×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی، دکتر جعفر میرفخرایی در گفت وگو با ایسنا، افزود: کارخانه‌های داروسازی ما در کشور، کارخانه‌های بسیار مجهز و پیشرفته‌ای هستند تا جایی که با کارخانه‌های داروسازی برتر آمریکا و اروپا برابری می‌کنند و برخی از محصولات ما را شاید دو یا سه کشور دنیا بیشتر نداشته باشند.

وی با بیان این که ما اکنون یک گام به جلو رفته و داروهای بین‌المللی تولید می‌کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۴۰ داروی گیاهی تولید داخل را صادر می‌کنیم. این در حالی است که سال گذشته بیش از ۵ درصد افزایش صادرات داشته‌ایم.

دبیرانجمن تولیدکنندگان داروهای گیاهی، ادامه داد: این داروها به کشورهایی نظیر جمهوری آذربایجان، روسیه، اوکراین، بلاروس، تاجیکستان و ترکمنستان صادر می شوند. این داروها بیشتر در حوزه درمان بیماری‌های گوارشی و اعصاب و روان، داروهای مسکن درد و پمادهای سوختگی هستند. ضمن آن که اسانس و گلاب هم جزو اقلام گیاهی هستند که صادر می شوند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل محدودیت صادرات داروهای گیاهی به اروپا، مقررات شدیدی است که برای ثبت دارو در این کشورها وجود دارد و هزینه‌های گزافی را به منظور ثبت دارو مطالبه می‌کنند.

میرفخرایی در پاسخ به این پرسش که کارایی این داروها تا چه حد اثبات شده است، گفت: وزارت بهداشت، نسبت به نوع کاربرد این داروها سخت گیری می‌کند و کاربرد این داروها مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

وی درباره اقبال عموم از به کارگیری داروهای گیاهی نیز توضیح داد: در حال فرهنگ سازی و کار بر روی این مسئله هستیم. داروهای گیاهی حتی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور نیز مهجور هستند. البته در چند سال اخیر شاهد تاسیس دانشکده طب سنتی بوده‌ایم.

دبیر انجمن تولیدکننده داروهای گیاهی، افزود: میزان مصرف داروهای گیاهی در کشور از ۰٫۳ درصد در دو سال گذشته به ۳ درصد رسیده است که نشان دهنده اقدامات خوبی است که در این راستا صورت پذیرفته.

وی در پایان با بیان این که تاثیرگذاری داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی، زمان بر است، گفت: اطبای جوان ما تمایل دارند با یک نسخه، وضعیت بیمار بهبود پیدا کند. در حالی که اثرگذاری داروهای گیاهی در کوتاه مدت مشخص نمی‌شود. دانشگاه‌های علوم پزشکی ما باید به داروهای گیاهی بها بدهند.

بیشتر: .::سلامت نیوز :سرویس خبری: داروها:صادرات بیش از۴۰ داروی گیاهی به خارج از کشور::.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.