×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بازارچه گیاهان دارویی در اردبیل راه‌اندازی می‌شود

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، حسین شایقی رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل در کارگروه تخصصی گیاهان دارویی در اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل از ظرفیت بی‌نظیری در تولید و فرآوری محصولات متنوع گیاهان دارویی برخوردار است که شایسته است سرمایه‌های مناسبی در این زمینه انجام شود.

وی با بیان اینکه اردبیل قطب گیاهان دارویی کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: به منظور ساماندهی فروش گیاهان دارویی در سطح استان، راه‌اندازی بازارچه‌ای ویژه گیاهان دارویی ضروری به نظر می‌رسد.

رئیس بنیاد نخبگان استان راه‌اندازی بازارچه گیاهان دارویی در اردبیل را ضروری دانست و گفت: فرهنگ‌سازی، مکان‌یابی و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز لازمه ایجاد این بازارچه است.

شایقی با بیان اینکه دانشگاهیان باید به پژوهش در زمینه گیاهان دارویی ورود پیدا کنند، افزود: پروپوزال‌هایی که دانشجویان در زمینه گیاهان دارویی تهیه می‌کنند باید نیازمحور و نتیجه‌محور باشد و در کمیته تخصصی علمی دانشگاه ارائه شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ستاد گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری از پروپوزال‌های مربوط به گیاهان دارویی که به تولید فرآورده و ارزش افزوده برسد، حمایت می‌کند.

شایقی با اشاره به اهمیت تهیه مرجع علمی در حوزه شناسایی گونه‌های گیاهان دارویی موجود در سطح استان اردبیل اضافه کرد: بنیاد نخبگان آمادگی دارد نتیجه پژوهش‌های صورت گرفته در زمینه شناسایی گونه‌های مختلف گیاهان دارویی بومی استان را در قالب کتاب به چاپ برساند.

یک فعال گیاهان دارویی نیز در این جلسه به ظرفیت‌های بالقوه استان اردبیل از لحاظ آب و هوا و مرغوبیت خاک اشاره کرد و ادامه داد: امکان تولید گونه‌های متنوع و تأمین نیازهای اکولوژیک گونه‌های دارویی و وجود دشت‌های مغان، اردبیل و گیوی فرصت ایده‌آلی برای تولید انواع گونه‌ها و ارقام گیاهان دارویی محسوب می‌شود.

نیکخواه بهرامی گفت: گیاهان دارویی که در استان اردبیل تولید می‌شود با کیفیت‌تر از سایر مناطق است که به‌تبع آن قیمت بالاتری دارند.

وی افزود: برخی گونه‌های دارویی مانند کاپاریس اسپینوزا خاص منطقه اردبیل و دشت مغان است که کشت و تولید این گیاهان باید با مدیریت صحیح صورت گیرد چرا که بسیاری از گیاهان دارویی استان در بازارهای اروپایی نیز مشتری دارد.

این فعال گیاهان دارویی دسترسی آسان به مرزها و سهولت در تجاری‌سازی، وجود هوای پاک و سالم و وجود تنوع گیاهی را از برتری‌های گیاهان دارویی منطقه اردبیل عنوان کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.