×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آغاز طرح مطالعاتی گیاه دارویی ریواس در شهرستان گناباد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از گناباد نور، حسین چمنی دیسفانی افزود: در این چارچوب میزان تولید محصول، نحوه قطعه بندی و واگذاری این عرصه به مردم مشخص می شود تا این گونه گرانبها گیاهی برای نسل آینده محفوظ مانده و پرورش آن توسعه یابد.

وی مجموع سطح رویشگاههای ریواس را در شهرستان گناباد بالغ بر ۱۰ هزار هکتار عنوان و بیان کرد: بزرگترین و انبوهترین رویشگاه ریواس از لحاظ سطح و پراکنش گونه در مراتع زیبد قرار دارد.

رییس اداره منابع طبیعی گناباد در خصوص ویژگیهای زیست محیطی این گیاه نیز گفت: ریواس گیاهی بوته ای و پایا است که در غالب مناطق کوهستانی ایران شامل جنگلی و غیرجنگلی به ویژه در نواحی شیبدار کوهستانها و لابلای تخته سنگها به خوبی رشد می کند.

وی ادامه داد: این گیاه بخاطر کاربردهای متنوع خوراکی و دارویی به صورت محدود در صنعت نیز کاربرد دارد.

او افزود: گل آذین زرد متمایل به کرم ریواس در اواسط فصل بهار نمایان می شود، میوه های آن بالدار و سه گوش بوده و در اواخر بهار قرمز رنگ شده و رشد گیاه از اواخر زمستان شروع می شود.

چمنی گفت: بخش خوراکی ریواس همان ساقه های گل دهنده گیاه است که همزمان با باز شدن گلها به مصرف می رسد. ساقه ها در این مرحله ترد و تازه بوده و توسط روستاییان جمع آوری و وارد بازار می شود.

وی ادامه داد: خام خوری ریواس متداولترین نوع مصرف این گیاه معجزه گر است. از ساقه های آن در تهیه انواع خورشت ، کمپوت، مربا و شربت استفاده می شود. ریواس دارای ویتامینهای A و C و املاح معدنی زیاد نظیر پتاسیم و کلسیم است.

رییس اداره منابع طبیعی گناباد افزود: از طرفی ریواس دارای فیبر فراوان و در مقابل کمترین میزان چربی است.

وی در خصوص شکل برداشت این گیاه نیز گفت: کسانی که به امر جمع آوری ریواس اقدام می کنند غالبا از بن گیاه ساقه آن را در آورده و سعی می کنند پیش از اینکه در اثر شرایط فیزیکی و خشکی هوا ساقه ها آب خود را از دست دهند روی آنها را با خاک یا سنگ پوشانده و سپس جمع آوری و سریعا وارد بازار فروش کنند.

چمنی افزود: از لحاظ گیاه شناسی نیز ریواس گیاهی مرتعی است که با توجه به شکل برگ و ریشه آن نقش مهمی در حفاظت از آب و خاک دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.