×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
عزم راسخ ستاد گیاهان دارویی برای اجرای سند ملی گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، دکتر محمدحسن عصاره با اشاره به اقداماتی که این ستاد برای سال ۹۴ در نظر گرفته است، توضیح داد: گاهی ستادها ممکن است ناخواسته درگیر مسائل خرد و جزئی شوند؛ درحالی‌که ما یک رسالت مهم‌تر داریم. باید پایشی از بالا بر اموری که حوزه وظایف ما است، داشته باشیم.

وی افزود: طی سال‌ها تلاش سند راهبرد گیاهان دارویی و طب سنتی، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد. این سند در واقع چارچوبی است که وظایف همه دست‌اندرکاران و دستگاه‌ها را روشن کرده است. این اتفاق مهم نیاز بوده، اما برای این که ما به یک سری از اهداف برسیم، کافی نیست.

عصاره بیان کرد: در سال ۹۴ با همراهی و حضور نمایندگان همه دستگاه‌ها، به این نقطه‌نظر رسیدیم که باید این سند را عملیاتی کنیم. برای عملیاتی کردن این سند، در کمتر از ۴-۳ ماه آینده، همه دستگاه‌هایی که در ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی عضو هستند، تمهیداتی فراهم شده که بتوانند نقشه راه خود را بر اساس اصول سند ارائه دهند.

وی در توضیح تفسیر نقشه راه مبتنی بر راهبرد گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: نقشه راه را به این صورت تفسیر کرده‌ایم که وقتی سند را ملاحظه می‌کنید، بندهایی از سیاست‌های کلان، اهداف و اقداماتی که ذکر شده، مربوط به وظایف ذاتی تعدادی از وزارتخانه‌ها است. از جمله آنها می‌توان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کار، تعاون و امور اجتماعی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دفتر همکاری‌ها، سازمان محیط زیست، سازمان استاندارد و برخی دستگاه‌های دیگر را نام برد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی افزود: یک سری از وظایف مربوط به آنها می‌شود و در سند ذکر شده است. هر وزارتخانه می‌تواند تعیین کند در طی برنامه یک ساله، پنج ساله یا در افق برنامه ۱۴۰۴ به چه صورت می‌خواهد الزاماتی که در سند آمده است را اجرایی کند. راه‌ها، روش‌ها، فرآیندها را توضیح دهد، برای آن زمان بگذارد و اعتبار اختصاص دهد.

به گفته وی، اگر مجموعه اقدامات ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی با دیگر مجموعه‌ها به خوبی صورت بگیرد، سال ۹۴ اقدامی اساسی‌ در جهت عملیاتی کردن این سند برنامه به دست آمده است که هرساله می‌توان این اقدامات را با توجه به برنامه‌های معین‌شده پایش کرد و شاهد پیشرفت‌ها در آن بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.