×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گلپر میکروب کش طبیعی

گلپر گیاهی چند ساله از تیره جعفری می باشد که بیشتر در نقاط مرتفع کوهستانهای ایران و نقاط دیگر می روید، با ریشه های ضخیم و برگهای کاملاً بریده که پیشینیان برای آن خواص بسیاری شمرده اند، از جمله اینکه موجب نیروی بدن می شود.

گلپر گیاهى گلدار، علفى و چندساله از تیره چتریان است. این گیاه، بومى ایران است و در ناحیه‌هاى نمناک کوهستانى ایران و مناطق پیرامونى مى‌روید.ساقه گلپر توخالی و ضخیم بوده و ارتفاع آن گاهی از قد انسان هم بلندتر است، برگ آن شبیه برگ کلم، ولی بزرگتر و گل آن چتری و سفید رنگ است که ثمرش (میوه اش) پس از رسیدن، سفید و مدور و پهن و شبیه به سکه پول بوده و بسیار خوشبو است.

گلپر Heracleum persicum

گلپر Heracleum persicum

ساقه و برگ گلپر که گلپر ترشی نامیده می شود، دارای همان خواص است و خوردن آن با خوراک و یا افزودنش به ترشی ها بسیار مفید بوده و از فساد و خراب شدن ترشی نیز جلوگیری می کند.طبیعت گلپر گرم بوده و آن را با اسامی (کاشم) نیز می شناسند.مصرف همزمان گلپر با ماست توصیه می شود. طبق تحقیقاتی که در مورد این گیاه انجام گرفته گلپر خاصیت ضد میکروبی هم دارد و کشنده باکتری هاست .

مواد شیمیایی موجود در گلپر عبارتند از: استات هکسیلیک، استات استیلیک و بوتیرات متیلیک و بوتیرات اتیلیک و اسید های مختلف دیگر که بوی تند آن از آنهاست.از نظر ترکیبهای شیمیایی،در گیاه گلپر اسانس روغنی و فرار وجود دارد که از گرد آن برای معطر ساختن بعضی غذاها استفاده می شود،از نظر خواص درمانی ،گلپر ضد نفخ است و به هاظمه و رفع سوء هاظمه کمک می کند.

همچنین ماده آنتول در گلپر وجود دارد که استفاده وسیع از آنتول به عنوان طعم دهنده در صنایع غذایی و دارویی به دلیل بو و طعم دهنده در صنایع قنادی و شیرینی،در محلول دهان شوی،در خمیر دندان و یا گرده های مورد استفاده در دندانپزشکی، در آشامیدنیهای غیر الکلی و فرآورده های دارویی دیگر است.با وجود تمام خواص دارویی مثبت آنتول نباید از گرد گلپر به مقادیر زیاد مصرف کرد چون ایجاد طپش قلب می کند.

خواص غذایی – دارویی گیاه گلپر:

گیاهی است مقوی معده و سایر اندامهای دستگاه گوارش و دفع کننده نفخ دستگاه گوارش.

ترشحات معده را زیاد کرده و سموم بدن را دفع می کند.

ضد عفونی کننده و میکروب کشی قوی است.

دارویی است مدّر (ادرارآور)

خوردن آن به میزان کم، باعث نشاط و شادی شده و در هضم غذا موثر است.

پودر دانه گلپر به عنوان یک داروی کشنده برای بعضی کرمهای داخل روده مصرف می شود.

گلپر قطع کننده بلغم و دفع کننده باد و نفخ شکم است.

مصرف گلپر باعث تسکین سینه درد شده و درمان کننده سکسکه است. اشتهاآور خوبی نیز می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.