×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

 

 نقش رسانه در توسعه صنعت تولید و فرآوری گیاهان دارویی

مطالعه موردی: آقای استیون فوستر، بزرگترین عکاس گیاهان دارویی جهان

 

استیون فوستر (Steven Foster) بدلیل 39 سال تجربه در زمینه شناخت گیاهان و خواص آنها و بازاریابی گیاهان دارویی و همچنین تالیف 17 جلد کتاب، به عنوان یکی از افراد سرشناس در صنعت گیاهان دارویی مطرح می باشد. او تجارب متعددی در زمینه مشاوره تولید و تجارت گیاهان دارویی در کشورهای مختلف جهان همچون آرژانتین، ارمنستان، چین، مصر، انگلستان، آلمان، گوآتمالا، ژاپن، هلند، پرو و … داشته است ولی آنچه که امروزه او را بیشتر مشهور نموده است، مجموعه ی ارزشمندی از تصاویر گیاهان دارویی و صنایع مرتبط با آنها در سراسر جهان است که او در سال های متمادی تهیه کرده است. بسیاری از کتاب های معتبر طب مکمل و گیاهان دارویی در آمریکا و اروپا از مجموعه تصاویر او در کتاب هایشان استفاده می کنند و حتی برخی از روزنامه های معتبر جهان مانند نیویورک تایمز فقط تصاویر تهیه شده توسط او را در نشریات شان منتشر می نمایند. بنابراین علاوه بر سود فراوان آقای فوستر از این راه، او توانسته است با عکس هایش، بازار گیاهان دارویی یک کشور را در جهان مطرح کند و در روند توسعه تجارت و اقتصاد گیاهان دارویی کشورها تاثیرگذار باشد. بسی جای خالی اینگونه حرکت ها در کشورمان احساس می شود! چرا ما با زبان تصاویر با جهان صحبت نکرده ایم و نمی کنیم؟ چرا مانند کشورهای هند و چین طب سنتی و گیاهان دارویی مان را با زبان تصویر و در قالب فیلم و عکس به دنیا معرفی نمی کنیم؟ چرا وقتی نام علمی آویشن شیرازی (Zataria multiflora) را سرچ می کنیم، هیچ تصویر واضحی از این گیاه که بومی کشورمان و بسیار پرمصرف است را نمی یابیم مگر دو تصویر که مربوط به باغ کیو انگلستان (Royal Botanic Gardens, Kew) است (البته در زمان نگارش این مقاله. شاید در آینده عکس هایی از این گیاه در فضای اینترنت منتشر شوند)! چرا از فرد با اعتباری همچون استیون فوستر دعوت به عمل نمی آوریم تا با به تصویر کشیدن قابلیت های گیاهان دارویی مان، توجه جهانی را به سمت ما جلب کند و زمینه سرمایه گذاری ها را فراهم کند؟ یا چرا از هنرمندان کشورمان نخواسته ایم که در این زمینه هم اثری تولید کنند؟ مطمئنا در این زمینه موفق نبوده ایم! بهترین مستند گیاهان دارویی ایران مربوط به دهه ی 60 است که جهاد سازندگی در مورد بهره برداری از چند گیاه دارویی مرتع مانند باریجه و … به نمایش گذاشته است. بنابراین نیاز هست که به نقش رسانه در توسعه صنعت تولید و فرآوری گیاهان دارویی بیشتر توجه نماییم.

نمونه ای از تصاویر تهیه شده توسط آقای فوستر در پایین آمده است:

 

تصویر ۱٫ کُندُر (Boswellia serrata). جالب است که کاغذی که در زیر نمونه قرار داده تا عکس بگیرد، یکی از اشعار بسیار زیبای سعدی در مورد گیاهان می باشد!

تصویر ۲ و ۳٫ برداشت و درجه بندی بابونه در کشور مصر

تصویر ۴٫ دستگاه برداشت بابونه در جمهوری چک

تصویر ۵٫ بازار ریشه های گیاهان دارویی در ویتنام

تصویر ۶٫ آموزش ساخت نوعی داروی سنتی گیاهی از گونه ای فلفل سیاه در هندوستان.

.

و ادامه دارد …

 

 نقش رسانه در توسعه صنعت تولید و فرآوری گیاهان دارویی

مطالعه موردی: آقای استیون فوستر، بزرگترین عکاس گیاهان دارویی جهان

 

استیون فوستر (Steven Foster) بدلیل ۳۹ سال تجربه در زمینه شناخت گیاهان و خواص آنها و بازاریابی گیاهان دارویی و همچنین تالیف ۱۷ جلد کتاب، به عنوان یکی از افراد سرشناس در صنعت گیاهان دارویی مطرح می باشد. او تجارب متعددی در زمینه مشاوره تولید و تجارت گیاهان دارویی در کشورهای مختلف جهان همچون آرژانتین، ارمنستان، چین، مصر، انگلستان، آلمان، گوآتمالا، ژاپن، هلند، پرو و … داشته است ولی آنچه که امروزه او را بیشتر مشهور نموده است، مجموعه ی ارزشمندی از تصاویر گیاهان دارویی و صنایع مرتبط با آنها در سراسر جهان است که او در سال های متمادی تهیه کرده است. بسیاری از کتاب های معتبر طب مکمل و گیاهان دارویی در آمریکا و اروپا از مجموعه تصاویر او در کتاب هایشان استفاده می کنند و حتی برخی از روزنامه های معتبر جهان مانند نیویورک تایمز فقط تصاویر تهیه شده توسط او را در نشریات شان منتشر می نمایند. بنابراین علاوه بر سود فراوان آقای فوستر از این راه، او توانسته است با عکس هایش، بازار گیاهان دارویی یک کشور را در جهان مطرح کند و در روند توسعه تجارت و اقتصاد گیاهان دارویی کشورها تاثیرگذار باشد. بسی جای خالی اینگونه حرکت ها در کشورمان احساس می شود! چرا ما با زبان تصاویر با جهان صحبت نکرده ایم و نمی کنیم؟ چرا مانند کشورهای هند و چین طب سنتی و گیاهان دارویی مان را با زبان تصویر و در قالب فیلم و عکس به دنیا معرفی نمی کنیم؟ چرا وقتی نام علمی آویشن شیرازی (Zataria multiflora) را سرچ می کنیم، هیچ تصویر واضحی از این گیاه که بومی کشورمان و بسیار پرمصرف است را نمی یابیم مگر دو تصویر که مربوط به باغ کیو انگلستان (Royal Botanic Gardens, Kew) است (البته در زمان نگارش این مقاله. شاید در آینده عکس هایی از این گیاه در فضای اینترنت منتشر شوند)! چرا از فرد با اعتباری همچون استیون فوستر دعوت به عمل نمی آوریم تا با به تصویر کشیدن قابلیت های گیاهان دارویی مان، توجه جهانی را به سمت ما جلب کند و زمینه سرمایه گذاری ها را فراهم کند؟ یا چرا از هنرمندان کشورمان نخواسته ایم که در این زمینه هم اثری تولید کنند؟ مطمئنا در این زمینه موفق نبوده ایم! بهترین مستند گیاهان دارویی ایران مربوط به دهه ی ۶۰ است که جهاد سازندگی در مورد بهره برداری از چند گیاه دارویی مرتع مانند باریجه و … به نمایش گذاشته است. بنابراین نیاز هست که به نقش رسانه در توسعه صنعت تولید و فرآوری گیاهان دارویی بیشتر توجه نماییم.

نمونه ای از تصاویر تهیه شده توسط آقای فوستر در پایین آمده است:

 

تصویر ۱٫ کُندُر (Boswellia serrata). جالب است که کاغذی که در زیر نمونه قرار داده تا عکس بگیرد، یکی از اشعار بسیار زیبای سعدی در مورد گیاهان می باشد!

تصویر ۲ و ۳٫ برداشت و درجه بندی بابونه در کشور مصر

تصویر ۴٫ دستگاه برداشت بابونه در جمهوری چک

تصویر ۵٫ بازار ریشه های گیاهان دارویی در ویتنام

تصویر ۶٫ آموزش ساخت نوعی داروی سنتی گیاهی از گونه ای فلفل سیاه در هندوستان.

.

و ادامه دارد …

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.