×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دومین جشنواره گیاهان دارویی با محوریت گل گاو زبان در آستارا برگزار می شود

خشک کردن گاوزبان

گل گاوزبان گیاه دارویی ارزشمند مناطق شمالی ایران

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، چنگیز شکوری روز شنبه در گفت وگو با ایرنا ، هدف از برگزاری این رویداد فرهنگی و اجتماعی را آشنا کردن مردم با گیاهان دارویی به خصوص با محوریت گل گاو زبان عنوان کرد.

وی افزود: این جشنواره در نیمه نخست خرداد ماه در دهستان ییلاقی و زیبای حیران به عنوان یکی از مناطق دارای جاذبه گردشگری و رویشگاه وسیع گیاه دارویی گل گاو زبان برگزار می شود.

وی اضافه کرد: این جشنواره با موسیقی زنده ، ارائه مقالات علمی پیرامون موضوع جشنواره ، برپایی نمایشگاه صنایع دستی و لباس های محلی ، نمایشگاه عکس ، بازی های بومی و محلی ، میان پرده طنز ، پخش مستندی از مراحل فرآوری گل گاوزبان و پذیرایی از میهمانان با چای داغ گل گاو زبان همراه خواهد بود.

شکوری با بیان اینکه بسیاری از گیاهان دارویی به شکل سنتی توسط اهالی منطقه تولید و مصرف می شود ، اظهار کرد: گل گاو زبان یکی از گیاهان دارویی پر مصرف و به عنوان یکی از مهمترین گیاهان دارویی تولید شده در مناطق کوهستانی آستارا شناخته می شود.

وی ادامه داد: در خرداد ماه و در زمان اوج برداشت این گیاه دارویی ، برگزاری جشنواره ای برای معرفی آن و سایر گونه های گیاهی و نیز برای شناساندن قابلیت های گردشگری طبیعی شهرستان برنامه ریزی شده است.

شکوری با اشاره به کشت گیاه دارویی گل گاو زبان در ۱۰ هکتار از اراضی منطقه اظهار کرد: از این میزان سطح زیر کشت ، بالغ بر پنج تن گل تر و یک تن گل خشک به دست می آید.

برداشت گیاه دارویی و چای سنتی گل گاو زبان در روستاهای کوهستانی غرب شهرستان آستارا بسته به شرایط آب و هوایی از نیمه نخست اردیبهشت ماه آغاز می شود.

رویشگاه اصلی این گیاه ارتفاعات شمال ایران است و علاوه بر کشت دستی ، در مناطق وسیعی که سطح آن در کوهستان های شهرستان آستارا به صدها هکتار می رسد ، به صورت پراکنده و خودرو می روید.

ارزش اقتصادی هر کیلوگرم گل گاو زبان تر ۶۰۰ هزار ریال و ارزش هر کیلوگرم خشک شده آن یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال است و اهالی منطقه سالانه بالغ بر یک و نیم میلیارد ریال از فروش این محصول به دست می آورند.

گل گاو زبان در طب سنتی از گذشته های دور تاکنون در ایران مصرف فراوان داشته است و از نظر طب سنتی ، برگ و گل گاو زبان با طبیعت گرم دارای اثر نشاط آور ، مقوی قلب و اعصاب و شاداب کننده رخساره است.

در طب سنتی مصرف این گیاه دارویی برای ناراحتی های تنفسی به ویژه در رفع عوارض گریپ و سرماخوردگی درمان بیماری های کلیوی به ویژه ورم کلیه مفید است.

گل گاو زبان با نام علمی Echium amoenum گیاهی دو یا چند ساله از تیره Boraginaceae است که بومی ارتفاعات جنگل های شمال ایران بوده و از دیرباز در ایران مورد استفاده دارویی قرار می گرفته است.

عمل گل چینی این گیاه نسبت به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف ، از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده و تا پایان گلدهی آن در تابستان ادامه می یابد و گل های برداشت شده در فضای باز و با نور غیر مستقیم آفتاب خشک می شود.

گل گاوزبان به صورت سنتی کشت ، برداشت و فرآوری می شود به طوری که این گیاه از اواخر زمستان از خاک می روید و از اوایل اردیبهشت ماه تا پایان فصل تابستان گلهای آن در چندین مرحله برداشت می شود.

جوشانده گیاه طبی گل گاو زبان در طب سنتی ایران ، چین و هندوستان موارد استفاده فراوانی دارد.

در استان گیلان ۵۱۶ هکتار از اراضی کشاورزی به کشت گل گاو زبان اختصاص دارد و شهرستان رودسر با ۴۵۰ هکتار مقام نخست کاشت این گیاه دارویی را در استان دارد و شهرستان آستارا نیز یکی از قطب های تولید این گیاه دارویی به شمار می رود.

شهرستان بندری آستارا در ۲۰۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.