×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ضرورت توسعه آموزش آکادمیک پزشکان در حوزه طب سنتی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از روزنامه خراسان، دکتر عباس حاجی آخوندی (مشاور سابق طب سنتی وزیر بهداشت) در یادداشتی این مطالب را عنوان کرده اند:

بی شک یکی از راهکارهای توسعه سلامت در کشور، توسعه طب سنتی است. اکنون طب سنتی به یک گرایش جهانی در حوزه درمان تبدیل شده است و کارشناسان سازمان بهداشت جهانی نیز طی سالیان اخیر خواستار توجه بیشتر دولت ها به این مهم شده اند براین اساس با توجه به رویکردی که در زمینه توسعه کاربرد های طب سنتی در کشور های مختلف ایجاد شده است ؛ در حال حاضر مردم بسیاری از کشورها به دنبال یافتن شیوه هایی از درمان های طبیعی هستند تا علاوه بر درمان بیماری هایشان، از این ظرفیت برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها نیز بهره ببرند. رشد تقاضا در این زمینه و از طرف مردم، بدون شک نشان دهنده جایگاه قابل ملاحظه  طب سنتی در عرصه بهداشت و درمان است.ایران با در اختیار داشتن گنجینه طب سنتی بسیار غنی ؛ پتانسیل بسیار عظیمی را در اختیار دارد که می تواند از این ظرفیت غنی در ارائه خدمات سلامتی به جامعه و در راستای توسعه انسانی بیشترین بهره بر داری را به عمل آورد . طی سال های گذشته اگر چه اقدامات وسیع و موثری نظیر تاسیس دانشکد ه ها، سلامتکده ها و کلینیک های طب سنتی به منظور احیای این نوع طب در کشور انجام شده است، اما هنوز هم به نظر می رسد با وجود سابقه در خشانی که ما در زمینه طب سنتی در کشور داریم ؛ توسعه این نوع طب و نظام سلامت و احیای آن در حد مورد انتظار نبوده و هنوز هم بخش اندکی از امکانات پزشکی سلامت در اختیار طب سنتی است وبه نظر می رسد تا زمانی که آموزش طب سنتی به صورت سازمان یافته و مداوم در برنامه آموزش پزشکان گنجانده نشود نمی توان انتظار داشت که طب سنتی بتواند در عرصه خدمات پزشکی کشور سهم قابل ملاحظه ای را به خود اختصاص دهد .

براین اساس در حال حاضر حلقه مفقوده توسعه طب سنتی در کشور؛ توسعه آموزش رسمی و آکادمیک پزشکان در کشور است. این اقدام اگر چه در سال های اخیر با ایجاد دانشکده های طب سنتی کلید خورده اما نیازمند تقویت بیشتر است تا از این طریق با توجه به تخصص و آشنایی عمیقی که دانش آموختگان حوزه طب سنتی با این نوع طب پیدا می کنند، زمینه ای فراهم شود تا به تدریج ارائه خدمات طب سنتی در کشور گسترش یابد و طب سنتی در کشور ما جایگاه دیرینه خود را باز یابد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.