×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
منابع طبیعی وسیع استان یزد مستعد پرورش گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از واحد مرکزی خبر، گیاهان دارویی در استان یزد نه تنها به صنعت دارویی کشور کمک شایانی کرده بلکه نقش بسزایی نیز در کمک به توسعه اقتصاد پایدار و به نوعی اقتصاد مقاومتی نموده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد می گوید : اگر چه استان یزد از لحاظ منابع آبی و کشاورزی غرق آبی و دیمی در مضیقه است ولی این استان استعداد آن را دارد تا با مساعدت همه جانبه دستگاههای ذیربط در تولید و پرورش گیاهان دارویی نقش بسزایی داشته باشد .
سجادی پور می گوید : استان یزد با دارا بودن بیش از یک میلیون هکتار از منبع طبیعی بکر و حاوی گونه های گیاهی متنوع می تواند در صنعت دارویی کشور نقش بسزایی ایفا کند.
وی می افزاید : اگر چه یکی از مشکلاتی صادر کنندگان گیاهان دارویی در یزد نبود شرایط فراوری این محصول و سیر طولانی صدور مجوز برای صادرات این کالاست ولی مرتع داران یزدی توانسته اند با بکارگیری شیوه های نوین در بهبود و نگهداری این گونه های طبیعی تا حدودی به اقتصاد مقاومتی کمک نمایند .
بگفته محمدی یکی از مرتعداران استان یزد گونه های موجود در مراتع استان حاوی مواد مرغوب بوده بطوری که این گیاهان خودرو و دارویی در اقصی نقاط کشور و حتی کشورهای منطقه مشتریان زیادی به خود جلب کرده است.
وی می گوید : بسیاری از افراد که در استان یزد و سایر استانها از استفاده داروهای شیمیایی و نوین نا امید شده اند به این داروهای گیاهی و سنتی روی آورده و از آن استفاده می کنند و روز بروز بر استفاده کنندگان و مشتاقان این گیاهان افزایش می یابد.
وی برداشت غیر مجاز و غیر اصولی از این گیاهان ، عدم وجود تحقیقات علمی کافی در نحوه برداشت گیاهان دارویی و روش های احیاء آنها و نبود نقشه پراکندگی گیاهان دارویی در استان را از جمله مشکلات مرتعداران بیابانی در این بخش اعلام می کند
کارشناس می گویند : تهیه نقشه پراکندگی گیاهان دارویی در استان یزد ، شناسایی دقیق ، محدوده یابی گیاهان طبیعی قابل برداشت ، همکاری اداره منابع طبیعی با بخش تحقیقات برای یافتن راه های برداشت صحیح این نعمت رایگان خدادای ، تشکیل کلاس های آموزش و ترویج برای بهره برداران ، همکاری تمام ارگان ها به ویژه نیروی انتظامی برای برخورد با متخلفان و تهیه طرح های بهره برداری و انعقاد قرارداد با بهره برداران را راهکارهایی برای رفع مشکلات مرتعداران گیاهان دارویی بر شمرد.
یکی از فعالان حوزه کشت و برداشت گیاهان دارویی در یزد هم مهمترین مشکل این حوزه را نبود قانون مدون و بلاصاحب بودن این مراتع می داند و می افزاید : اگر مسئولان ، قانونی هماهنگ و مدون برای حفظ و مراقبت و برداشت گیاهان دارویی در کشور و استان یزد ارائه نمایند می توان به نحو مطلوب از این گیاهان استفاده کرده و به اقتصاد مقاومتی کمک نماید.
آقای صادقی دیگر برداشت کننده داروهای گیاهی در استان یزد نیز می افزاید : پراکنده بودن مراتع حاوی گیاهان دارویی ، افزایش هزینه های برداشت ، عدم شناخت مرتعداران ، و رها بودن جانوران بیابانی و از بین برنده این نوع گیاهان ، ایجاد چراگاههای فصلی و موسمی و استفاده این گیاهان برای چرای دامها عمده مشکلات این بخش بشمار می رود.
وی می افزود : اعتماد سازی در بین روستاییان و کشاورزان برای توسعه این نوع گیاهان ، خرید محصولات برداشت شده ، ایجاد زمینه ای برای بهره وری و دادن تسهیلات به آنها در جهت نگهداری و برداشت در این زمینه باعث دلگرمی کشاورزان ومرتعداران گیاهان دارویی و در نتیجه توسعه و پیشرفت در این عرصه خواهد شد .
مسئول دبیرخانه کارگروه گیاهان دارویی بنیاد نخبگان استان یزد نیز می گوید برخی از گونه های گیاهی کمیاب یزد بدون فرآوری با قیمت ارزان و ناچیزی به خارج از کشور صادر می شود و در آنجا با بهره مندی از دانش و فناوری ، فرآوری شده و با قیمت های گزافی دوباره به کشور صادر می شود.
افتخاری می افزاید اقداماتی نظیر تشکیل تیم های تخصصی برای بررسی تولید دارو از گیاهان دارویی یزد ، شناسایی نهادهای حمایتی برای تامین مالی طرح ها ، ایجاد هماهنگی در حوزه گیاهان دارویی در سطح استان ، شناسایی طرح های موجود و انجام اقدامات لازم برای تسهیل تجاری سازی در این زمینه از مهمترین اولیویت های بهره وری و بهر برداری از گیاهان دارویی در یزد است .
مسئول دبیرخانه کارگروه گیاهان دارویی بنیاد نخبگان استان یزد با اشاره به لزوم توسعه تجاری سازی گیاهان دارویی و جلوگیری از خام فروشی گیاهان دارویی گفت : آموزش کشاورزان در شناخت داروهای گیاهی ، تشویق برای استفاده از این نوع گیاهان ، فرآوری محصولات با درصد خلوص مطابق با خواسته ونیاز کشورهای مورد هدف ، بسته بندی مناسب و توجه به نیاز بازار راه کاری برای اشتغال زایی و کمک به اقتصاد مقاومتی در این زمینه برشمرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.