×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۶ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گیاهان دارویی ظرفیتی بالقوه در کهگیلویه و بویراحمد

 

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی به نقل از واحد مرکزی خبر، بیش از۴۷۰ گونه‌ صنعتی و خوراکی در این استان شناسایی شده است که علاوه بر اشتغالزایی و ارز‌آوری صادراتی آن موجب حفظ منابع طبیعی و جنگلهای زاگرس می‌شود. 

همچنین برخی کارشناسان معتقدند کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت کشت ۲۰۰ هزار هکتار گیاهان دارویی را دارد اما به علت کافی‌ نبودن اعتبارات تنها ۱۵ هکتار از این اراضی زیر کشت گیاهان دارویی قرار گرفته‌اند.

ابوذر محمدی ، دانش آموخته تولیدات گیاهی معتقد است توسعه نداشتن کشت گیاهان دارویی به علت نوپا بودن این صنعت است و هنوز مسئولان توجه خاصی به اختصاص بودجه برای این منظور ندارند. وی نداشتن تقاضا و استقبال کشاورزان و سرمایه گذارن را از دیگر عوامل عدم توسعه این بخش عنوان کرد .(گونه‌های کرفس ، آنغوزه ، درختچه مورد و آلوئه‌ورا از گونه‌های بومی این استان هستند )

در سال ۸۷ از کشت گیاه آنغوزه در منطقه تنگ سرخ بویراحمد ۱۴ تن شیرابه تولید شد که مبلغی حدود ۷۰۰ میلیون تومان درآمد زایی داشت و این در حالی است که از هر بوته گیاه آنغوزه ۴۰ گرم شیرابه برداشت و برای ساخت لوازم آرایشی ، عطر و داروهای صنعتی و گیاهی به کشور‌های هند و آلمان صادر شده است.

بذر این گیاه از سوی اداره‌ منابع طبیعی و آبخیزداری استان در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد و برای کشت هر هکتار تنها ۱۰۰ هزار تومان هزینه لازم است در حالی‌که هر کیلو شیرابه این گیاه۴۰ تا ۵۰ هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شود .

آقای اسلام برزگر از اهالی منطقه تنگ سرخ با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی ،وجود کارخانه های فرآوری و تبدیلی را در منطقه یا استان می طلبد می گوید : با توجه به این‌ که در حال حاضر کارگاه فرآوری و بسته‌بندی گیاه آنغوزه در منطقه وجود ندارد و اعتبارات توسعه و ترویج کشت این گیاهان بسیار محدود است ، اگر اعتبارات در این راستا اختصاص یابد و فرآوری ، صنایع جانبی و بازاریابی ایجاد شود، رغبت‌ بیشتری برای توسعه سطح زیرکشت در این منطقه و دیگر مناطق بین مردم استان ایجاد می‌شود.

حیدر پور مدیرکل صنعت و معدن استان هم گفت : مهر ماه امسال اولین محموله داروی گیاهی استان به ارزش ۲ میلیارد تومان از کارخانه زربند یاسوج تولید و راهی کشورهای مالزی و هند شده است .

آقای فیض الله محمد حسینی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سالانه ۷۶ تن انواع گیاه دارویی در این استان تولید می شود گفت : این میزان گیاه دارویی در۷۰ هکتار از زمین های قابل کشت این استان برداشت می شود. ( زرابی ، کرفس ، آنغوزه ، لیزک ، ریواس ، بیلهر ، تره ، موسیر و جاشیر برخی از گیاهان خوراکی و دارویی هستند.)که برخی از این گیاهان دارویی برای انجام آزمایش های لازم به منظور تهیه دارو به استان های همجوار ارسال می شود.

آقای محمد حسینی نبود سرمایه گذار در حوزه تولید گیاهان دارویی ، نبود تشکل صنفی و آگاهی نداشتن کشاورزان در زمینه کشت گیاهان دارویی را از مشکلات حوزه تولید گیاهان دارویی در این استان برشمرد.

وی با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی راهکاری برای افزایش تولید ملی است گفت : کهگیلویه و بویراحمد مستعد کشت گیاهان دارویی است و در صورت توسعه این صنعت علاوه بر اشتغالزایی و افزایش صادرات غیر نفتی تا حدودی می توان تولید ملی را افزایش داد.

برگزاری همایش ملی گیاهان دارویی شهریور امسال به مدت چهار روز در یاسوج از جمله اقداماتی بود که در این راستا انجام شد .

دکتر حسام الدین نبوی زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در این همایش، گیاهان دارویی را یکی از ظرفیت های کهگیلویه و بویراحمد خواند و گفت : دو هزار گونه گیاهی در این استان وجود دارد که با انجام تحقیقات ، قابلیت تبدیل آنها به دارو وجود دارد.

البته این ظرفیت تاکنون ناشناخته مانده که می توانیم در زمینه اقتصادی، اشتغال و پزشکی از آنها استفاده کنیم.

وی افزود : یک هزار و ۲۰۰ مقاله به صورت پوستر و سخنرانی به دبیرخانه این همایش ارسال شده که از این تعداد ۳۵۰ اثر به صورت پوستر و۶۰ اثر در قالب سخنرانی انتخاب شده است.

آقای جان ‌محمد ملک‌زاده رئیس همایش ملی گیاهان دارویی یاسوج گفت : با همه ظرفیت‌هایی که در این استان وجود دارد ، کهگیلویه و بویراحمد قطب علمی گیاهان دارویی کشور می‌شود.

سال ۸۹ تنها ۳۰۰ میلیون تومان برای احیاء و توسعه کشت گیاهان دارویی استان اختصاص یافت که با توجه به وجود پتانسیل‌ بالا ، اشتغالزایی ، حفظ منابع طبیعی صادرات و ارز‌آوری بالا برای کشور ، لازم است حمایت بیشتری از مردم صورت گیرد تا انگیزه‌ی کشت افزایش یابد.

آقای جعفر گرجی‌پور رییس پیشین سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویر‌احمد هم مهمترین عامل توسعه نیافتن کشت گیاهان دارویی در استان را نبود اعتبارات کافی به این بخش عنوان کرد و گفت : در سفر دوم هیات دولت به این استان مصوب شده تسهیلات برای فرهنگ‌سازی و کشت گیاهان دارویی اختصاص یابد.

گرجی‌پور افزود: پیش‌بینی شده است طی یک برنامه‌ ۱۰ ساله و با اختصاص تسهیلات مناسب ۲۰۰ هزار هکتار ظرفیت بالقوه زیرکشت گیاهان دارویی قرار گیرد که علاوه به اشتغالزایی موجب حفظ منابع طبیعی استان شود ، چرا که منابع طبیعی برای کشور بسیار حیاتی و ارزشمند هستند و نمی‌توان آنها را با پول ساخت.

افزایش سطح آگاهی مردم با خواص گیاهان دارویی ، آموزش پزشکان در زمینه داروهای گیاهی ، حمایت های بیمه ای از داروهای گیاهی و در نهایت دسترسی آسان داروهای گیاهی در مقایسه با داروهای شیمیایی از جمله راهکارهای دانشگاه علوم پزشکی برای توسعه گیاهان دارویی و به تبع آن توسعه کشت گیاهان دارویی در استان است . 

توسعه کمی و کیفی آموزش های علمی ـ کاربردی گیاهان دارویی ، راه اندازی رشته های دانشگاهی گیاهان دارویی در دانشگاهها و ارتقای قابلیت های علمی ـ کاربردی و کارآفرینی دانشجویان این رشته ، توسعه صنعت گیاهان دارویی در استان و تلاش برای اصلاح الگوی کاشت ، داشت ، برداشت ، انبارداری ، فرآوری و مصرف گیاهان دارویی از مهمترین راهکارهای ترویج و توسعه این صنعت است . 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.