×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رفع آلودگی‌های نفتی از دریا با سه گیاه بومی ایران

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر ماریا محمدزاده آلودگی‌های زیست محیطی را یکی از چالش‌های فعالیت‌های صنعت نفت ذکر کرد و گفت: : اکثر روش‌های ارائه شده در این زمینه منجر به تخریب اکوسیستم منطقه و همچنین اکولوژی دریا ‌شده است ضمن آنکه استفاده از روش‌های شیمیایی و فیزیکی چون سوزاندن نفت در آب دریا و جمع آوری این آلودگی‌ها با استفاده از براده چوب تکنیک‌های مناسبی برای جمع آوری این آلودگی‌ها نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه در تحقیقات خود سعی کردیم تا راهکارهای رفع این آلودگی‌ها را در خود منطقه جستجو کنیم، ادامه داد: از این رو در این مطالعات راهکار دوستدار محیط زیست برای رفع آلودگی‌های نفتی از دریا ارائه شد؛ به گونه‌ای که با تغییراتی که بر روی سه نوع گیاه بومی کشور انجام دادیم موفق به ارائه نانو فیلترهای گیاهی برای رفع آلودگی‌های نفتی شدیم.

وی “نخل خرما”، “استبرق” و “اشنان” را سه گیاه استفاده شده در این تحقیقات دانست و اضافه کرد: نخل خرما و استبرق از گیاهان بومی استان هرمزگان و اشنان از گیاهان بومی استان اصفهان است.

محمدزاده جذب فیزیکی آلودگی‌های نفتی را از ویژگی‌های این گیاهان دانست و یادآور شد: پکیج گیاهی تولید شده در این مطالعات با غوطه‌ور شدن در آب قادر به پاکسازی آلودگی نفتی در آب‌های شور، لب شور و شیرین است.

وی عدم اختلال در اکوسیستم محیط را از مزایای این روش نام برد و ادامه داد: از آنجایی که این پکیج گیاهی است، پس از استفاده از آن می‌توان به عنوان سوخت در بخش صنایع و یا نانوایی‌ها استفاده کرد.

این محقق یکی از چالش‌های موجود در زمینه لکه‌های نفتی را جمع آوری سریع آنها دانست و دراین باره توضیح داد: لکه‌های نفتی به محض وارد شدن به آب باید به سرعت جمع آوری شوند در غیر این صورت نفت به صورت هوازده در می‌آید و جمع آوری آن امکان پذیر نخواهد بود از این رو مطالعاتی بر روی این پکیج در زمینه کارایی آن بر آب‌های مواج دریا در دستور کار قرار دارد.

این محقق با اشاره به اجرای فاز توسعه‌ای این طرح، خاطر نشان کرد: به منظور ارتقای کارایی این پکیج‌ها اقدام به اضافه کردن ژل‌هایی به آن کردیم که این ژل‌ها نیز با منشاء گیاهی تولید شدند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فرمول و دانش فنی ساخت پکیج‌های پاک کننده آلودگی‌های نفتی در اختیار کشور انگلستان است، یادآور شد: هدف اصلی از اجرای این طرح در مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری هرمزگان تبدیل شدن منطقه به قطب کنترل آلودگی نفتی در سطح منطقه خلیج فارس است و با توجه به اجرای برنامه ارزشمند حفاظت از محیط زیست دریا در حوزه خلیج فارس و دریای عمان می‌توانیم با تکمیل این پکیج‌ها این برنامه را به دنیا معرفی کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.