×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید نیمه صنعتی عصاره استاندارد گل راعی در کشور

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از روزنامه خراسان، پژوهشگران سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران با انجام مطالعه ای، موفق شدند عصاره استاندارد گل راعی را در مقیاس نیمه صنعتی تولید کنند. عصاره این گیاه خواص ضدافسردگی، ضدمیکروبی، ضدویروسی و ضدالتهاب و همچنین خواص آرام بخشی و التیام بخشی دارد.

شهره صفارزاده متین، مدیر گروه صنایع آلی و دارویی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران افزود: گل راعی گیاهی است که در دنیا گونه های مختلفی دارد. این گیاه در کشور ما در دامنه کوه های البرز، چالوس، مازندران و در نقاط غرب ایران به صورت خودرو وجود دارد. این دکترای علوم تکنولوژی ادامه داد: عصاره الکلی قسمت های فوقانی این گیاه که گل آن است، به عنوان داروی گیاهی به ثبت رسیده است. از این گیاه ۲فرآورده دارویی به شکل قطره و قرص ساخته شده است که هر دوی آن ها برای درمان افسردگی کاربرد دارد. وی اضافه کرد: با حمایت مالی معاونت علمی ریاست جمهوری روی این گیاه کار کردیم و موفق شدیم عصاره آن را به صورت استاندارد شده تهیه کنیم.

با بومی سازی دانش فنی تهیه عصاره، تولید آن در داخل کشور مقرون به صرفه است. دکترصفارزاده با بیان این که عصاره گل راعی در مقیاس نیمه صنعتی تولید شده است، گفت: این عصاره به لحاظ ماده موثره و شرایط تهیه کاملا مطابق با معیارهای استاندارد جهانی است. در روش های سنتی عصاره گیری، ممکن است فرآورده طی پروسه، دچار آلودگی میکروبی شود و یا به دلیل شرایط دمایی تهیه عصاره، ماده موثره گیاه از بین برود.

وی تأکید کرد: به دلیل تنوع آب و هوایی که در کشور ما وجود دارد بسیاری از گیاهان دارویی امکان رشد دارند اما این گیاهان در مقیاس انبوه خشک و به کشورهای اروپایی صادر می شود و سپس آن ها مواد موثره این گیاهان را استخراج و بعد استانداردسازی و فرموله می کنند و در نهایت گیاه را صدها برابر قیمت واقعی به خودمان می فروشند. حال اگر ما بتوانیم از این نعمت به نحواحسن استفاده و آن را استانداردسازی کنیم، این فرآورده ها قابلیت جهانی شدن دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.