×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

بررسی بیماری سیاتیک و درمان گیاهی آن و…

سیاتیک و درمان گیاهی آن

درد سیاتیک یا سیاتالژی (به انگلیسی: Sciatalgia) که گاهی به سادگی سیاتیک خوانده می شود.

سیاتیک دردى است که در اعصاب کمر و زانو بروز مى کند. و در واقع سیاتیک، نام یک عصب است .

اصطلاح سیاتیک در حقیقت مربوط به دردی است که در طول عصبی به همین نام انتشار می یابد. این عصب طولانی ترین عصب داخل بدن شما است که از لگن تا انتهای پا ادامه دارد و در طول مسیر خود به شاخه های متعددی تقسیم می شود.

هرگونه فشار بر روی این عصب می تواند باعث ایجاد درد در تمام طول عصب شود (یعنی مسیری که از کمر شروع می شود و از پشت پا پایین می آید و تا پاشنه پا می رسد.) البته علائم ممکن است از یک درد خفیف تا ناتوانی و از کارافتادگی کامل متغیر باشد و گاهی ممکن است با احساس خارش، سوزش، بی حسی و ضعف عضلانی هم همراه باشد.

این درد به طور تدریجی شروع شده و با گذشت زمان افزایش می یابد و در هنگام نشستن، برخاستن، عطسه و یا سرفه کردن بدتر می شود. ویژگی آن هم این است که معمولا فقط یکی از اندام های تحتانی شما را درگیر می کند. در موارد خیلی شدید بیماری، شاید حتی کنترل مثانه و یا روده نیز از دست برود. این وضعیت اخیر، بسیار نادر، اما بسیار خطرناک است.

شایع ترین علت بیماری سیاتیک، بیرون زدن دیسک بین مهره ای و فشار آن بر روی ریشه های عصبی است که به آن فتق دیسک بین مهر ه ای نیز گفته می شود. دیسک های بین مهره ای صفحاتی از جنس غضروف هستند که مهره ها را از هم جدا می کنند.

دیسک های سالم، ستون مهره ها را انعطاف پذیر نگاه داشته و کمک می کنند تا مهره ها بتوانند به راحتی بر روی هم بلغزند.

با افزایش سن، این دیسک ها شروع به تحلیل رفتن می کنند و خشک و تاحدی شکننده می شوند. این مسئله موجب بیرون رانده شدن دیسک از محل خود (فتق) و فشار آن بر روی ریشه عصبی و در نتیجه بروز علائم بیماری سیاتیک می شود.

البته به غیر از فتق دیسک بین مهره ای، عوامل دیگری نیز باعث ایجاد درد سیاتیک می شوند. مثلا تنگی ستون مهره ها در قسمت کمری و نیز بیماری اسپوندیلولیستزی (که در آن یک مهره به آرامی بر روی مهره دیگر و رو به جلو می لغزد) می توانند باعث ایجاد علائم بیماری شوند. نشانگان پیریفورمیس هم نام اختلالی است که در اثر اسپاسم عضله ای به همین نام ایجاد می شود.

این عضله در نزدیکی عصب سیاتیک قرار دارد و اسپاسم آن باعث فشار بر عصب و بروز درد سیاتیکی می شود. سایر علل ایجادکننده بیماری سیاتیک عبارتند از: تومورهای نخاعی که بر روی ریشه های عصبی فشار وارد می کنند، سوانحی نظیر تصادفات اتومبیل و یا ضرب دیدن ستون مهره ها که موجب آسیب به اعصاب می شوند و تومورهای خود عصب سیاتیک که البته بسیار شایع هستند. در برخی موارد هم هیچ گاه علتی جهت بیماری سیاتیک یافت نمی شود.

درمان گیاهی

خوردن یک حبه سیر در صبح ناشتا به درمان سیاتیک کمک مى کند، زیرا سیر، خون را تصفیه و از سموم، پاک مى کند.

مبتلایان به سیاتیک وقتى به حمام مى روند، بعد از شستن خود، باید تفاله‌هاى انگور را به بدن نمالند و مدتى بنشینند و بعد دوباره بدن را بشویند.

سیاتیک را با رژیم آب لیمو مى توان معالجه کرد. به این ترتیب که تا یک هفته هر روز صبح ناشتا آب یک لیمو را گرفته و میل کنید. هفته دوم آب دو لیمو و به همین ترتیب افزایش دهید تا هفته هفتم آب هفت لیمو را بنوشید. چند هفته اى، هر روز آب هفت لیمو را بنوشید و بعد شروع به کم کردن تعداد لیموها کنید تا به روزى یک لیمو بر سد. در این مدت رژیم غذایى خود را نیز کنترل کنید و سبزیجات و میوه بخورید و از خوردن گوشت و چربى پرهیز کنید.

براى درمان سیاتیک باید پوست خارجى سبز گردو را کوبیده و به شکل ضماد روى جاهائى که دردناک است بگذارید.

پرتقال با توت فرنگى و خامه ی شیرین یا عسل ضد (سیاتیک) است.

والک درد سیاتیک را تسکین مى دهد.

جوشاندهء ریشه ی گیاه خشخاش سیاه، جهت سیاتیک تجویز مى شود.

برگهاى سفت و خارجى کلم را که معمولا مصرف نمى کنند و دور مى ریزند داراى خواص بی شمارى است و در مورد سیاتیک استعمال مى شود.

براى مصرف آن باید برگها را به کمک یک بطرى و یا یک نورد، له کرده و کمى در آتش گذاشت تا بپزد. بعد آن را روى عضوى که درد مى کند گذاشته و با پارچه ی پشمى بست. هر روز باید این ضماد را دو یا سه بار تجدید کرد.

جوشانده گل باقلا به مقدار ٣٠ تا ۴٠ گرم در یک لیتر آب، نوشابه ی مدرى است که اگر در فواصل غذا یک فنجان آن مصرف گردد. براى سیاتیک بسیار مفید است.

مصرف ترب سیاه براى درمان سیاتیک تجویز مى شود. مرهم جوانه‌هاى درخت شالک وقتى به صورت کمپرس گرم روى جاهاى

دردناک سیاتیک گذاشته شود، درد آن را تسکین داده و آرام مى کند. براى تهیه مرهم جوانه‌هاى شالک باید صد گرم جوانه‌هاى خشک درخت شالک را در سیصد گرم آب سرد بریزید و ظرف محتوى آن را روى آتش بگذارید تا به جوش آید و بیست دقیقه بجوشد. بعد صدوپنجاه گرم روغن زیتون را در آن بریزید و با آتش ملایمى آن قدر آن را بپزید تا آب آن تمام شود. سپس آن را تا گرم است در داخل پارچه تورى نازکى بریزید و روى جاهاى دردناک از سیاتیک بگذارید.

 




طبقه بندی:
بیماری شناسی
، 
طب سنتی
، 
درمان گیاهی
، 

برچسب ها:
سیاتیک،
درد سیاتیک،
درمان گیاهی سیاتیک،
علت سیاتیک،
عصب سیاتیک،
درمان،
درمان گیاهی،
طب سنتی،
گیاهان دارویی،
پیشگیری از سیاتیک،

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.