×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
استرس را با کمک گیاهان دارویی درمان کنید

اضطراب زندگی همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شروع اضطراب می‌تواند زندگی روزمره شما را فلج کند. اضطراب و استرس عمر آدم را بر باد می‌دهد. اما گویی در دنیای امروزه با این زندگی‌های پرتنش به خصوص در شهرهای بزرگ اضطراب و استرس جزو جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره است و باید به نوعی با آن کنار آمد. استرس یکی از بیماری‌های جدی زمانه‌ی ماست. خوشبختانه این روزها روش‌های متعددی برای غلبه بر استرس و فشارهای روحی وجود دارد مانند یوگا، ریلکسیشن، ماساژ و غیره. علاوه بر این‌ها یک روش کاملا طبیعی دیگری نیز وجود دارد که به کنترل احساسات منفی و اضطراب کمک می‌کند. داروهای طبیعی می تواند به کاهش اضطراب کمک کند؛ گیاهان دارویی که بسیاری از آنها برای هزاران سال است مورد استفاده قرار می گیرند.

در ادامه چند گیاه دارویی مفید برای غلبه بر استرس و اضطراب را معرفی می کنیم:

گل ساعت

گونه‌ای ازگیاهان گلدار است که بیشتر در نواحی استواییآمریکا و آفریقا رشد می‌کند. این گیاه حاوی فلاونوئید و آلکالوئیدهای گروه‌هارمالا Harmalaواسیدسیانیدریک، در میوهٔ آن اسید سیتریک و نیز دارای پرولین ، مالتول و اتل مالتول است. قسمت مورد استفاده: از برگ و میوه و گلهای گیاه پاسیفلور استفاده دارویی‌به‌عمل می‌آید.در مطالعات متعدد، گل ساعت یکی از بهترین داروهای طبیعی برای اضطراب است. در یک مطالعه توسط دانشگاه مریلند، گل ساعت داروهای تجویزی اضطراب بدون عوارض جانبی شناخته شد. گل ساعت کاهش احساسات تهوع، و در موارد جدی تر، از آن برای درمان تشنج، اختلالات نقص توجه و فشار خون بالا استفاده می شود.

بادرنجبویه

بادرنجبویه یکی از قدیمی ترین درمان های طبیعی برای اضطراب است، قدمت آن به دریای مدیترانه باستان می رسد. کاهش فشار خون، آرامش اعصاب و کمک به هضم از خواص بادرنجبویه است. در شکل روغن آن، می توان به غذا عطر و طعم داد و یا حتی به عنوان یک درمان موضعی برای زخم های سرد استفاده کرد. بادرنجبویه می تواند پاسخ های گیاهی مناسب برای حملات قوی از استرسدر حد اعتدال استفاده شود.

مطالعات نشان داده اند که بادرنجبویه بیش از حد یا استفاده بیش از حد مکرر می تواند ناراحتی معده و در واقع افزایش اضطراب را بهمراه داشته باشد. این گیاه خواص آنتی اکسیدانی دارد و دم کرده‌ی آن آرامش‌بخش است و با اضطراب مقابله می‌کند.به عقیده‌ی محققان این گیاه اختلالات عصبی مانند خوابی، نگرانی و آشفتگی را برطرف می‌کند.

بابونه

بابونه هم یکی از آن گیاهان همه‌کاره هست. علاوه بر اثر مفیدی که روی پوست می‌گذارد آرامبخش، ضداسپاسم، ضد التهاب، ضدعفونی‌کننده، بادشکن و برطرف‌کننده‌ی جراحات است. اگر دچار حالت‌های عصبی شده‌اید، مضطرب، نگران، آشفته، بی‌خواب هستید و سردردهای عصبی و میگرنی گرفته‌اید این دمنوش را دریابید. این گیاه به جذب مواد معدنی کمک زیادی می‌کند. بابونه از محبوب ترین انواع چای است. گل بابونه انتخابی رایج برای سردی و ناراحتی معده است. ماده فعال گل بابونه، به طور مستقیم با گیرنده در مغز برای کمک به پایین آوردن ضربان قلب و اضطراب کمک می کند.

اسطو خودوس

استرس یک گیاه ضد اضطراب است. این گیاه به راحتی می‌تواند اعصابتان را آرام و عضلاتتان را شل کند. می‌توانید روزانه دو تا سه فنجان دم کرده‌ی اسطوخودوس میل کنید. از این گیاه مفید برای رفع اختلالات خواب، سردرد و ناراحتی‌های عصبی نیز استفاده می‌شود. اغلب در آروماتراپی برای افسردگی استفاده می شود. خوردن اسطوخودوس از طریق چای یا مکمل همچنین می توانید تسکین درد معده و سایر مشکلات گوارشی هم باشد. بعلاوه برای کاهش و درمان استرس و فشارهای روحی توصیه می‌شود. البته استفاده از افشره‌های خوراکی برای زنان باردار، شیرده و کودکان توصیه نمی‌شود.

عرقچین

گیاه عرقچین قرن هاست در کشور چین به کار برده می شود و خواص درمانی زیادی به خصوص در مورد سرطان دارد. و درحال حاضر به صورت گسترده در اروپا کشت می شود .این گیاه به طور چشمگیری در کاهش تومورها نقش دارد و سرشار از ویتامین، مواد معدنی، بتاکاروتن، تانن، کلسیم، منیزیم، منگنز، پتاسیم، روی، ویتامین B و C است. این گیاه یک درمان طبیعی برای افرادی است که از عوارض جانبی مرتبط با فشار خون بالا و اضطراب رنج می برند. عرقچین می تواند به درمان بیماری های پاهای بی قرار و بی خوابی کمک کند.

ریشه سنبل الطیب

ریشه والرین یا سنبل الطیب یک درمانگر همه کاره است. دم کرده یا کپسول‌های آن آرامبخش اعصاب است، حالت‌های عصبی را کاهش داده و کیفیت خواب شما را بهبود می‌بخشد. در واقع این گیاه خواب راحتی برای شما فراهم می‌کند بدون اینکه بعد از مصرف آن دچار خواب‌آلودگی شده باشید. یکی از محبوب ترین روشها برای داشتن خواب طبیعی است. اغلب در ترکیب با بادرنجبویه، ریشه سنبل الطیب می تواند میگرن را درمان کند، اختلالات استرس و درد شکم را هم بکاهد. برای کمک به درد مفاصل یک جایگزین طبیعی دارو برای زنان باردار است. مطالعات متعدد نشان داده اند که ۶۰۰ میلی گرم سنبل الطیب در روز تا حد زیادی می تواند فشار خون و افسردگی مرتبط با استرس را کاهش دهد. ریشه والرین یک مکمل گیاهی قدرتمند برای تسکین کوتاه مدت اضطراب است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.