×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید پروتئین های نوترکیب دارویی با استفاده از گیاه جو

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از مهر، متین عادل، مجری طرح «تولید پروتئین های دارویی و صنعتی  به روش اقتصادی» گفت: امروزه تقاضا برای تولید مولکول‌های ارزشمند خصوصا پروتئینهای نوترکیب در حال افزایش است ولی تولید این نوع پروتئین ها هزینه های زیادی دارد که همین، دلیل بر عدم دسترسی عمومی به داروها است.

وی با بیان اینکه استفاده از گیاهان برای تولید پروتئین های نوترکیب می تواند قدمی در  راستای تولید ارزان تر پروتئین های نوترکیب گیاهی و صنعتی باشد، گفت: در این پروژه از گیاه «جو» استفاده کرده ایم چراکه این گیاه توانایی بالایی در تبدیل شدن به سیستم تولیدی در حوزه پروتئین نوترکیب دارد.

وی با تاکید بر اینکه اهمیت بالای گیاه جو در تولید پروتئین‌های نوترکیب باعث جذب کمپانی های داروسازی بزرگی شده است، اظهار داشت: یکی از دلایل عدم موفقیت در تولید انبوه پروتئین نوترکیب، خروجی اندک پروتئین است که موفق شدیم در  جهت رفع  این عامل بازدارنده، به صورت انبوه پروتئین های نوترکیب گیاهی را تولید کنیم.

عادل عنوان کرد: امروزه با گسترش استفاده از سیستمهای تولید مختلف، مشخص شده که سیستم‌های تولید پروتئین مبتنی بر گیاهان، پتانسیل بالایی در تبدیل شدن به کارخانههایی جهت تولید مواد ارزشمند زیستی دارند، زیرا هزینه تولید پروتئین در گیاهان مقرون به صرفه است.

به گفته وی نه تنها تولید پروتئینهای دارویی (مانند انسولین، انواع هورمون های رشد، آلبومین خون انسان و … ) بلکه تولید محصولات صنعتی (مانند آنزیم های موجود در پودر های لباسشویی و آنزیم های مورد استفاده در صنایع چوب و کاغذ) نیز از نظر اقتصادی در گیاهان قابل توجیه است.

وی در خصوص مزایای استفاده از گیاهان برای تولید پروتئین های دارویی و صنعتی به صورت انبوه و با صرفه اقتصادی، گفت: تولید پروتئین های نوترکیب گیاهی، در مقایسه با پروتئین سلول های جانوری، با سرعت بالاتر، هزینه کمتر و در سطح وسیع تری انجام می گیرد.

وی تاکید داشت: هزینه تولید پروتئین از طریق گیاهان می تواند از۱۰ تا ۲درصد نسبت به تولید پروتئین در موجودات زنده کاهش پیدا می کند.

عادل عنوان کرد: امکان تولید پروتئین‌های نوترکیب یا مولکول‌های آلی ارزشمند در گیاهان، مزایای بیشماری دارد ولی نمونه‌های موفق تجاری تولید در گیاهان بسیار اندک است. یکی از دلایل این عدم موفقیت، تولید پروتئین پایین ژن خارجی در گیاهان است.

به گفته عادل، تلاش جهت افزایش میزان تولید ماده زیستی در واحد جرم، چالشی برای تولید ارزان تر و ایمن‌تر مواد زیستی و دارویی است.

عادل افزود: به دلیل اینکه «جو» نیاز آبی کم و مقاومت بسیار خوب به سرما و شوری دارد، این گیاه کاندید مناسبی برای تولید پروتئین‌های نوترکیب و فرآیندهای استخراج و خالص سازی به شمار می رود. همچنین با اهمیت یافتن سیستم‌های تولید مواد ارزشمند و دارویی بر پایه‌ گیاه و آشکار شدن ویژگی‌های فیزیولوژیکی و ژنتیکی بذر جو، گیاه جو از جنبه دیگری نیز اهمیت دارد.

وی تاکید داشت: به همین دلیل با غلبه بر مشکل تولید اندک پروتئین نوترکیب در گیاهان توانستیم با تولید پروتئین نوترکیب در گیاه جو، میزان پروتئین های دارویی و صنعتی را به میزان چشمگیری  افزایش دهیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.