×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
منبع آهن گیاهخواران

بنا بر گزارش nutrition.com، آهن موجود در سبزیجات معمولاً در بدن با کلسیم و فسفات‌ها ترکیب می‌شود و این ترکیبات نیز مانع از آن می‌شوند که آهن وارد جریان خون شود؛ اما ویتامین ث جلوی این روند را می‌گیرد و از این رو مصرف همزمان غذاها و مواد خوراکی که حاوی آهن و ویتامین ث هستند، در جذب بهتر آهن به بدن موثر است.

عدس

عدس

برخی از راهکارهایی که متخصصان به گیاه‌خواران برای جذب آهن توصیه کرده، به شرح زیر است:
تخم کدو
تخم کدو از جمله مواد خوراکی است که آهن زیادی دارند. هر ۱۰۰ گرم تخم کدو حاوی ۱۲ و نیم میلی‌گرم آهن است. ویتامین‌های آ، ب، ث، ای و همچنین اسیدهای چرب اشباع‌نشده از دیگر خواص مهم تخم کدو هستند که مصرف آن را سودمند می‌سازند.

کنجد

هر صد گرم کنجد حاوی ۱۰ میلی‌گرم آهن است و از این رو می‌توان از آن به عنوان یکی از مواد سرشار آهن یاد کرد. منیزیم، کلسیم، ویتامین ب، پروتئین و همچنین مقادیر زیادی از اسیدهای چرب اشباع‌نشده از دیگر خواص مهم کنجد هستند.

تاج خروس

آمارانت یا تاج خروس دانه‌های آمارانت نیز سرشار از آهن است و در هر ۱۰۰ گرم از این دانه‌ها ۹ میلی‌گرم آهن موجود است. البته دلایل دیگری نیز برای مصرف دانه‌های آمارانت که محصولی از آمریکای جنوبی هستند، وجود دارد. آمارانت سرشار از از پروتئین‌های گیاهی، اسیدهای چرب اشباع نشده. کلسیم، روی و همچنین اسیدآمینه‌ی لیزین (سازنده پروتئین در بدن) است. آمارانت یا همان گل تاج‌خروس، گیاهی یک‌ساله دارای برگ‌های پهن و با ارتفاع حدود یک تا سه متر می‌باشد و در رنگ‌ها و انواع مختلف یافت می‌شود. آمارانت دارای گل‌هایی به رنگ بنفش، قرمز، زرد و کرم و دانه‌های بسیار ریز به رنگ کرم و سیاه است. آمارانت گیاه مناطق خشک و نیمه‌خشک و کاملاً به شرایط کم‌آبی مقاوم است.

عدس

عدس که انواع گوناگونی از آن وجود دارد از جمله خوراکی‌های گیاهی سرشار از آهن است. هر ۱۰۰ گرم عدس حاوی ۸ میلی‌گرم آهن است. افزون بر این، عدس بسیار مغذی و پر از پروتئین است.

پسته

پسته نیز از مواد خوراکی است که آهن زیادی دارد. در هر یک‌صد گرم پسته ٧/٣ میلی‌گرم آهن موجود است. به افرادی که فشارخون بالایی دارند، توصیه می‌شود که از خوردن پسته‌های شور خودداری کنند و تنها پسته‌ی خام مصرف کنند.

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.