×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۶ اصل اساسی طب سنتی برای زندگی سالم

در طب سنتی ایران ۶ اصل تغذیه صحیح، توجه به خواب و بیداری، ورزش، توجه به تغییر فصل و آب و هوا، توجه به روح و روان و توجه به پاکسازی بدن از مواد زاید و نگاهداشت مواد ضروری در بدن ۶ اصل حفظ تندرستی هستند.

در کنار تمام تأکیدات علم جدید بر ورزش در طب سنتی نیز بر ورزش تأکید شده است تا جایی که در طب سنتی ایران ورزش یکی از اصول ششگانه حفظ تندرستی است.

در طب سنتی ایران ۶ اصل تغذیه صحیح و اصولی، توجه به خواب و بیداری، ورزش، توجه به تغییر فصل و آب و هوا، توجه به روح و روان و توجه به پاکسازی بدن از مواد زاید و نگاهداشت مواد ضروری در بدن ۶ اصلی حفظ تندرستی هستند.

ابن سینا از این ۶ اصل، ۳ اصل اول یعنی تغذیه اصولی، توجه به خواب و بیداری و ورزش منظم را مهمترین اصول دانسته است و از بین این ۳ اصل مهمترین آن را ورزش منظم توصیف کرده است که نقشی اصیل در بروز بیماری و درمان بیماری دارد.

ورزش در طب رایج نیز اهمیتی زائدالوصف دارد تا جایی که رشته‌ای به عنوان پزشکی ورزشی تعریف شده است که ناشی از اهمیت ورزش در پیشگیری از بروز بیماری، درمان بیماری و بازتوانی پس از درمان است.

در رابطه با بروز بیماری‌های کلیوی در افراد نیز  در این حوزه بیماری‌های زمینه ساز ابتلا به بیماری کلیه شامل دیابت و فشار خون به شکل روز افزونی در جوامع صنعتی دیده می شود و در حال شیوع است.

در همه این بیماری‌های زمینه‌ای نقش و اهمیت ورزش به عنوان عامل پیشگیری کننده در علم پزشکی به اثبات رسیده است و بر این اساس مرکز تحقیقات نفرولوژی تدبیری جالب به کار گرفته است تا همزمان با برگزاری سمینار علمی راهکاری عملی برای کاهش ریسک فاکتورها در پیش گرفته است.

در موضوع فعالیت بدنی عامل تاثیرگذار استمرار ورزش است. ورزش زمانی تاثیرگذار است که در هفته ۴-۳ نوبت و هر نوبت حداقل ۳۰ دقیقه صورت گیرد که در این صورت بر کاهش بروز چاقی، دیابت، اضافه وزن و فشار خون موثر است.

متأسفانه برخی تصور می‌کنند داروهای گیاهی عارضه ندارند در صورتی که ما تاکید داریم داروی گیاهی نوعی داروست و حتماً می‌تواند عوارضی در پی داشته باشد بنابراین داروهای گیاهی باید تحت نظارت پزشک مطرح شود.

در برخی موارد همزمان مصرف داروی گیاهی، داروی شیمیایی نیز استفاده می‌شود و چنانچه این مصرف پزشک صورت نگیرد ممکن است تداخل دارویی صورت بگیرد.

محمدبن‌زکریای رازی توصیه‌ای به پزشکان دارد و آن این است که تا زمانی که می‌توان با غذا درمان کرد نباید از دارو استفاده کرد که این نشان از اهمیت تغذیه سالم دارد.

در طب سنتی آمده است که در صبحانه گردو، پنیر با نان مصرف شود و هیچکدام از این دو را نباید به تنهایی مصرف کرد چرا که این دو مصلح یکدیگرند یعنی مضرات احتمالی یکدیگر را از بین می‌برند.

نویسنده: دکتر خادم، معاون آموزشی دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.