×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بلوط سرمایه ای که بر روی شاخه ها خشک می شود

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از باشگاه خبرنگاران، بلوط درختی است با بیش از ۲۰۰ گونه که بیشتر در نیمکره شمالی به صورت پراکنده در جنگلها با درختان بزرگ پهن برگ ومرتفع پراکندگی دارد.

محقق گیاهان دارویی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با بیان اینکه از بعضی از گونه های بلوط استفاده های متعدد صنعتی و دارویی بعمل می آید گفت: قسمت مورد استفاده بلوط میوه ،پوست،گال و برگ آن است که از قدیم در طب سنتی ایران نیز مورد استفاده بوده است.

اکبرزاده افزود: همه قسمتهای بلوط حاوی تانن است که طعمی تلخ وگسی دارد وبه شدت قابض است که در میان گیاهان، بلوط وفرآورده های آن از منابع غنی تانن هستند.

وی تصریح کرد:برای استفاده دارویی از پوست بلوط باید آن را در فصل بهار برداشت کرد ،ترکیبات مهم آن عبارتند ازساپونین به میزان ۱۰ تا۱۵ درصد ،اگزالات کلسیم ،نشاسته ،رزین،پکتین،لولین ،موسیلاژ،مواد موثر میوه نیز تانن ،ویتامینهای ب،س ،املاح معدنی،اسید گالیک ،آلاژیتاتین ومواد موثر گال نیز تانن ،رزین ،اکسالات کلسیم، واسیدهای مختلف است.

محقق گیاهان دارویی مرکز تحقیات کشاورزی ومنابع طبیعی مازندران درباره نحوه استفاده از بلوط گفت:میوه بلوط را کاملا رسیده واز پیاله های خود جدا شده جمع آوری می کنندسپس میوه ها را بو می دهند وبا این کار نشاسته موجود در آن تبدیل به صمغ نشاسته ای می شودوتانن های تلخ آن از بین می روداین میوه برای کسانیکه به اسهال شدید وورم غدد مبتلا هستند موثر است.

اکبرزاده افزود:برگهای تازه بلوط برای زخمهایی که دیر التیام یابند بکار می برند،گالهای درخت را برای تهیه تانن خالص که موارد مصرف بسیاری در داروسازی دارد ازجمله توقف خونریزی بینی یا زخمها استفاده می کنند،این گالها در اثر نیش حشرات در پوست درخت بوجود می آیند.

وی تصریح کرد :پوست این درخت قابض ،ضد التهاب ویبوست آوراست البته مصرف آن به مقدار زیاد موجب حالت تهوع می شود ،به صورت جوشانده برای درمان بیماریهای معده ،روده واسهال استفاده می شود ونیز جوشانده آن به ورت کمپرس وحمام برای درمان سرمازدگی وخارش پوست استفاده می شود

بگفته این محقق ساپونین موجود در گیاه خلط آور بوده وبرای بازکردن راههای تنفسی مفید ومصرف موضعی آن نیز التهابات پوستی را کاهش می دهد ومهترین اثرات گا ل نیز عباتند ازضد درد،ضد سم آلکالوئید،خواب آورر،آرامبخش،وکاهنده قند خون است.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.