×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، احمدرضا رئیس‌زاده با بیان اینکه آمار کشت گیاهان دارویی در سال‌های گذشته متفاوت بوده است، اظهار کرد: استان اصفهان در سال‌های گذشته از ۲۰۰ هکتار تا ۲هزار هکتار زمین تحت کشت گیاهان دارویی داشته است.

وی ادامه داد: علت نوسان‌های زیاد در میزان کاشت گیاهان دارویی این است که خریداران این گیاهان افراد خاصی هستند و گیاهان دارویی محصولاتی نیست که همه مردم خریدار آن باشند مثلا اگر شما برنج تولید کنید همه خریدار آن هستند ولی همه خریدار زیره سبز نیستند و برخی افراد خاص، شرکت‌ها و کارخانجات خریدار آنها هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه اگر کسی می‌خواهد کشت و کار گیاهان دارویی را انجام دهد، باید قبلش بازار مصرف را شناسایی و خریدار را پیدا کند و قرارداد بنویسد، افزود: این افراد قبل از کشت گیاهان دارویی باید با کارخانجات تولیدی گیاهان دارویی و یا بازار مصرف صحبت کنند و قرارداد بنویسند تا روی فروش آن تضمین باشد.

رییس‌زاده با بیان اینکه ۵۰ درصد زمین‌های تحت کشت گیاهان دارویی در اصفهان در اختیار زیره سبز قرار دارد، اضافه کرد: ما در حدود ۵۰۰ هکتار زمین در کشت گیاهان دارویی داریم و تقریبا حدود ۲۰ گونه گیاهان دارویی را در استان اصفهان کشت و کار می‌کنیم که ۱۲ شهرستان دارای این گیاهان دارویی هستند.

وی با بیان اینکه زیره سبز یک گیاه کم آب با دوره رشد خیلی کوتاه و یکساله است به همین دلیل متقاضی کشت آن زیاد است، افزود: بعد از زیره سبز گیاهان دارویی نعناع، کاسنی، شوید و بابونه بیشتر کشت و کار می‌شود که این گیاهان اکثراً محصولات پرآب هستند.

مدیر امور باغبانی اداره جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه گل محمدی و زعفران که بیشترین کشت را در استان داشته‌اند از گیاهان دارویی جدا کردیم و در بخش زراعی آنها را در نظر گرفتیم، اضافه کرد: گیاهان دارویی دیگری هم مثل ختمی، کنگر فرنگی، رازیانه، قدومه، باد رنجبویه، آلوئه ورا، سرخارگل و حتی زیره سیاه در سطح استان کشت شده است.

رییس‌زاده با بیان اینکه زیره سبز عمدتا در شهر مبارکه تولید می‌شود، افزود: کاشان در کشت گیاهان دارویی فعال است و بیشتر تنوع گیاهان دارویی در کاشان به واسطه شرکت باریج اسانس است ولی پراکندگی آن در کل استان است و این گیاهان از فریدون شهر تا خور و بیابانک و در اقلیم‌های مختلف کشت می‌شوند.

وی با بیان اینکه در یک دوره‌ای ۱۵۰۰ هکتار زیره سبز در استان کشت می‌شد ولی در سال گذشته به ۲۲۰ هکتار رسید، گفت: در سال گذشته حدود ۴هزار تن محصول برداشت شد که نسبت به دو سال گذشته وضعیت بهتر بود، ولی نسبت به پنج-شش سال قبل وضعیت بدتر بود و به دلیل بازار مصرفی که چند سالی بود خریداری نداشت یک افت شدید میزان تولید گیاهان دارویی را داشته‌ایم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه اخیرا خانواده‌ها مقداری بیشتر به سمت گیاهان دارویی گرایش پیدا کرده‌اند، افزود: اگر شرایط همین گونه پیش برود می‌توان افراد را به کشت گیاهان دارویی توصیه کرد زیرا مصرف گیاهان دارویی در سبد دارویی مردم جایگاه پیدا می‌کند و می شود کشت و کار آن را در آینده نسبت به وضعیتی که در حال حاضر داریم بهتر و بیشتر انجام داد.

رییس زاده با بیان اینکه در مرکز تحقیقات استان بخشی روی بحث‌های تنوع گیاهان دارویی و قابلیت کشت این گیاهان کار می‌کنند، اضافه کرد: موضوعات مربوط به بازاریابی و صادرات گیاهان دارویی را بازارچه گیاهان دارویی وابسته به شهرداری اصفهان و یک انجمن گیاهان دارویی که بخش خصوصی است انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه در کشت وکار گیاهان دارویی حدود ۲۰۰ نفر بهره‌بردار در سطح استان داریم، افزود: این افراد معمولا از شغلشان راضی هستند زیرا قیمت فروش گیاهان دارویی برای کشاورزان نسبت به هزینه‌ای که برای کشت آن می‌کنند صرفه اقتصادی دارد و در حال حاضر یک سری از شرکت‌ها به طور خاص گیاهان دارویی تولید می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه در استان پتانسیل خوبی در زمینه کشت گیاهان دارویی، به دلیل اقلیم متنوع و کم آبی داریم، گفت: اگر ما بازار مصرفی داشته باشیم و قبل از تولید قرارداد نوشته باشیم تولیدمان را راحت در بازار می‌فروشیم و از لحاظ اقتصادی نیز برای کشاورز صرفه دارد، اما گیاهان دارویی چیزی نیست که بخواهیم یکباره تولید زیادی را انجام دهیم چون بستر مصرف، صادرات یا تبدیل فرآوری آن باید فراهم شده باشد.

وی با بیان اینکه خشکسالی صدمات چندانی روی کشت گیاهان دارویی ندارد، افزود: در عرصه‌های طبیعی خشکسالی می‌تواند خسارت زیادی به محصولات و کشاورزان بزند چون کشت دیم است ولی در بحث تولید زراعی به دلیل اینکه از گیاهان پرآب به سمت گیاهانی که اکثراً کم آب هستند حرکت می‌کنیم و به همین دلیل خشکسالی باعث می‌شود که بیشتر به سمت گیاهان دارویی برویم چون با آب کمتری می‌توانیم حداقل همان صرفه اقتصادی را داشته باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.