×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
باید ها و نبایدها در مورد مصرف پونه

دکتر لیلا شیربیگی ، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران توصیه میکند که در مصرف گیاهان دارویی نباید زیاده‌روی شود و باید نسبت به مقدار متعادل مصرف آنها آگاهی داشت. چراکه مصرف بی‌رویه برخی از گیاهان از جمله پونه می‌تواند با عوارض همراه باشداینکه پونه با نام رایجwild mint   از خانواده تیره نعناع (Labiatae)  و دارای انواع مختلفی است.

Nepeta پونه سا

Nepeta پونه سا

این گیاه دارای برگ‌های کرکدار با غباری به رنگ سبز نقره‌ای و گل‌های آبی رنگ است که طبیعت گرم و خشکی دارد و مصرف آن به افرادی که از نفخ رنج می‌برند، پیشنهاد می‌شود.این گیاه نیز مانند نعناع درد ناشی از نفخ را کاهش می‌دهد و مصرف آن بعد از غذا به دلیل اینکه به هضم غذا کمک می‌کند، مفید است. علاوه بر این، پونه میزان تعریق را در افراد بالا می‌برد، در نتیجه مصرف آن به کسانی که عرق نمی‌کنند، توصیه می شود.

دکتر شیربیگی مصرف این گیاه دارویی را به مبتلایان به غلظت خون هم توصیه و خاطرنشان کرد که مصرف پونه باعث کاهش غلظت خون در افراد می‌شود. در عین حال هم به دلیل رقتی که در خون ایجاد می‌کند، امکان ایجاد تداخل آن با داروهای ضدانعقادی وجود دارد، به همین دلیل برای استفاده از این گیاه و توصیه می‌شود حتما به متخصص طب سنتی مراجعه شود

وی در نهایت با هشدار درخصوص عوارض این گیاه می گوید که با تمام خواصی که برای این گیاه مطرح است، مصرف بی‌رویه گیاه پونه می‌تواند با عوارضی چون مسمومیت همراه باشد و در دوران بارداری نیز به دلیل اینکه باعث سقط جنین می‌شود، منع مصرف مطلق دارد. البته این احتیاط مصرف، درخصوص اسانس این گیاه که در بازار وجود دارد نیز مطرح است و باید با احتیاط مصرف شود  چون می‌تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد.

  1. فراز مجاب

    کاهش نام تخصص و دانشکده ایشان را هم می نوشتید.

    • سردبیر

      دکتر لیلا شیر بیگی :
      درمانگاه خارک
      دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران
      شماره تماس: ۵-۶۶۷۵۴۱۵۱و ۶۶۷۵۴۱۶۶

      درمانگاه هروی
      دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران
      شماره تماس: ۲۲۹۸۸۵۶۵/۲۲۹۸۸۵۵۰/ ۲۲۹۸۸۵۵۱/۲۲۹۳۸۶۴۴

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.