×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

طبق مطالعه محققان تایوانی مصرف یک گرم زردچوبه در روز باعث بهبودی حافظه و کاهش خطر زوال عقل می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مطالعه‌ای که توسط محققان تایوانی انجام شد نشان داد یک گرم زردچوبه برای حافظه افرادی که فشار خون کمی بالا دارند موثر است. زردچوبه ادویه‌ای است که در غذاهای آسیایی استفاده می‌شود و رنگ زرد و نارنجی آن ناشی از وجود رنگدانه‌ای موسوم به کورکومین است. طبق آزمایش محققان وجود این رنگدانه در این ادویه خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد.

IMG12210150در این مطالعه ۴۸ نفر با سن بیش از ۶۰ سال که دارای قند خون بالا و بدون دیابت بودند مورد آزمایش قرار گرفتند؛ این افراد به ۴ گروه ۱۲ نفره تقسیم شدند که هر روز به آنها برای صبحانه ۱۱۹ گرم نان سفید، یک قرص یک گرمی زردچوبه یا دو گرم دارچین یا هر دو با هم داده می‌شد اما نان سفید هر روز به شرکت کنندگان داده می‌شد.

دارچین باعث کاهش قند خون می‌شود و خطر انحطاط عصبی را کاهش می‌دهد، به همین منظور نویسندگان این مطالعه به شرکت کنندگان دارچین می‌دادند.

حافظه کاری شرکت کنندگان (حافظه کاری توانایی ذهنی است که فرد را قادر به استدلال، حل مسئله یا مشکل و برنامه ریزی می‌کند) قبل از غذا و ۶ ساعت پس از خوردن غذا بررسی شد.

به گفته یکی از نویسندگان این مطالعه تست حافظه کاری ساده است و برای ارزیابی شناخت و پیش بینی وخامت و زوال عقل در آینده بسیار مفید است.

زردچوبه باعث افزایش حافظه کاری شد و همراه با دارچین باعث باقی ماندن حافظه و تغییر نکردن آن شده بود؛ به گفته محققان کورکومین زردچوبه احتمالاً در مکانیسم‌های مختلف بیولوژیکی نقش داشرد، افسردگی را از بین می‌برد و به دلیل اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خواص ضد سرطانی دارد.

زردچوبه را می‌توان در بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها اضافه کرد به عنوان مثال می‌توان کمی زردچوبه در چای معمولی یا چای گیاهی اضافه کرد اما افرادی که در معرض خطر سنگ کلیه هستند به دلیل این که زردچوبه سطح اسید اگزالیک در ادرار را افزایش می‌دهد باید کمتر زردچوبه مصرف کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.