×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نبود مواد اولیه گیاهی استاندارد، حلقه مفقوده در پژوهش است

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از سلامت نیوز، دبیر شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی گفت: با وجود اینکه ۸ هزار گونه گیاهی متنوع در کشور داریم و در تجهیزات و تولید وضع‌مان خوب است اما در زمینه مواد اولیه استاندارد از نظر گیاه و عصاره آن حلقه مفقوده وجود دارد.

پیمان صالحی در نشست خبری به مناسبت برگزاری چهارمین کنگره ملی گیاهان دارویی ایران، گفت: شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی در سال ۸۳ از شورای گسترش آموزش عالی مجوز گرفت و اولین شبکه پس از انقلاب است که تصویب شده و پس از شبکه نانو بزرگترین شبکه علمی کشور است چرا که ۱۵۰ نفر عضو سازمانی دارد.

وی ادامه داد: در این شبکه پژوهشی، صنعت وارد شده و از تمام حوزه گیاهان دارویی شرکت‌کننده و گردهمایی در کنگره داریم. این کنگره که به مدت دو روز در تاریخ ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت ماه در سالن همایش‌های رازی برپا می‌شود. این کنگره با محوریت کشاورزی و منابع طبیعی، علوم پایه، داروسازی، پزشکی و دامپزشکی و صنعت و اقتصاد خواهد بود همچنین به ۱۷۶۶ مقاله به دبیرخانه ارسال شده که ۱۳۶۲ برای ارائه پذیرفته شده است.

دبیر شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی ادامه داد: بسیاری از داروهایی که وجود دارد ترکیبات شیمیایی و گیاهی دارد و باید به این نکته توجه کرد بسیاری از داروهایی که منشأ گیاهی دارند ماده خالصه بوده و با عصاره گیاهان دارویی متفاوت است.

وی تصریح کرد: از نظر چاپ مقالات در حوزه گیاهان دارویی وضعیت خوبی داریم به طوریکه در حوزه پزشکی و داروسازی رشد مناسبی وجود داشته است اما حلقه مفقوده در این حوزه مواد اولیه استاندارد است چرا که مواد اولیه از گیاه، نهاده گیاه و عصاره است.

وی تاکید کرد: باید در سند ملی گیاهان دارویی تا سال ۱۴۰۴ به حجمی از تولیدات دارویی برسیم و در حوزه کشت به آن توجه شود. این در حالی است که تعداد گونه‌هایی که صنعتی می‌شود نسبت به نیاز کشور پایین است.

وی رقابتی بودن تولید گیاهان دارویی را عاملی برای آسیب‌رساندن به سلامت مردم ندانست و گفت: بودجه‌هایی که برای مرکز ملی پژوهش دریافت می‌شود از برگزاری کنگره‌هاست چرا که ما وارد کارهای اجرایی نمی‌شویم و انجمن‌های علمی هدفشان هماهنگی و پشتیبانی است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.