×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
کشت گندم سیاه در نقاط مختلف کشور + تصاویر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، کشت گندم سیاه در شهرستان های اراک و فیروزآباد فارس توسط یک تیم تحقیقاتی با موفقیت اجرا و امکان سنجی شده است.

کشت گندم سیاه در اراک، در مزرعه تحقیقاتی – آموزشی پردیس پیام نور اراک به سرپرستی دکتر محمدرضا داوری با همکاری سرکار خانم عاطفه نوابی، الهام زنگارکی، لیلا منصوری، فاطمه امیری و در شهرستان فیروزآباد فارس توسط مجتبی قاسم زاده اجرا شده است.

قاسم زاده کارشناس گیاهان دارویی در رابطه با این طرح تحقیقاتی بیان کرد: بذر ارگانیک این گیاه از آمریکا توسط تیم وارد کشور شد و در تیمارهای مختلف زمانی و تغذیه، مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: گندم سیاه Buckwheat از خانواده علف هفت بند Polygonaceae می باشد و دارای برگ های پهن و میوه ای سه وجهی و سبوس دار است که بر خلاف نامش یک میوه و خشکبار به حساب می آید و از خانواده غلات نیست. این گیاه سریع الرشد بوده و می تواند در خاک های فقیر رشد کند و نسبت به غلات به نیتروژن کمتری نیاز داشته و کارایی بسیار خوبی برای جذب فسفر خاک و ذخیره آن در دانه خود را دارد. بقایای این گیاه میزان فسفر خاک را نیز افزایش می دهد. بهترین زمان کشت این گیاه در ایران بعد از اتمام ریسک سرمازدگی و خردادماه می باشد.

قاسم زاده گفت: دانه گندم سیاه فاقد گلوتن می باشد و می توان از آن آردی با میزان پروتئین بالا تهیه نمود و به دلیل پایین بودن شاخص گلیسمی این محصول از آن برای کنترل قند در افراد دیابتی استفاده کرد. فیبر موجود در دانه باعث بهبود یبوست و عملکرد روده می شود. آرد گندم سیاه هچنین در تهیه شیرینیجات، نان و آرد انواع ماکارانی (سمولینا) کاربرد دارد.

تیم تحقیقاتی که به سرپرستی دکتر داوری می باشد تمام مراحل این گیاه از کاشت تا برداشت و تکثیر و همچنین محصولات اصلی و جانبی این گیاه را در نقاط مختلف کشور مورد بررسی قرار داده است.

.

گندم سیاه

گندم سیاه

گندم سیاه

گندم سیاه

گندم سیاه

گندم سیاه

گندم سیاه

گندم سیاه

  1. حمید فرامرزپور

    با سلام وخسته نباشید بی زحمت اگه امکان داشته باشه بنده رو راهنمایی کنید .از کجا می توانم گندم سیاه را برای مصرف خوراک تهیه کنم

  2. اسماعیل عفتی

    با سلام وخسته نباشید بی زحمت اگه امکان داشته باشه بنده رو راهنمایی کنید .از کجا می توانم گندم سیاه تهیه کنم

  3. محمد

    با سلام
    زحمت زیادی را برای تحقیقاتتون متحمل شدید اما سالها قبل مرحوم امید بیگی در رابطه با کاشت گیاه گندم سیاه در ایران دو مقاله چاپ کرده خوب بود شما آنها رو هم لحاظ می کردید و نمی گفتید اولین بار. بیاییم امانت دار باشیم.
    موفق باشید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.