×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
وقتی دکتر احمد قهرمان در مورد تاریخ شناخت گیاهان دارویی می نویسد …

تاریخ شناخت گیاهان دارویی

شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی مقاله ای ماندگار از مرحوم دکتر احمد قهرمان با عنوان “تاریخ شناخت گیاهان دارویی” که در مجله کیهان فرهنگی (تیرماه ۱۳۸۴) منتشر شده است را به شما مخاطبین گرامی تقدیم می نماید.

دانلود Download

آشنایی با مرحوم دکتر احمد قهرمان:

دکتر احمد قهرمان

دکتر احمد قهرمان در سال ۱۳۰۷ در بابل به دنیا آمد و دوران مدرسه را در این شهر گذراند. در سال ۱۳۲۹ برای ادامۀ تحصیل به تهران رفت و در دانشکدۀ علوم دانشگاه تهران پذیرفته شد. در سال ۱۳۳۳ لیسانس علوم طبیعی و در سال ۱۳۴۲ در رشتۀ علوم گیاهی، فوق لیسانس گرفت. دکتر قهرمان، کار و فعالیت اقتصادی- فرهنگی خود را به ضرورت از دورۀ دبیرستان با نقاشی صحنۀ تئاتر و مدیریت کتابخانه آغاز کرد. آنگاه با استخدام در ادارۀ آموزش و پرورش طی سال های ۱۳۳۳ تا ۱۳۳۸ به تدریس در دبیرستان های خرد، شرف، علمیه، دارالفنون، انستیتو مریم و چند دبیرستان دیگر تهران پرداخت. سپس با عنوان دبیر گیاه شناسی تا سال ۱۳۴۲ در گروه زیست شناسی دانشکدۀ علوم دانشگاه تهران مشغول تدریس بود و از آن پس برای ادامۀ تحصیل به فرانسه رفت و در سال ۱۳۴۶ از دانشگاه مونپلیه (Montpellier) دکترای گیاه شناسی گرفت و در بازگشت به ایران به ترتیب با درجۀ استادیاری (۱۳۴۷) و دانشیاری (۱۳۵۱) و استادی (۱۳۶۳) به تحقیق و تدریس در دانشکدۀ علوم دانشگاه تهران مشغول شد. او همچنین دوره های کوتاهی در شهرهای اصفهان، اراک و اهواز نیز تدریس کرده بود.
دکتر قهرمان در کار پژوهش، آثار جدیدی را از خود برجای گذاشت. مهم ترین اثر او مجموعه کتاب های فلور رنگی ایران است که ۲۶ جلد آن به چاپ رسیده و ایشان پیش بینی می کرد که تا هشتاد جلد آن تألیف و به جامعه علمی ایران و جهان ارائه شود. این کتاب برنده جایزه بین-المللی کتاب سال شده است. از دیگر آثار ایشان می توان به خانواده های گیاهی ایران و کتاب گیاه شناسی پایه اشاره کرد. کتاب دیگر، کتاب تنوع زیستی گونه های ایران است که به عنوان کتاب سال دانشگاه های ایران انتخاب شد و همچنین کتاب تنوع زیستی یا فلور گیاهی ابرشهر تهران و کتاب تطبیق نام های کهن گیاهان دارویی به نام های علمی، از دیگر آثار اوست.
دکتر قهرمان بیش از صد مقالۀ پژوهشی تألیف کرد که ۷۱ مقاله در مجلات بین المللی دارای نمایۀ جهانی(ISI) و بقیه در مجلات معتبر گیاه شناسی داخلی و خارجی چاپ شده است.
از دیگر افتخارات وی دریافت مدال طلای اینشتین و جایزه سازمان یونسکو، طلای جشنواره خوارزمی و همچنین دریافت جایزه کتاب سال دوره سیزدهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. دکتر قهرمان پایه گذار هرباریوم دانشگاه تهران بود که در سال ۱۳۶۳ کار ساخت آن شروع و در بهمن ۱۳۶۷ افتتاح شد. این هرباریوم دارای ۵۶۰۰ گونۀ گیاهی از حدود ۸۰۰۰ گونۀ گیاهی شناخته شدۀ ایران است.
دکتر احمد قهرمان، صبح روز یکشنبه نوزدهم آبان ۱۳۸۷ در سن هشتاد سالگی درگذشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.