×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

کافی نبودن صنایع فرآوری گیاهان دارویی در کشور سبب شده تا حجم وسیعی از اینگونه گیاهان به صورت خام از کشور خارج و پس از تبدیل شدن به انواع دارو یا مواد غذایی با قیمت های گزاف وارد کشور شود.

هر چند در سال های اخیر اقداماتی در این زمینه انجام گرفته است که با شتاب بخشیدن به این گونه فعالیت ها می توان مانع خام فروشی گیاهان دارویی شد و ارزش افزوده آن را نصیب ایرانی ها کرد.

دبیرستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این خصوص به خبرنگار علمی ایرنا گفت: صنعت گیاهان دارویی و فرآورده های وابسته به آن درحال تکامل و توسعه است و در سال های گذشته شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه بودیم.

دکتر محمدحسن عصاره با اشاره به اینکه گیاهان دارویی باید به فرآورده با ارزش تبدیل شود، اظهار کرد: اقدامات جدی تری در صنعت فرآوری گیاهان دارویی مانند عصاره و انسانس باید انجام گیرد تا شاهد استقرار کامل این صنعت در کشور باشیم.

وی افزود: در صورتی که گیاهان دارویی بومی در کشور فرآوری شوند هم اشتغال پایدار به خصوص در مناطق روستایی کشور افزایش می بابد و هم ارزش افزوده بالاتری نصیب ایرانی ها می شود.

عصاره بیان کرد:ترغیب افراد به سرمایه گذاری بیشتر درصنعت گیاهان داروی، افزایش صادرات غیرنفتی، توسعه سطح زیرکشت و افزایش درآمدهای ارزی از مهمترین مزایایی فراوری گیاهان دارویی است.

وی به اشاره به اینکه صنعت گیاهان دارویی در دنیا به شدت درحال گسترش و توسعه است، گفت:ایران از نظر تنوع اقلیم، رویشگاه، پیشینه غنی تاریخی و مکتب پزشکی ایرانی برخودار است و می تواند جای خودش را در این حرکت عظیم در دنیا باز کند.

عضو هیات مدیره شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی به صادرات برخی از اقلام گیاه دارویی همچون زعفران، شیرین بیان، باریجه و آنغوزه اشاره کرد، گفت: صادرات گیاهان دارویی باید از حالت خام به فرآوری شده تبدیل شود.

وی ادامه داد:مسوولان باید اقدامات جدی تری برای حمایت و پشتیبانی از فعالان این صنعت و فراهم کردن زمینه برای ورود سرمایه گذاران به این بخش را فراهم کنند تا خروج گیاهان دارویی به صورت خام به حداقل ممکن برسد.

حدود ۸ هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که از این تعداد ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰ گونه آن دارای خواص دارویی است.ایران با توجه به تنوع اقلیمی مکانی مناسب برای پرورش و کاشت گیاهان دارویی است.

علیرغم تنوع و قابلیت های کشور، گیاهان دارویی به صورت خام به فروش می رسد که باید اقدامات جدی برای فرآوری گیاهان دارویی در کشور فراهم شود.

بر اساس یک برآورد ۷۵۰ هزار گونه گیاهی در دنیا وجود دارد که از این میزان حدود ۷۵ هزار گونه دارای خواص دارویی هستند و در حال حاضر ۲۰ هزار گونه آن مورد استفاده پزشکی قرار می گیرند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.