×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

نام فارسی: زیره سبز

نام علمی: Cuminum cyminum

خانواده Apiaceae

 

نیازهای اکولوژیکی:

چون گیاهی مدیترانه ای است، در طول رویش به حرارت مناسب و نور کافی نیاز دارد مقدار اسانس در مناطق گرم با نور فراوان می رویند بیش از مناطق دیگر است این گیاه در مرحله گلدهی و تشکیل میوه به رطوبت کمتری نیاز دارد خاکهای با بافت متوسط و لوم شنی ، خاکهای مناسبی برای تولید آن هستند وخاکهای سبک وشنی و تهی از مواد و عناصر غذایی مناسب نیست .

 

مواد وعناصر غذایی مورد نیاز:

در خاکهای غنی از مواد و عناصر غذایی نه تنها سبب افزایش عملکرد می شود بلکه مقاومت را به بیماریهای قارچی افزایش می دهد کودهای حیوانی نقش عمده ای در افزایش عملکرد دارد .افزودن ۱۵ تا۲۰ تن در هکتار کود حیوانی کاملأ پوسیده و ۲۰تا ۳۰ کیلو گرم در هکتار ازت و ۴۰تا ۵۰ روز پس از کشت به همراه آبیاری سبب افزایش عملکرد می شود .

 

اصول کاشت و داشت:

تاریخ کاشت متفاوت است به طوریکه در مناطق معتدل یک محصول پاییزه ودر مناطق سرد بصورت یک محصول بهاره کشت می شود اواسط پاییز (آبان )زمان مناسبی برای کشت پاییزه است در حالیکه زمان مناسب برای کشت بهاره اسفند ماه می باشد . تاخیر در کشت بهاره باعث کاهش شدید عملکرد می شود . کشت توسط بذر مستقیمأ در زمین اصلی صورت می گیرد .بذور را می توان پس از مخلوط کردن با ماسه نرم و بصورت دستپاش در سطح زمین پاشید . توصیه می شود برای افزایش قوه رویشی بذر هارا باید به مدت ۲۴ تا۳۶ ساعت در آب خیس کرد .پس از کاشت بلافاصله زمین را باید آبیاری نمود. هنگامی که ارتفاع بوته ها به پنج سانتی متررسید باید وجین علفهای هرز را آغاز و در طول رویش علفهای هرز را باید دو تا سه مرتبه وجین کرد. آبیاری باید با دقت انجام گیرد هنگام گلدهی ،تشکیل میوه ،گیاهان به حداقل آبیاری نیاز دارند آبیاری زیاد نه تنها باعث کاهش عملکرد می شود بلکه شرایط را جهت ابتلا به بیماریهای قارچی آماده کند .

 

آفات وبیماریها:

سفیدک سطحی ، بلایت زیره ، پوسیدگی ریشه برداشت : محصول معمولاً ۱۰۰تا ۱۲۰ روز پس از کشت آماده برداشت می شود در اواسط بهار (اردیبهشت تا اوایل خرداد) می توان برداشت کرد عمل برداشت با دست انجام می گیرد گیاهان را با دست از ریشه بیرون کشیده یا با داس برداشت می کنند سپس آنها را خشک کرده وبوجاری کنند وبذر ها را از سایر اندامها جدا و با استفاده از جریان هوا آنها را تمیز و بسته بندی و انبار کرد . عملکرد بذر متفاوت است بسته به شرایط اقلیمی و ۸/۰ تا ۱ تن در هکتار بذر تولید می کنند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.