×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشت گیاه دارویی صنعتی وشق در ۵۰ هکتار از مراتع شاهرود

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از مرآت نیوز، رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود حسین شوکتی نیا افزود:طرح کشت گیاهان دارویی به منظور ترویج فرهنگ کشت و بهره برداری از گیاهان دارویی در مراتع چاه عروس و ‘چکلو’ در بخش مرکزی شهرستان اجرا شد.

وی خاطر نشان کرد: گونه صنعتی و دارویی وشق با نام علمی Dorema ammoniacum و با نامهای محلی وشق، ‘وشا’ و ‘کما کندل’ یکی از مهمترین گونه های دارویی بومی ایران در نواحی خشک و نیمه خشک است .

وی ادامه داد : این گیاه با ارتفاع یک تا دو متر در استان سمنان دارای ۱۲ منطقه رویشی طبیعی و در شاهرود در مناطق شمالی بیارجمند و جنوب شرقی این شهرستان پراکنده است .شوکتی نیا یادآور شد: وشق از جمله گونه های در معرض انقراض است ،امید می رود با اجرای این قبیل طرح ها در مراتع گام موثری در جهت حفظ و توسعه این گیاه برداشته شود.

وشق تولید کننده صمغ دارویی است که با نام آمونیاکم شناخته می شود ، از صمغ این گیاه به طور سنتی به عنوان ضد نفخ، معرق، خلط آور، محرک، گشاد کننده عروق و ضد میکروب و در صنعت چسب سازی استفاده می شود. روش استحصال صمغ در شاهرود توسط مردم محلی یکی از مطلوب ترین روش های بهره برداری از این گیاه است .برای برداشت صمغ پس از طی شدن دیر زیستی گیاه ، شکافی بر روی ساقه ایجاد شده و صمغ ترشح شده جمع آوری می شود.رویشگاههای این گیاه در شهرستان شاهرود دارای طرح بهره برداری از گیاهان دارویی است و نقش به سزایی در اشتغالزایی منطقه دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.