×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
صنعت گیاهان دارویی خراسان جنوبی نیازمند توجه بیشتر

قاینات مستعد برای سرمایه گذاری در زمینه گیاهان دارویی است تا جایی که به گفته مسئولان می توان این شهرستان را قطب تولید گیاهان دارویی شرق کشور کرد.
ا

حقانی-نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در این باره به «خراسان جنوبی» می گوید: شرایط قاینات به گونه ای است که با داشتن تنوعی از گیاهان دارویی می تواند به قطب گیاهان دارویی استان و شرق کشور تبدیل شود.

دکتر «جواد هروی» با اشاره به عوارض بسیار کم گیاهان دارویی نسبت به داروهای شیمیایی می افزاید: استفاده از داروهای گیاهی در چند سال اخیر در سبد غذایی مردم افزایش چشم گیری داشته است.

به گفته وی، قاینات با برخورداری از گونه های متنوع گیاهان دارویی نادر شرایط ویژه و مناسبی برای سرمایه گذاری در این زمینه دارد.

دکتر «هروی» تنوع اکولوژیکی قاینات را یکی از مزیت های شهرستان برای داشتن انواع گیاهان دارویی عنوان می کند که می توان با فناوری های روز به ترویج و کشت این گیاهان در شهرستان و استان پرداخت.

جای خالی سرمایه گذار

رئیس مجمع نمایندگان استان نیز با توجه به وسعت گیاهان دارویی در شهرستان سرمایه گذاری در این زمینه را خواستار شده و می گوید: این امر بر اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی مردم تاثیر فراوانی خواهد داشت.

کارشناس گل و گیاه و داروهای گیاهی اداره منابع طبیعی قاین نیز نکات جالبی در این باره می گوید: هم اکنون ۴۵۰ گونه دارویی شناسایی شده در شهرستان وجود دارد که می توان برای توسعه و فرآوری آن برنامه ریزی کرد. مهندس «رجبی» می افزاید: استفاده از گیاهان دارویی و استقبال از طب سنتی برای درمان بیماری ها و مصارف دیگر در صنایع غذایی و بهداشتی از دیرباز مورد توجه بوده، این موضوع با یک وقفه طولانی دوباره مورد توجه قرار گرفته به نحوی که در چند سال اخیر گرایش مردم به استفاده از داروهایی با منشاء گیاهی به دلیل نداشتن عوارض جانبی نسبت به داروهای شیمیایی بیشتر شده است.

این کارشناس ادامه می دهد: زیره سیاه، کلپوره، کاکوتی، بادرنجبویه، اسطوقودوس، گل زوفا، مستار و شاد، آنغوزه شیرین، گلپر، خاکشیر، گل محمدی، بابونه، ترنجبین، کاسنی، شوید، کتیرا و آویشن قاینی از جمله این داروهاست که مردم نسبت به جمع آوری و برداشت آن اقدام می کنند. این موضوع برای اشتغالزایی و رونق اقتصادی به ویژه امسال که میزان بارندگی مناسب بوده در نظر گرفته شده است.

وی ادامه می دهد: ۸ هزار هکتار از دشت های اسفدن و کرغند که سرشار از سپند، سریشم و ریواس است هم اکنون بهره بردار ندارد.

به گفته وی، سالانه ۲ هزار کیلوگرم آنغوزه شیرین به ارزش ۳ میلیارد ریال و مقادیر قابل توجهی از دیگر گیاهان دارویی از کوهپایه ها و مراتع و دشت های شهرستان برداشت می شود به طوری که درآمد بیشتر روستاییان قاین از طریق جمع آوری و فروش گیاهان دارویی تامین می شود.

۲۳ روستا بهره بردار مستقیم

مهندس «رحیمی» یادآور می شود: با شروع فصل بهار و تابستان روستاییان و افراد بومی مناطق مختلف به ویژه اهالی ۲۳ روستای این شهرستان اقدام به جمع آوری برخی از این گونه های گیاهی برای مصارف خوراکی و دارویی و همچنین فروش می کنند. «رحیمی» تاکید می کند: این اداره برای ساماندهی این افراد و نظارت صحیح اقدام به ایجاد زمینه برای تشکیل تشکل هایی در قالب جوامع محلی کرده است. وی ایجاد اشتغال در جوامع محلی و تغییر معیشت بهره برداران را از اهداف اصلی وجود این تشکل های محلی عنوان کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاینات نیز درباره تولید و فرآوری گیاهان دارویی در این شهرستان می گوید: هم اکنون در این شهرستان ۵ واحد تولیدی صنعتی و ۱۰ واحد سنتی مشغول فرآوری گیاهان دارویی هستند.

۱۰هکتار فقط گل محمدی

مهندس سید «عبدالحسین سجادی» می افزاید: علاوه بر رویش گیاهان دارویی در مناطق کوهستانی و مراتع حدود ۱۹٫۷ هکتار از زمین های شهرستان زیرکشت گیاهان دارویی است.

وی با اشاره به این که از این میزان ۱۰ هکتار زیرکشت گل محمدی و بقیه زیرکشت زیره سبز می باشد، می گوید: سالانه ۹ هزار و ۸۸۰ کیلوگرم گل محمدی و ۶۰ تن زیره سبز تولید می شود که علاوه بر تولید ۲۲هزار لیتر گلاب و ۶۰ لیتر اسانس گل محمدی بخش زیادی از گل محمدی در حالت غنچه برداشت و پس از خشک شدن به کشورهای عربی و آسیای میانه صادر می شود.

مهندس «سجادی» ادامه می دهد: هم اکنون زمینه کاشت نعنای فلفلی، آویشن باغی و اسطوقودوس نیز در قاین فراهم شده است.

به گفته وی، ۵۰ درصد گیاهان دارویی برداشت شده به استان های خراسان رضوی، شمالی، تهران و سیستان و بلوچستان ارسال می شود.

جای خالی صنعت فرآوری

مدیر جهاد کشاورزی ایجاد صنایع فرآوری و تبدیل گیاهان دارویی را لازمه رونق این صنعت دانسته و می گوید: در صورت تبدیل و فرآوری گیاهان دارویی دیگر چرخه های این صنعت نیز به حرکت درمی آید. وی با تاکید بر ضرورت فرهنگسازی و آگاهی بخشی به مردم برای مصرف درست و برداشت صحیح و اصولی یادآور می شود: برای افزایش تولید و فرآوری گیاهان دارویی، تسهیلات ارزان قیمت، بیمه گیاهان دارویی، تهیه بذر لازم و کلاس های آموزشی خواهیم داشت.

وی با دعوت از سرمایه گذاران در این زمینه و استقبال این سازمان در همه زمینه ها از آن ها می گوید: صنعت گیاهان دارویی چرخه ناقص و معیوبی دارد. روستای چدان یکی از روستاهای پیشگام در بهره برداری از گیاهان دارویی است. رئیس شورای اسلامی این روستا در این باره به «خراسان جنوبی» می گوید: اهالی این روستا که به دلیل خشکسالی ها بیکار شده اند از امسال با توجه به بارندگی های نافع بهاری به شکل دسته جمعی برای جمع آوری گیاهان دارویی اقدام می کنند.

«چدانی» می افزاید: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم آویشن قاینی ۳۵۰ هزار ریال و ترنجبین یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است که از روستاییان با قیمت بسیار پایین می خرند.

وی خواستار راه اندازی و احداث کارخانه های مدرن داروسازی گیاهی در شهرستان برای رونق اقتصادی منطقه شد. به گفته وی، با وجود زمینه های فراوان فرآوری گیاهان دارویی هم اکنون در شهرستان فقط برای تولید گلاب و عرق چهل گیاه و روغن گیاهی اقدام می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.