×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اقبال روزافزون به فرآورده های دارویی گیاهی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، تجویز داروهای شیمیایی که در ۱۰۰ سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است طبق گفته داروسازان و دانشمندان علوم پزشکی عوارض سوء زیادی دارد و این در حالیست که براساس جدیدترین تحقیقات پزشکی، مصرف داروهای گیاهی کمترین عوارض جانبی را دارد.
دکتر شاپور شیدا پزشک پیشکسوت تبریزی می گوید: تحقیقات دارویی نشان می دهد که مصرف بی رویه داروهای شیمیایی می تواند به اعضای بدن انسان به ویژه کلیه ها و کبد آسیب جدی برساند و جریان گردش خون را با خطراتی مواجه سازد.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی می گوید:‌ با توجه به اقبال بیشتر مردم به استفاده از گیاهان دارویی و طب سنتی، وزارت جهاد کشاورزی طرح های ویژه ای در دست اجرا دارد که تشکیل ستاد فناوری گیاهان دارویی در استان از آن جمله است.
دکتر لطفعلی زاده می افزاید: با همکاری استانداری آذربایجان شرقی و مشارکت محققان و صاحب نظران گروه های گیاه پزشکی دانشکده های کشاورزی و استادان داروسازی دانشکده های داروسازی دانشگاه های علوم پزشکی، ستاد فناوری گیاهان دارویی و طب آذربایجان شرقی تشکیل شده و وظیفه اصلی این ستاد ساماندهی و توسعه کشت و تولید انواع گیاهان دارویی و سنتی مطابق استانداردهای جهانی با کمترین عواقب احتمالی است .
وی اضافه می کند: اکنون ۲ هزار و ۳۰۰ نوع گیاه دارویی در سرزمین پهناور ایران شناسایی و نامگذاری شده که هزار و ۷۲۸ گونه آن بومی اقلیم و طبیعت ایران زمین است .
دکتر لطفعلی زاده می گوید: آذربایجان شرقی نیز با توجه به تنوع گیاهی دارای گونه های متنوع و با ارزش دارویی و تاکنون ۵۰۰ نوع گیاه دارویی در آذربایجان شرقی فهرست بندی شده است .
وی می افزاید: با تلاش محققان ایستگاه تحقیقات حفاظت خاک تیکمه داشِ بستان آباد، اهلی کردن برخی از گیاهان دارویی و تولید انبوه بذر آنها آغاز شده است و تاکنون ۳۰۰ گونه گیاه دارویی جدید را پژوهشگران این مرکز و همچنین دانشکده های کشاورزی دانشگاههای تبریز و آزاد اسلامی شناسایی و کاشت برخی از این نوع گیاهان کمیاب همچون فرزه کوهی، بادرنجبوبه، گل راعی، آویشن و قره قات آغاز شده است .
دکتر لطفعلی زاده ادامه می دهد:‌ ایجاد آزمایشگاه مجهز به کنترل کیفی مواد موزه، برپایی کارگاه های تخصصی برای گیاه پزشکان و دیگر رشته های خاک و کشاورزی، تولید بذور جدید، اهلی کردن گونه های نادر گیاهی و ارائه خدمات مشاوره علمی به فعالان حوزه گیاهان دارویی از فعالیت های مرکز تحقیقات حفاظت خاک تیکمه داش است .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز می گوید: هم اکنون حدود ۱۵۰ مرکز تولید انواع گیاهان دارویی و ۳۵۰ مرکز عرضه این گیاهان دارویی در آذربایجان شرقی فعال هستند و با توجه به تنوع گیاهی و گستردگی آن در استان با برنامه ریزی لازم می توان به جذب دانش آموختگان رشته های گیاه پزشکی دانشگاه ها پرداخت و علاوه بر آن با توجه به تولید کیفی گیاهان دارویی و صدور آن به کشورهای مختلف می توان این بخش از زراعت و کشاورزی را به نماد اقتصاد مقاومتی تبدیل کرد .
آقای مهری می افزاید: اکنون سه هکتار از مزارع نمونه گیاهان دارویی در مرکز تحقیقات تیکمه داش کشت شده که هدف اصلی آن علاوه بر ارائه آموزشهای علمی و عملی به گیاه پزشکان، تولید هسته های اولیه بذور و ترویج کشت گیاهان دارویی در استان است .
وی ادامه می دهد: جدیدترین نتایج تحقیقات مراکز تحقیقاتی گیاهان دارویی آذربایجان شرقی نشان داد که بیش از ۸۰ درصد این گیاهان را می توان به صورت دیم کاشت و با توجه به کمبود آب زراعی این امر برای پرورش دهندگان و تولیدکنندگان زراعت گیاهان دارویی به صرفه است .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی می گوید: گیاهان دارویی استان اکنون به صورت عمده و فله ای صادر می شود و به علت ارزش اقتصادی می تواند نقش موثری در کسب درآمدهای ارزی داشته باشد .
معاون پژوهشی و فناوری مرکز و مسئول کمیته گیاهان دارویی و طب سنتی نیز با اشاره به توانمندیهای گسترده و بالقوه استان آذربایجان شرقی در زمینه گیاهان دارویی و وضع فعلی مصرف گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در ایران می گوید: تنگناها و موانع موجود در تولید و توسعه کشت گیاهان دارویی، نامناسب بودن نحوه تهیه، کاشت، بسته بندی و صادرات گیاهان دارویی باعث شده است صادرات آنها فقط به صورت فله ای و با سود بسیار اندک صورت بگیرد .
آقای پاسبان می افزاید: محصولات خام ایران در کشورهای دیگر بسته بندی و به نام همان کشورها و با ارزش افزوده بالاتر به بازارهای جهانی عرضه می شوند که ادامه این روند فشار مضاعفی بر عرصه های منابع طبیعی وارد کرده است .
دبیر کمیته توسعه گیاهان دارویی استان می گوید: تحقیقات علمی در این حوزه ، شناسایی مناطق مستعد کشت ، تحقیقات در زمینه ارزش افزوده در این صنعت و آموزش از موارد مهم در برنامه ریزی و سیاست گذاری برای توسعه کشت گیاهان دارویی است .
وی همچنین ناهماهنگی بین بخش های مسئول، برداشت بی رویه، محدودیت توسعه سطح کشت ، کمبود دانش فنی و علمی ، نبود مکانیزاسیون و نارسایی قوانین و استانداردها را از چالش های پیش روی این صنعت در استان برمی شمرد .
خانم دکتر ایرانی پور دانشیار گروه گیاهپزشکی دانشگاه تبریز نیز می گوید: در جنگل های ارسباران و کیامکی آذربایجان شرقی و همچنین دامنه های کوهپایه ای کوههای سهند و سبلان تنوع گیاهی دارویی بسیار وسیعی وجود دارد که با گسترش رشته های گیاه پزشکی در مراکز آموزش عالی استان و شکل گیری موسسات تحقیقاتی جدید، شناسایی و بومی کردن آنها و تولید انبوه بذور و شناسایی بیماریهای خاک و حشرات و بدن آن می تواند به تولید انبوه گونه های مقاوم و کیفی گیاهان دارویی بیانجامد .
غفاری عرضه کننده عمده انواع گیاهان دارویی نیز در بازار قانی دالان تبریز می گوید: مصرف سنتی داروهای گیاهی در آذربایجان شرقی افزایش یافته و از همه مهمتر تجار اروپایی، ترک، ارمنی و گرجی روزانه گیاهان دارویی را با تناژ و اوزان بالا خریداری و به کشورهای خود منتقل می کنند که این امر به اقتصاد کشاورزی کمک شایانی می کند و اگر بتوانیم با بسته بندی خوب این گیاهان دارویی را صادر کنیم می توان به اقتصاد بومی کشور کمک شایانی کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.