×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تدوین طرح کشت و بهره‌برداری از پنج گیاه دارویی در ایلام

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از روزنامه گسترش صمت، اکنون طرح توسعه و کشت گیاهان دارویی در استان ایلام در حال مطالعه و تدوین است که در آن ۵ گونه گیاه دارویی شامل نعناع فلفلی، بادرنجبویه، زوفا، آویشن و به‌لیمو در زمین‌های کشاورزی به وسعت حدود ۱۵۰ هکتار در حال کاشت و بهره‌برداری هستند. در این طرح قرار است از گیاهان دارویی فرآوری‌هایی مانند عرقیات گیاهی، اسانس، داروهای گیاهی و بسته‌بندی و ارسال این گیاهان به عراق، ارمنستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس انجام شود. علاوه بر آن به گواه اظهارات کارشناسان، صنعتی‌سازی در زمینه گیاهان دارویی در هر واحد به طور مستقیم و غیرمستقیم، ایجاد فرصت شغلی برای ۹۰ نفر را به دنبال خواهد داشت.
ابراهیم درویشی، مدیر پژوهشی جهاد دانشگاهی ایلام به صمت می‌گوید: طرح توسعه کشت گیاهان دارویی برنامه اصلی حوزه پژوهش جهاد دانشگاهی است. برای اخذ برخی مجوزها مانند مجوزهای صنعتی به شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام مراجعه کرده و جلساتی با مدیران این دو سازمان برگزار کرده‌ایم. قصد داریم در آینده به احداث مجتمع تولید عرقیات گیاهی نیز بپردازیم. او ادامه می‌دهد: در این طرح، تولید عرقیات گیاهی، اسانس، بسته‌بندی و تولید دارو با منشأ گیاهی را نیز در برنامه خود گنجانده‌ایم. در مدت ۳ سال آینده قصد داریم مجوز تولید داروهای گیاهی را اخذ کرده و به تولید آن اقدام کنیم.
درویشی خاطرنشان می‌کند: درحال‌حاضر روی این برنامه‌ها در حال مطالعه هستیم. هنوز هیچ کارخانه‌ای در رابطه با طرح توسعه کشت گیاهان دارویی احداث نشده است. درحال‌حاضر از سوی گروه تحقیقاتی روی این پروژه اقداماتی مانند طرح‌های توجیهی، اقدامات اولیه برای خرید زمین و اخذ مجوز انجام شده است. اخذ مجوز برای تولید داروهای گیاهی بسیار زمان‌بر و طولانی است. درحال‌حاضر مطالعات و آزمایش‌های لازم برای تولید ۳ داروی گیاهی انجام شده و تنها آزمایش‌های بالینی آن باقی مانده است.
او در ادامه بیان می‌کند: درحال‌حاضر در رابطه با این طرح، ۵ گونه گیاه دارویی در حال کشت هستند. این گیاهان شامل نعناع فلفلی، بادرنج بویه، زوفا، آویشن و به‌لیمو هستند. طرح توسعه و کشت گیاهان دارویی توسط جهاد دانشگاهی مطرح و از سوی جهاد کشاورزی حمایت شده است. محور اصلی این طرح جهاد دانشگاهی استان ایلام است. کارشناسان و محققان جهاد دانشگاهی در حال تحقیق، بررسی و برنامه‌ریزی روی این طرح هستند.
درویشی خاطرنشان می‌کند: اعتبار در نظر گرفته شده برای طرح توسعه و کشت گیاهان دارویی به دلیل وسعت کار از سوی جهاد دانشگاهی و برخی از سازمان‌های دولتی مانند ستاد گیاهان دارویی تامین شده است. حدود ۸ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح در نظر گرفته شده که هنوز محقق نشده است. برای اجرایی کردن این پروژه به همکاری دیگر سازمان‌های مستقر در استان ایلام نیازمندیم.
او می‌افزاید: طرح عرق‌گیری از گیاهان دارویی به‌طور مستقیم حدود ۳۰ نفر و غیرمستقیم ۲ برابر اشتغالزایی می‌کند. برای اشتغالزایی در زمینه داروهای گیاهی نیز هنوز تا اخذ مجوز نشده و طرح توجیهی بر اساس اخذ مجوز نگاشته نشود، نمی‌توان میزان اشتغالزایی دقیق آن را تعیین کرد. در بسته‌بندی گیاهان دارویی برای حدود ۳۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود. تولید اسانس در کارخانه‌های مربوط انجام می‌شود.
درویشی می‌گوید: بازار هدف برای صادرات گیاهان دارویی، نخست کشور عراق است، سپس کشورهای حوزه خلیج فارس و در پایان کشورهای اروپایی بازارهای بعدی صادرات این محصولات هستند.

نیاز به تامین اعتبارهای مالی
منوچهر طهماسبی، رییس هیات مدیره شرکت کیمیاسبز غرب به صمت می‌گوید: درحال‌حاضر روی طرح توسعه کشت گیاهان دارویی در حال فعالیت هستیم و به استانداری ایلام و سازمان جهاد کشاورزی این استان نیز طرح آن‌را ارائه کرده‌ایم. در فاز نخست این طرح به کشت و بسته‌بندی گیاهان دارویی پرداخته و سپس مرحله اسانس‌گیری و تهیه داروهای گیاهی را در برنامه خود داریم. او می‌افزاید: تنها مشکل، تامین اعتبار برای شروع فعالیت‌های اجرایی است.
به محض دریافت اعتبارات لازم، فعالیت‌های اجرایی لازم را آغاز می‌کنیم. در گذشته مردم استان ایلام استقبالی از گیاهان دارویی نمی‌کردند. اکنون مواد اولیه احداث کارگاه و کشت گیاهان دارویی را از کشاورزان استانی تامین کرده و تا حدودی در این امر موفق بوده‌ایم. طهماسبی عنوان می‌کند: سطح کشت گیاهان دارویی از سوی کشاورزان ایلامی تا ۱۵ هکتار و در مجموع ۱۵۰ هکتار است. به‌تدریج زمین سطح کشت را افزایش داده و مزارع بیشتری را زیر کشت گیاهان دارویی می‌بریم. او برای میزان اشتغالزایی این طرح می‌گوید: در حوزه کشاورزی حداقل برای ۳۰ نفر ایجاد اشتغال می‌شود اما برای تولیدات صنعتی در ابتدا اشتغال زیادی ایجاد نمی‌شود.
چرا که تصمیم داریم نخست کارگاهی برای اسانس‌گیری و فرآوری محصولات دارویی احداث کرده و سپس آن‌را به کارخانه گسترش دهیم. قصد داریم طرح را با برداشتن گام‌های کوچک دنبال کنیم. طهماسبی خاطر نشان می‌کند: طرح توسعه کشت گیاهان دارویی در سال ۹۰ نگاشته و مصوب شد اما به دلیل مشکلات مالی تاکنون به مرحله اجرا در نیامده است. به محض دریافت اعتبارات لازم فعالیت‌های ضروری را آغاز کرده و پس از یکسال می‌توانیم این طرح را به نتیجه موردنظر برسانیم. او در ادامه بیان می‌کند: گیاهان دارویی استان ایلام به استان‌های کرمانشاه، خوزستان، لرستان، قم، سمنان، مازندران ارسال شده و در آینده قصد داریم این محصولات را به کشورهای عراق، ارمنستان و اقلیم کردستان صادر کنیم. عراق اکنون از کشورهای اروپایی مانند آلمان و ترکیه گیاهان دارویی مورد نیاز وارد می‌کند. ارمنستان دارای بازاری مناسب، زمین‌های کشاورزی حاصل‌خیز و اقلیمی خوب است و در آینده قصد داریم تا گلخانه‌ای در این کشور احداث کرده و همکاری‌های مشترکی در زمینه تولید گیاهان دارویی داشته باشیم.

اگر اجرایی شود، طرح مناسبی است
رضا طاهری منفرد، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان ایلام به صمت می‌گوید: پیگیری طرح توسعه کشت گیاهان دارویی با سازمان جهاد دانشگاهی استان ایلام است. اگرچه هنوز واحد فعالی در این زمینه به وجود نیامده اما به دلیل هم‌مرز بودن با کشور عراق می‌توان گفت برای صادرات بازار خوبی وجود دارد.
در جلسه‌ای با شرکت شهرک‌های صنعتی استان ایلام این طرح مطرح شده اما هنوز جزییات میزان اشتغالزایی، تعداد واحدهای در نظر گرفته شده برای تولید صنعتی و زمینه‌های تولیدی اعلام نشده است.
او می‌افزاید: اگر روی طرح توسعه کشت گیاهان دارویی، سرمایه‌گذاری شود، نتیجه خوبی حاصل می‌شود. به شرطی که تنها در حد حرف و جلسه نباشد و به مرحله عمل درآید.
چند قطعه زمین نیز برای واحدهای تولیدکننده در زمینه گیاهان دارویی جانمایی شده است تا خریداری شود. استان ایلام ظرفیت تولید گیاهان دارویی و فرآوری آنها را دارد. گیاهان دارویی خودرو در این استان به وفور یافت می‌شوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.