلوگیری کنند.

در این مواد گیاهی نوعی آنزیم وجود دارد که از رشد و پیشرفت و گسترش باکتری‌ها در محیط داخل دندان پیشگیری کرده و به این باکتری‌ها اجازه متصل شدن به دندان‌ها را نمی‌دهد. به این ترتیب این باکتری‌ها در محیط دهان رشد نکرده و در پایه دندان‌ها مجتمع نخواهند شد و به تبع آن از پوسیدگی دندان‌ها پیشگیری می‌شود.

دکتر «دومینیک کامپوپیانو» استاد دانشکده شیمی دانشگاه ادینبورگ، در این باره می‌گوید: این کشف شگفت‌انگیز نشان‌دهنده اهمیت و پتانسیل بالای این گروه از مواد طبیعی موجود در غذاهاست که نقشی مهم در فناوری‌های بهداشتی ایفا می‌کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.