×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
دانش‌آموز ایرانی شوینده کاملا گیاهی تولید کرد

 

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی، وحید رضایی اهری در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره تولید این شوینده‌ها گفت: طی دو تابستان متوالی به جمع‌آوری گیاهان از جنگل‌های ارسباران پرداختم. این گیاهان را در پژوهش‌سرای دانش‌آموزی خیام در اهر مورد انواع آزمایش‌های لکه‌بری قرار دادم. گیاهان دارای خاصیت لکه‌بری را در شرایط مختلف با هم ترکیب و خاصیت شویندگی آنها را تشدید کردم تا به محصول فعلی رسیدم که می‌تواند با شوینده‌های موجود در بازار رقابت کند.

وی با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که مصرف مواد اولیه دترجنت‌های با پایه پتروشیمیایی از نظر بیماری‌زایی، ایجاد آلرژی های پوستی و تنفسی در انسان و آلودگی محیط زیست ایجاد می‌کند، ادامه داد: ضروری است دترجنت‌های کاملا گیاهی و طبیعی جایگزین دترجنت‌های با پایه پتروشیمیایی و سنتتیک شود.

رضایی همچنین افزود: با توجه به گیاهی بودن مواد اولیه، هزینه تولید این طرح بسیار ناچیز است و قیمت تمام شده هر بسته از محصول ۵۰۰ تومان خواهد بود.

به گفته وی تاکنون در ایران شوینده کاملا گیاهی تولید نشده واین فناوری درخارج از کشور نیز بی‌نظیر است به طوری که نمونه‌های موجود در بازار کاملا بر پایه گیاه نیستند بلکه بیشتر از اسانس‌های گیاهی استفاده می‌کنند.

رضایی تصریح کرد: این محصول توسط معاونت غذا و آزمایشگاه کنترل مواد غذیی بهداشتی و آرایشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و وزارت بهداشت تایید و ثبت اختراع شده است.

وی تاکید کرد: اگر این محلول شوینده گیاهی سهوا خورده شود هیچ عارضه‌ای برای انسان ایجاد نمی‌کند. این محصول را می‌توان به عنوان شوینده دست، شیشه و پارچه استفاده کرد.

این محقق جوان با اشاره به ارائه طرح خود به جشنواره خوارزمی ادامه داد: این طرح در جشنواره علمی مبتکران و مخترعان بسیجی رتبه دوم را کسب کرده و در نمایشگاه کوهساران نیز برگزیده شده است.

وی در پایان گفت: کارخانه‌ای در تبریز تولید محصولم را پذیرفته بود اما به دلیل مشکل تامین اعتبار، طرح تولید متوقف شد. در حال حاضر نیز اگر زمینی به وسعت ۱۰ هکتار و یک کارگاه و آزمایشگاه با امکانات اولیه وجود داشته باشد، تولید انبوه این شوینده‌ها ممکن می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.