×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشت گیاه دارویی سنبل‌الطیب در شهر خسروشاه آذربایجان

مزرعه سنبل الطیببه گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از فارس، صحابعلی اسکندری در حاشیه بازدید از مزرعه گیاهان دارویی دکتر احمد یاری خسروشاهی که به عنوان تولیدکننده نمونه شناخته شد، اظهار کرد: گیاهان دارویی می‌تواند سهم قابل ‌توجهی از صادرات غیرنفتی شهرستان تبریز را به خود اختصاص دهد.

وی گفت: در صورت ساماندهی تولید، بسته‌بندی و ایجاد صنایع تبدیلی جانبی، تبریز می‌تواند به یکی از قطب‌های تولید و صادرات گیاهان دارویی تبدیل شود.

اسکندری تصریح کرد: با توجه به شناسایی۳۲۰ گونه گیاهان دارویی در استان می‌توان گفت که ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ویژه‌ای در زمینه گیاهان دارویی در منطقه وجود دارد.

وی با بیان اینکه برای ایجاد گلخانه‌های کشت گیاهان دارویی به متقاضیان امر زمین واگذار می‌کنیم، افزود: با توسعه کشت گیاهان صنعتی و دارویی در سطح شهرستان تبریز ضمن ایجاد شغل برای فارغ‌التحصیلان می‌توان مانع تخریب عرصه‌های جنگلی و مرتعی شد.

اسکندری با بیان اینکه گیاه دارویی سنبل‌الطیب یا علف گربه ( Valeriana officinalis) در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در بخش خسروشاه این شهرستان کشت شده، گفت: سنبل‌الطیب گیاهی است که بوته‌ای استوار و چند ساله دارد، ساقه آن تا ارتفاع دو متر بالا می‌رود و در اروپا و بخش‌هایی از آسیا می‌روید.

اصغر نقشی کارشناس گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز با اشاره به اینکه گیاه دارویی سنبل‌الطیب یا علف گربه دارای ریشه‌ای کوتاه و بوته‌ای با ارتفاع بین۵۰ تا ۱۵۰سانتی‌متر است، اظهار کرد: ریشه این گیاه در طب سنتی ایران دارای ارزش دارویی است که از ریشه آن به صورت تازه، یا خشک و یا عرق آن به عنوان آرام‌‌بخش اعصاب، خواب‌آور، ضد تشنج، ضد اسپاسم، کاهش دهنده فشار خون، درمان افسردگی، هضم‌کننده غذا و ضد دل‌پیچه استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: نام علف گربه برای این گیاه ناشی از ویژگی آن است که گربه‌ها را به خود جذب می‌کند و نوعی اثر روانگردان در آنها دارد، این خاصیت به دلیل وجود آکتینیدین در عصاره این گیاه است که به فرومون‌های بدن گربه‌ها شباهت دارد و اثر مشابهی نیز بر روی موش‌های صحرایی دارد.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.