×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

 

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی، نتایج مطالعات پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس نشان داد: استفاده از داروی گیاهی «گلنار فارسی» روشی مؤثر و ایمن در درمان زنان مبتلا به منوراژی است. این داروی گیاهی اثری نسبتاً مشابه با داروی «تران اگزامیک اسید» در میزان و طول مدت خونریزی قاعدگی و همچنین بهبود کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در زنان مبتلا به منوراژی دارد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، خونریزی زیاد قاعدگی یکی از علل عمده کاهش کیفیت زندگی در زنان سنین باروری و نیز کم خونی فقر آهن محسوب می‌شود. زیبا مزاری، کارشناس ارشد مامایی دانشگاه تربیت مدرس به منظور بررسی و مقایسه اثر درمانی داروی گیاهی «گلنار فارسی» در مقایسه با «تران اگزامیک اسید» در درمان زنان مبتلا به منوراژی، پژوهشی را در قالب پایان نامه خود انجام و ارائه داده است.

مزاری در مورد ویژگی‌های «گلنار فارسی» گفت: «گلنار فارسی»، گل انار غیرمثمر است که در متون طب سنتی ایران به عنوان قابض و بندآورنده خون در شرایط بالینی متنوعی از جمله هموروئید، التهاب و خونریزی لثه، خونریزی بینی، و خونریزی زیاد رحمی استفاده می‌شده است.

وی در مورد مراحل انجام طرح تحقیقاتی خود اظهار کرد: در این پژوهش، ۹۴ زن با شکایت از خونریزی زیاد قاعدگی دارای سیکل‌های منظم و دیگر معیارهای ورودی، از سه مرکز بهداشتی تهران وارد مطالعه شدند که از بین آنها، ۷۶ نفر مطالعه را به پایان رساندند. در ابتدا تمام زنان، جهت اندازه گیری خونریزی قاعدگی پایه‌، یک سیکل کنترل را سپری کردند. بیماران به طور تصادفی به دو گروه درمانی تحت درمان با «گلنار فارسی» (۳۸ نفر) و تحت درمان با «تران اگزامیک اسید» (۳۸ نفر) تقسیم شدند.

مزاری افزود: داروها با ظاهری مشابه تهیه شد که دستور مصرف یکسانی داشتند (۵۰۰ میلی گرم هر ۶ ساعت در روزهای اول تا پنج قاعدگی). بیماران به مدت سه سیکل تحت درمان قرار گرفتند. داده‌های مربوط به میزان خونریزی قاعدگی، طول مدت خونریزی، کیفیت زندگی مرتبط با سلامت و مقادیر آزمایشگاهی هموگلوبین و فریتین خون قبل و بعد از مداخله جمع‌آوری شده و مورد مقایسه قرار گرفتند.

وی با اشاره به یافته‌های این پژوهش تصریح کرد: هر دو گروه به کاهش معنادار طول مدت خونریزی قاعدگی و همچنین افزایش معنادار مقادیر هموگلوبین و فریتین خون طی سه سیکل درمان دست یافتند.

مزاری در پایان تاکید کرد: داروی گیاهی «گلنار فارسی» و «تران اگزامیک اسید» هر دو اثر نسبتاً مشابهی در میزان و طول مدت خونریزی قاعدگی، بهبود کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در زنان مبتلا به منوراژی دارند و از میزان پذیرش یکسانی در زنان برخوردار هستند. بنابراین «گلنار فارسی» و «تران اگزامیک اسید»، هر دو درمان‌های مؤثر و ایمنی در درمان زنان مبتلا به منوراژی هستند.

به گزارش ایسنا، این پژوهش با راهنمایی دکتر آزیتا گشتاسبی، عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.