×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید گز عسلوک با استفاده از عصاره بلوط در یاسوج

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از سایت استان کهگیلویه و بویراحمد، شکیب خواه در حاشیه برگزاری پنجمین جشنواره ملی علم تا عمل در تهران با اشاره به تولید این محصول برای اولین بار در کشور افزود: این عیدی کوچکی است تقدیم به مردم عزیز پایتخت طبیعت ایران (یاسوج) که پس از ۷ ماه بررسی مطالعاتی و آزمایشگاهی هم اکنون در کارخانه گزو نبات نشوا یاسوج به تولید می رسد و بعنوان طرح برگزیده استانی به جشنواره علم تا عمل در کشور راه پیدا کرد.

وی در ادامه با اشاره به ترکیبات این محصول گفت: ترکیب اصلی این محصول را عصاره بلوط تشکیل می دهد و همچنین سایر ترکیبات شامل: عسل، گلوکز، مغزدانه خوراکی (پسته،بادام،گردو،فندق) شکر، سفیده تخم مرغ، شیره خرما، گلاب و آب می باشد. از خواص ترکیب میوه بلوط با عسل و آب و سفیده تخم مرغ می توان گفت؛ خونریزیها را متوقف می سازد .درمان کننده بواسیر خونی است .خاصیت ضد عفونی درد .ادرار را زیاد می کند .ترشحات زنانه را از بین می برد.

شکیب خواه با بیان اینکه طرح مورد نظر پس از نتیجه مثبت در مقیاس آزمایشگاهی با همکاری معاونت محترم دارو و غذا دانشگاه علوم پزشکی، هم اکنون پس از اخذ پروانه تولید در حال تولید در کارخانه گز و نبات نشوا یاسوج است و بعنوان سوغات پایتخت طبیعت ایران معرفی شده که دارای چسبندگی بسیار پایین است که موقع مصرف به دندان ها نمی چسبد و همچنین داری قند و شیرینی پایینی است که گلوی مصرف کنند را نیز تحریک نمی کند.

وی در ادامه گفت: توسعه فناوری بومی مهمترین عامل تولید ثروت و خود اتکایی در کشور و استان است.

وی بیان داشت: هدف این طرح پژوهشی در راستای تجاری سازی این محصول که از این طریق تاکنون یک نفر بصورت مستقیم در کارخانه تولیدی گز و نبات نشوا مشغول به کار شده است و بیش از ۲۰۰ نفر نیز بصورت غیر مستقیم در بازارهای داخل استان و کشور در حال فروش این محصول می باشند.

ایمان شکیب خواه در پایان ضمن اشاره به بیان مقام معظم رهبری که باید چرخه‌ای بوجود آوریم که در آن ایده‌های ذهنی نخبگان و نابغه‌ها، به مراکز علمی تحویل شود تا پس از پرورش علمی این ایده ها، نخبگان فناوری و صنعتی با کار و تلاش جدی، آنها را به محصولات صنعتی و غیرصنعتی تبدیل کنند و دستگاه‌های ذیربط نیز زمینه تولید و تجاری کردن این محصولات را فــراهم سازنــد، اظهار داشت: مسؤلین استانی نسبت به این بیان ارزشمند مقام معظم رهبری در اجرای این طرح هیچ گونه همکاری در زمینه پژوهشی طرح نداشتنه اند.

وی نتیجه عدم همکاری مسؤلین استانی را مایه دلزدگی و بی توجهی به پیشرفت استان دانست و تصریح کرد: این عمل مسؤلین باعث شد تا تیم تحقیقاتی ما برای تولید محصولات دیگر از منابع انبوه طبیعی با استان های هم جوار وارد مذاکره شویم و محصولات بعدی را با نام آن استانها به تولید و ثبت برسانیم.

شکیب خواه افزود: البته در این بین تنها مسؤل و سازمانی که نهایت همکاری را در این زمینه داشتند ریاست محترم جهاد دانشگاهی استان بودند که جا دارد از ایشان نهایت تقدیر و تشکر را داشته باشم. و هچنین تشکر فراوان از مدیرعامل محترم کارخانه گز و نبات نشوا آقای رفیعی؛ که مراحل تولید این محصول را به نحو شایسته‌ای انجام دادند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.