×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تجارت غیرقانونی به اسم طب سنتی!

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، این روزها، تبلیغات فراوانی مبنی بر دعوت از مشتریان برای خرید محصولات کاملا گیاهی را در تلویزیون و تبلیغات محیطی ببینیم، درمان های تضمینی ۱۰۰ درصد گیاهی، درمان قطعی سرطان با طب سنتی، دوره های آموزشی طب سنتی، لاغری و چاقی تضمینی فقط با گیاهان دارویی و بدون عوارض از این موارد است.

اگرچه نیاز جامعه به پزشکان متخصص طب سنتی بیش از تعداد نیروی موجود است، این تصور به وجود می آید که با توجه به کمبودها و نبود اطلاعات کافی مردم در این زمینه، چرا برخی حضور خیرخواهانه و مخرب خود را به جامعه تحمیل کنند.

اگرچه در این زمینه نیز، افرادی نز هستند که مدرک دانشگاهی ندارند، ولی مطالعات عمیقی در طب سنتی داشته و می توانند تجربیات خود را به نسل های آینده منتقل کنند، ولی موضوع این است که این کار نیز باید با هماهنگی مرجع قانونی انجام شود.

یکی از پزشکان متخصص که دانش مطلوبی نیز در خصوص طب سنتی دارد، در این زمینه به ایرنا گفت:برخی با علاقه و یا جهت سودجویی و نفع فردی وارد حیطه طب سنتی می­ شوند.

دکتر’ نادر رحیمی’ اضافه کرد:علاقه مندان با گذراندن دوره های سطحی مقدماتی کوتاه مدت و دراز مدت به این عرصه وارد شده و برخی نیز با معرفی خود به عنوان متخصص طب سنتی، نسبت به آموزش طب سنتی و یا درمان بیماری ها اقدام می کنند.

این پزشک متخصص تصریح کرد:این آموزش ها، سطحی بوده و مبانی آن نیز بدون درک کامل از مفاهیم اصولی و واقعی طب سنتی ارائه می­شود که بیشتر این اطلاعات نیز اشتباه است.

دکتر رحیمی با بیان استفاده این افراد از شیوه های درمانی غیرعلمی و غیر اصولی، گفت:طبیب سنتی باید مبانی اجتهادی طب سنتی نظیر نشانه شناسی و علت شناسی بیماری ها را به خوبی درک کرده باشد تا بتواند در تطبیق و به روزرسانی طب سنتی در قرن ۲۱ و تشخیص و درمان بیماری عملکرد مثبتی داشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی، تاکید کرد:درمان ناصحیح موجب آسیب به سلامت مردم، بیماران و جامعه می­شود.

معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز در خصوص افزایش روز افزون عطاری های غیرمجاز هشدار داد و از مردم خواست که فریب تبلیغات غیرواقعی برخی از عطاری ها را نخورند.

مرتضی جعفری گفت:در سال های گذشته و به دلیل استقبال شهروندان از طب سنتی و داروهای گیاهی، عطاری ها رشد روز افزونی داشته است و برخی از این واحدها نیز مجوز فعالیت ندارد.

وی تاکید کرد: فروش دارو از جمله داروهای شیمیایی و گیاهی بسته بندی شده و مکمل های غذایی نظیر ویتامین ها در عطاری ها مجاز نیست و باید در این زمینه مراقب بود.

معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان تاکید کرد:تبلیغاتی تحت عناوین داروهای تقویت جنسی، افزایش و کاهش دهنده وزن، ضددرد، هورمونی، ضد فشارخون، ضدچربی، ضد ام‎ اس و ترک اعتیاد در عطاری ها غیرقانونی بوده و فروش دارو در این اماکن، تخلف محسوب می شود.

این مقام مسئول دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: فروش این داروها چه گیاهی و چه شیمیایی از مصادیق دخالت در درمان به شمار می رود.

وی افزود: برخی عطاری ها با سوء استفاده از باور مردم از جمله بی ضرربودن داروهای گیاهی اقدام به تجویز و فروش ترکیبات دارویی با ماهیت نامعلوم برای درمان بیماری ها می کنند که عوارض آن را نمی توان پیش بینی کرد.

معاون غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: این داروها در بسیاری از موارد تهدیدکننده سلامت بوده و ممکن است بیماری را تشدید کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.